Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tillegg for overnatting?

Ram's

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er fortsatt lærling (siste halvåret) og sitter i en situasjon hvor arbeidsgiver ikke er villig til å betale for overnatting.

Etter at jobbene rundt Oslo-området er gjort ferdig er det kun Trysil(prosjektet) som gjenstår.

Han har dessuten permittert en annen lærling pga manglende arbeid og ansatt(!!) en ny en som bor på Trysil.

Arbeidsgiveren "leier" en leilighet som vi bor 2-3 personer når vi er der..

Arbeidskontrakten ligger som vedlegg (navn og alt lignende er fjernet).

Link til Nelfo: Bilgodtgjørelse og diettgodtgjørelse

Har spurt arbeidsgiver før om diett og overnattingstillegg, men det hadde han ikke råd til, fordi han ikke fikk dette fra "selskapet vi jobber for" i Trysil.

Hva mener dere kloke hoder, har jeg noe krav på diett/ overnattingstillegg?

Edit: Glemte arbeidskontrakten

Arbeidsavtale.pdf

Endret av Ram's
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg er fortsatt lærling (siste halvåret) og sitter i en situasjon hvor arbeidsgiver ikke er villig til å betale for overnatting.

Etter at jobbene rundt Oslo-området er gjort ferdig er det kun Trysil(prosjektet) som gjenstår.

Han har dessuten permittert en annen lærling pga manglende arbeid og ansatt(!!) en ny en som bor på Trysil.

Har spurt arbeidsgiver før om diett og overnattingstillegg, men det hadde han ikke råd til, fordi han ikke fikk dette fra "selskapet vi jobber for" i Trysil.

For det første: Lærlinger kan ikke permitteres. Bedriften har et ansvar å holde lærlingen med arbeid. Hvor jeg jobber ble de fleste fast ansatte permitert pga streik hos oppdragsgiver, mens det nesten kun var lærlinger igjen på jobb. Hvis arbeidsgiver ikke kan holde lærlingen i arbeid over tid, må han bli overført til en annen bedrift.

Når det gjelder diett så har du krav på dette. En annen ting er hvordan økonomien i firmaet er. Det kan hende det er lite oppdrag og firmaet sliter økonomisk. Da blir det en avveining om du vil stå på ditt, og muligens risikere at andre må få sparken, alternativt firmaet går konk, eller om du vil være litt smidig. Jeg kjenner ikke situasjonen i ditt firma, så det må du gjøre deg opp en mening om selv. Du kan evt. ta det opp med opplæringskontoret.

Mvh.

Telekommunikasjonsmontør.

Lenke til kommentar

Får håpe for din skyld at Herr Grythe ikke frekventerer dette forumet da, siden du gjengir adressen til firmaet, og dermed identifiserer firmaet du jobber i.

Og siden identifisering har funnet sted, har du ved å legg ut kopi av arbeidsavtalen din brutt avtalens punkt 9.

"9. Avtalens innhold

Avtalen og dens innhold skal ikke gjøres kjent for uvedkommende tredjemann med mindre partene blir enige om noe annet."

Lenke til kommentar
Hei.

For det første: Lærlinger kan ikke permitteres. Bedriften har et ansvar å holde lærlingen med arbeid. Hvor jeg jobber ble de fleste fast ansatte permitert pga streik hos oppdragsgiver, mens det nesten kun var lærlinger igjen på jobb. Hvis arbeidsgiver ikke kan holde lærlingen i arbeid over tid, må han bli overført til en annen bedrift.

Når det gjelder diett så har du krav på dette. En annen ting er hvordan økonomien i firmaet er. Det kan hende det er lite oppdrag og firmaet sliter økonomisk. Da blir det en avveining om du vil stå på ditt, og muligens risikere at andre må få sparken, alternativt firmaet går konk, eller om du vil være litt smidig. Jeg kjenner ikke situasjonen i ditt firma, så det må du gjøre deg opp en mening om selv. Du kan evt. ta det opp med opplæringskontoret.

Mvh.

Telekommunikasjonsmontør.

Hei.

Har du noen paragraf som sier at lærlinger ikke kan permitteres?

Jeg vet at han ikke sliter økonimisk, dette har han sagt flere ganger og jeg har sett ved flere anledninger at han ikke gjør det ;)

Hvordan mener du jeg skal gå frem?

Får håpe for din skyld at Herr Grythe ikke frekventerer dette forumet da, siden du gjengir adressen til firmaet, og dermed identifiserer firmaet du jobber i.

Og siden identifisering har funnet sted, har du ved å legg ut kopi av arbeidsavtalen din brutt avtalens punkt 9.

"9. Avtalens innhold

Avtalen og dens innhold skal ikke gjøres kjent for uvedkommende tredjemann med mindre partene blir enige om noe annet."

Siden du ikke har noe annet å komme med:

Han har brutt diverse ting jeg har holdt kjeft om, vært grei mot han.

Det gjør ikke en eneste ting om han kommer hit og finner ut dette.

Du får heller svare på spørsmålet jeg stilte og ikke begynne å ramse opp ting? ;)

Lenke til kommentar

Det står i kontrakten at "Diett/overnatting avtales i hvert enkelt tilfelle". At sjefen sier "Diett, det får du ikke" er ikke å avtale noe. Det blir feil at arbeidstaker skal lide fordi arbeidsgiver har gjort en dårlig avtale med oppdragsgiveren.

Hvilke muligheter føler du at du har til å nekte å dra på denne jobben?

Slik jeg leser kontrakten er det ingenting der som tilsier at du kan pålegges å jobbe på anlegg som krever overnatting. Tvert imot, det står at du skal jobbe 8-16 mandag til fredag, møte opp på en fast adresse, og at dersom du skal møte direkte på anlegg skal den ekstra reiseveien inngå i arbeidstiden. Regner med det er såpass langt fra deg til Trysil at det ikke er praktisk mulig å kjøre opp/ned hver arbeidsdag ;)

Er du organisert, og/eller har dere en tillitsvalgt? Jeg ville hørt med fagforeninga og/eller den tillitsvalgte. Siden du er lærling har du kanskje en "nemnd" du kan høre med også?

Edit: Ser nå det står at arbeidssted unntaksvis kan være Hedmark/Oppland. Da utgår noe av det jeg skrev over.

Imidlertid ville jeg ikke godtatt nekt av diett/overnattingstillegg. Det står tross alt at det skal avtales. Hvis sjefen skal kunne bestemme det helt selv burde det stått fastsettes eller liknende. Har med fagforeninga/tillitsvalgt :)

Endret av RVF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...