f00b Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg tok VK1 IKT Driftsfag i 2001, jeg utførte deretter praksistiden på 2 år som IT-konsulent i en bedrift, og bestod fagprøven med meget godt bestått. Jeg jobber nå fortsatt i den samme bedriften, og har ca. 5 års jobb-erfaring, jeg mistet et år i militæret. Nå har jeg imidlertid begynt å snuse litt rundt på andre jobber, og selv føler jeg at jeg har mye å fare med i forhold til krav i de jobbannonsene jeg har vurdert. Problemet viser seg å være at alle stillingene jeg synes er aktuelle krever relevant IT-utdannelse fra høyskole/universitet, noe jeg ikke har. Så nå vurderer jeg å ta et par år (les: de årene som må til) på skole for å kunne stille som en kvalifisert søker på jobber jeg kunne tenke meg. Problemet er at jeg har aldri tenkt så mye på skole, jeg har ikke studiekompetanse, og jeg vet knapt hva studiepoeng er. Jeg har ikke søkt så mye rundt på egenhånd, jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. Så jeg tenkte jeg skulle høre her i mellomtiden. Jeg bor i Hønefoss, og kunne gjerne tenkt meg å gått på skole her, men dette er ikke et krav. Er det noen her som har noen erfaring med HIBU (Høyskolen i Buskerud), eller evt. andre skoler som er å anbefalle? Må jeg skaffe meg studiekompetanse før jeg kan vurdere høyskole/universitet? Har man mange valg innen forskjellige retninger i IT når man starter på høyskole? Hvor mange år er jeg nødt til å sette av? Hva ville dere gjort? Takker for svar, og eventuelt annen info som kan være relevant for meg Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Det er noe som heter Y-VEI. Det gjør at du kan begynne på en 3 årig bachelor grad uten å ha studiekompetanse. http://www.hit.no/main/content/view/full/1461 Les om det der, det er flere som tilbyr det også selvsagt. Du søker lokalt direkte til høyskolen du vil gå på, ikke via samordnaopptak. http://www.hibu.no/studietilbud/ingeniorut...iba/enklere_a_/ Ellers har vi noe som heter realkompetanse: http://www.hibu.no/sokere/realkompetanse/ Endret 13. april 2009 av data_jepp Lenke til kommentar
f00b Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Det er noe som heter Y-VEI. Det gjør at du kan begynne på en 3 årig bachelor grad uten å ha studiekompetanse. http://www.hit.no/main/content/view/full/1461 Les om det der, det er flere som tilbyr det også selvsagt. Du søker lokalt direkte til høyskolen du vil gå på, ikke via samordnaopptak. http://www.hibu.no/studietilbud/ingeniorut...iba/enklere_a_/ Ellers har vi noe som heter realkompetanse: http://www.hibu.no/sokere/realkompetanse/ Tusen takk for svar! Fikk veldig god følelse når jeg leste om Y-VEI, men det ser desverre ikke ut til at det dekker fag innen IT. Med mindre "Informatikk og automatisering" er noe relevant? Jeg er desverre et år unna realkompetanse, fyller 25 i 2010. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Informatikk er jo programmering, det er et god valg det. Det er det jeg går på ved UiB. Lenke til kommentar
f00b Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Informatikk er jo programmering, det er et god valg det. Det er det jeg går på ved UiB. Ah, det er jo interessant. Jeg kan ikke skryte på meg noen særlig kunnskap innen programmering fra før, kun litt webprogrammering (html/css/php), skrapt litt på overflaten til python og C++. Har man noen kjangse til å komme seg igjennom bachelor informatikk uten å ha noe forkunnskaper? Og vet du om man kun binder seg til jobber innen programmering senere? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Nå er jo egentlig ikke studiekompetanse så relevant for programmering, jeg har flere medstudenter som ikke har hørt om programmering før. Det går helt fint, det handler om datamaskiner. IKT er jo relevant. Det spørs, jeg vet ikke helt hvordan det fungerer i praksis. Når det kommer til realkompetanse så søker du også blir du godkjent for det ene studie du er interessert i, hvordan den prosessen utspiller seg i praksis vet jeg ikke noe om. Tror det er verdt å undersøke iallefall. Lenke til kommentar
f00b Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Tusen takk for svar! Jeg skal ta en telefon til HIBU i morgen og høre, men da har jeg iallefall litt kjøtt på beina, det hjelper Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Har man noen kjangse til å komme seg igjennom bachelor informatikk uten å ha noe forkunnskaper? Og vet du om man kun binder seg til jobber innen programmering senere? Ja, det kreves ingen forkunnskaper i programmering. Du kan få mange andre jobber enn programmering senere, men hvis du slutter etter bacheloren så er det nok der det er enklest å få seg jobb til å begynne med Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hei du. Jeg er også fra Hønefoss, og studerer for tiden ved Høgskolen i Gjøvik. Her kan man velge mellom flere retninger; informasjonssikkerhet, programvareutvikling, spillutvikling, drift samt dataingeniør og diverse medielinjer. Det er med andre ord et veldig godt IT-miljø ved skolen. Skolen er også passe stor med mellom 2-2500 studenter, et godt studentmiljø og klassene er ikke så annerledes med det du var vant med fra videregående, både når det gjelder størrelse og opplegg metp. prøver, innleveringer etc. Det jeg kjenner til fra HiBU Hønefoss er at skolen er relativt mye mindre, med mindre IT-miljø og mindre studentmiljø. Vil du lese mer om opptak kan du se her. Vær obs på at søknadsfristen er 15. april, så du har ikke all verdens med tid. Lenke til kommentar
f00b Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Ser Gjøvik har en del flere studielinjer, virker som det er litt skralt på HIBU, men får høre i morgen. Så at fristen var 15 april, så jeg får ikke lange tenkepausen. Noen som vet hvor man finner priser på HIBU forresten? Endret 13. april 2009 av f00b Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 HiN har nå y-vei for datateknikk. De har fordypning i spill-programmering og internett-teknologi på ingeniørfag. Gikk selv sistnevnte og det er mye realfag og "hands-on" tilnærming til det datatekniske som gir god uttelling i jobbsammenheng. Kvalifiserer til både IT drift, programmering og faktisk endel halv-tekniske stillinger har jeg observert. Er godt fornøyd med uttellingen av å ha gått der, jobber i dag som programmerer. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Noen som vet hvor man finner priser på HIBU forresten? Hvilke priser tenker du på? Semesteravgifta? Den ligger på 700,- på HiG for ett år (høst og vårsemester), så det er sikkert noe av det samme på HiBU. Jeg kan jo legge til at HiG er et Cisco Regional Academy, noe som betyr at man får praktisk opplæring i drift av nettverk på Cisco’s utstyr basert på undervisningsmateriellet innenfor Cisco’s sertifiseringer (CCNA og CCNP). Å ta CCNA sertifiseringen er en del av pensum, hvordan det ligger an med CCNP er jeg ikke helt sikker på. Lenke til kommentar
f00b Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Noen som vet hvor man finner priser på HIBU forresten? Hvilke priser tenker du på? Semesteravgifta? Den ligger på 700,- på HiG for ett år (høst og vårsemester), så det er sikkert noe av det samme på HiBU. Jeg kan jo legge til at HiG er et Cisco Regional Academy, noe som betyr at man får praktisk opplæring i drift av nettverk på Cisco’s utstyr basert på undervisningsmateriellet innenfor Cisco’s sertifiseringer (CCNA og CCNP). Å ta CCNA sertifiseringen er en del av pensum, hvordan det ligger an med CCNP er jeg ikke helt sikker på. Det er hva jeg har igjen for å ikke følge med.. Jeg har alltid gått rundt og trodd at høyskoleutdanning var rådyrt jeg? Føles som et hav med muligheter åpnet seg for meg nå. Hjertelig takk for alle svar! Da skal jeg ta beina på nakken og ringe rundt i morgen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Høyere utdanning i Norge er tilnærmet gratis. Det er dog ikke gratis å leve, mens du studerer. For øvrig: http://www.hig.no/studietilbud/yvei http://www.hin.no/index.php?ID=4450&la...e&subtype=2 Den som leter skal finne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå