Gå til innhold

4GB rask RAM eller 4GB rask RAM + 2GB treig RAM?

Breidablik

Anbefalte innlegg

Heihei! :)

Jeg kjøpte meg ny RAM for en liten stund siden - OCZ PC2-8500 Reaper HPC 4 GB (2 x 2048 MB).

Denne RAM-en funker veldig bra, og jeg er strålende fornøyd. Men så kom jeg til å tenke på at jeg har jo faktisk 2GB til liggende, så kanskje jeg skulle bruke dem også. Det er et par Transcend-brikker a 667MHz (to brikker på 1GB hver)... Ikke noe high-end akkurat, men de klokket faktisk fint til over 900MHz, så det er ikke så ALLER verst... Men så lurer jeg på: Vil det å sette inn de to gamle modulene trekke ned de nye på noen måte? De nye brikkene kjører nå på 890MHz (445x2 og FSB:RAM = 1:1), og det klarer jo de gamle også, så jeg ser ikke noe problem der. Men vil merkeforskjeller o.l. ha noe å si?

Takker på forhånd! :)

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnebrikkene's MHz spiller ingen rolle om du ikke skal klokke.

Skal du kjøre stock så kjøper du bare PC 6400, du tjener kun i benchmarks på å sette inn raskere RAM og for de som skal klokke og ikke gidder å stille inn divideren eller at de klokker over laveste divider.

Ellers tjener du rundt maks 0.1 FPS i spill på superrask RAM og vanlig.

Kan også legge til at klarer dine gamle brikker samme fart som de nye, så går det som oftest bra.

Har selv kjørt 2x 1Gb PC 6400 Crucial sammen med Mushkin PC 8000 på 960MHz uten problem.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Joda, jeg klokker, men ikke så langt at de gamle brikkene ikke klarer det. Så da blir det vel å prøve å putte i dem også, da! :)

Men en ting til. Jeg kjører nå dual channel med de to brikkene som står i. Skal jeg da bare fylle i med de ekstra brikkene i de to andre sporene eller skal jeg kjøre single channel? Ser ikke noe logikk i det, men bare lurer...

Lenke til kommentar

Hmm, jeg prøvde å sette i de gamle brikkene, men når jeg brøvde å boote kom det ikke noe skjermbilde... Jeg prøvde ganske mange ganger før jeg tok ut brikkene igjen, og da starta den så fint atte... :ermm: Men er det ikke sånn at man skal putte de største brikkene (2GB-brikkene for min del) til venstre og så lavere og lavere mot høyre? :hmm: Synes jeg husker å ha lest det en gang...

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Skal tro om du har gjort det eksperimentet jeg hadde tenkt å gjøre.

Altså sette brikker med forskjellig størrelse på samme kanal for å se hva som skjer.

Hos meg stod de når jeg hadde 6Gb med RAM med 2Gb - 1Gb - 2Gb - 1Gb altså lik størrelse på hver kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...