Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Går det ann å forlenge en nettverkskabel?

Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte å omøblere litt på rommet mitt, og da må pcen flyttes. Men vi har alt for kort nettverkskabel. Den går liksom gjennom hele huset og gjennom listverk osv. Så det blir mye jobb å bytte til en lengre en.

Så da lurer jeg på om det går ann å få kjøpt en slags forlengelse til den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke hør på eth006, jeg kan ikke se noen grunn til å skifte ledning. Hvorfor skal det være bedre, jeg tror ikke rommet hans er så stort at han trenger en fruktelig lang ekstrakabel. SÅ om vi tenker i "proff" sammenheng så har de man jo så å si alltid en egen veggkontakt som man stikker nettverkskabelen I. Denne veggkontakten er ikke noe bedre for kabelegenskapene enn et sånnt kjøtestykke. Eneste grunn til å skifte kabel måtte så være for det rent estetiske, men da ville vel det aller mest elegante vert å sette opp en veggkontakt.

Lenke til kommentar
mister ïallefall hastighet ved å skjøyte den. det har kansje ikkje så mye og si for mange

Slets ikke sikkert man mister hastighet. Faktisk tviler jeg på man gjør det. Man mister jo ikke hastighet hvis man har 100m kabel og vegguttak i mellom. Så jeg tviler på at han får hastighetstap på noen usle meter.

Lenke til kommentar

er vell mer snakk om hvor bra jobb en "ukyndig" gjør med skjøtingen plus prisen, kjøpe klemskjøter eller hva de nå enn heter i butikk + tang er endel dyrere enn bare en skjøtebit.

tusenlapp i tang + 100pack skjøter vs 50kr er ikke store valget for privatbruk.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Skjøt i vei, mann! Bare tull å tenke på signaltap og hastighet etc. Om det er 100Mbit fra bredbåndsboksen eller gigabit mellom maskiner, så bruker du nok bare en liten del av kapasiteten uansett.

Så selv om det er teoretiske begrensninger på kabling ved cat5/6 nettverk har det som regel ikke noen betydning i sånne sammenhenger. Tviler sterkt på at du vil merke lavere hastigheter, og da må det vel være bra nok. At du kanskje kan MÅLE at kablen er skjøtet med spesialutstyr får være en annen sak.

Lenke til kommentar

På jobben har me brukt billige skøytestykke som liknar på dei det er bilete av lengre oppe. Det har ikkje vore noko god løysning for oss. Me har etter ei stund fått problem med dei, og har måtta bytta dei ut med heil kabel utan skøytestykke. No veit eg at det finnes dyrare utgåver av denne typen skøyter, men om den er betre det veit eg ikkje. Mitt råd er at du enten bytter ut kabelen heile vegen, eller setter opp ein vanleg veggboks som du avsluttar kabelen i og brukar ein ny nettverkskabel ut frå den. Har aldri hatt problem med ein veggboks som er kopla skikkeleg.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar.

Skal ta meg en tur til clas ohlson jeg ;) Prøver det først, så får jeg heller se hvordan det går.

Er ikke så opptatt av pc og sånn, så om jeg skulle mista litt hastighet har ikke noe å si. Det er bare det at jeg begynner å bli ganske lei av å flytte pcen min fram og tilbake til nettverkskabelen og hjemmekinoen :p

Lenke til kommentar

Har opplevd å få redusert hastigheten fra gigabit til 100 mbit ved bruk av slikt skjøtestykke. Stabiliteten ellers så ikke ut til å være påvirket. Ett problem er vel at du i praksis "untwister" kabelen i skjøtestykket, noe som kan være uheldig. Men er ikke verre enn å prøve, før man eventuelt gjør noe mer drastisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...