Gå til innhold

Mulig å endre filnavn på Canon-kamera?

Anbefalte innlegg

De bildene jeg tar inn fra mitt Canon 400D, er av typen IMG_1234.JPG (altså filnavnet).

Kan man endre dette på noe vis i SELVE kameraet?

Hva med 450D eller 500D (kanskje for nytt, men ... noen som har hørt)?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OT:

på kompakt-kamera mitt, Ixus40, legges 100 og 100bilder i egen mappe... hvorfor gjør ikke EOS450D'n det? kan man få den til og gjøre det? :p

Jeg pleier å bruke Canon EOS Utility programmet som fulgte med kameraet for å hente bilder fra kamera over på PC. Da kan man velge nye navn til filene under overføringen. Man kan bytte til annet prefiks eller legge dato til filnavnet dersom det er interessant. For meg spiller filnavnet ikke så stor rolle og jeg har bare brukt det navnet som kameraet foreslår.

Derimot synes jeg det er greit å få organisert bildene fornuftig inn på PC-en. Å legge 100 og 100 bilder inn i tilfeldige mapper må da være en ganske dårlig måte å organisere bildene på? EOS Utility programmet kan f.eks. settes opp så det lager en ny mappe for hver dato og så legge bildene fra denne datoen inn der. Tar man bilder alle dager blir dette fort vekk litt for mange mapper i en årsmappe, men da kan man f.eks la EOS Utility opprette mapper for hver måned og så datomapper under dem igjen.

Uansett kan det kanskje være verdt bryet å klå litt på EOS Utility programmet for å finne ut om funksjonaliteten dere leter etter kanskje er begravd der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...