Gå til innhold

ny pc! linux(ubuntu) eller vista?

Anbefalte innlegg

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg når det angår programvare. Alle "must have" programmene er GNU-programvare.

Når det gjelder HP. Jeg er veldig usikker angående HP. Mange HP-skrivere (i hvertfall nyere) er en lek å bruke under GNU/Linux, mens enkelte (slik som min) er ubrukelige.

Når det gjelder skannere er jeg veldig usikker. Skanneren min (riktignok svært gammel) bruker et lukket chipset. Den fungerer absolutt ikke i GNU/Linux. (Siste betaversjon av xsane lar meg skanne i grayscale, tidligere versjoner fungerer ikke i det hele tatt). Jeg har lest meg til at en del av HPs nyere skannere skal fungere relativt greit. Men så kommer det til dette her med holdninger. HP har en veldig rotten holdning til GNU/Linux-støtte på skannermarkedet. De uttaler selv at dersom man ønsker en HP skanner som fungerer i GNU/Linux er eneste valget en nettverskskanner til 7-8000 kr.

Når det gjelder trådstarter så er du inne på noe viktig her Del. Det er ikke enten eller. Det finnes faktisk en rekke alternativer:

-Dualboot

-Virtualisere et av OS-ene

-Ubuntu (i hvertfall) kan installeres inni Windows

-Wine begynner å støtte relativt mye programvare ganske greit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP er faktisk en av de bedre når det gjelder Linux støtte til sine printere (iallefall Inkjet, Laserjet og Officejet) ... :)

Driverne er faktisk open-source: "HPLIP is available at no cost as open source software distributed under the MIT, BSD, and GPL license." Etter det jeg vet er det ikke mange andre skriverleverandører som har har det...

Ang. Vista og/eller Ubuntu/Linux, hvorfor ikke gjøre som flere har foreslått og gjøre "Ole Brumm-valget": ja takk, begge deler (dvs. dual-boot)?

Lenke til kommentar
Photoshop CS4 fungerer vell i wine, men kanskje ikke helt problemfritt.

Jeg kjører Adobe/Corel programmer i Virtualbox for tiden, fungerer faktisk ganske bra (til og med Premiere kan brukes, eneste er at vbox ikke har støtte for Firewire).

Merk at jeg ikke kjører det nyeste av det nye (ps7,ai10,premiere7 osv).

Lenke til kommentar
HP har en veldig rotten holdning til GNU/Linux-støtte på skannermarkedet. De uttaler selv at dersom man ønsker en HP skanner som fungerer i GNU/Linux er eneste valget en nettverskskanner til 7-8000 kr.
Dette er nytt for meg, og jeg vil gjerne se dokumentasjon. Som nenvt er HPLIP rammeverket der, og det dekker både printing, scanning og faxing, ref. http://en.wikipedia.org/wiki/HPLIP Legg også merke til at HPLIP rammeverket dekker 1.248 skrivere.
Lenke til kommentar

Jeg har rotet gjennom hele history fila, uten å klare å finne den igjen. Klarer ikke å huske hva det var jeg søkte på når jeg fant det, men jeg skal gruble litt på det i løpet av dagen og se om jeg finner det.

Men. HPLIP hjelper ikke det spor. "Sorry, HP Scanjet single function scanners are not supported by HPLIP. For possible Linux support, please visit: http://www.sane-project.org/" kilde: hplipopensource.com HPLIP støtter kun printere og multifunksjonsprintere. Standalone scanner støttes ikke. Og ser man på sane prosjektet er støtten for HP minimal sammenlignet med for eksempel epson støtten. Så jeg tror virkelig det er noe i dette.

Moralen er vell at dersom man skal kjøpe scanner, bør man kjøpe epson?

Lenke til kommentar
Jeg har rotet gjennom hele history fila, uten å klare å finne den igjen. Klarer ikke å huske hva det var jeg søkte på når jeg fant det, men jeg skal gruble litt på det i løpet av dagen og se om jeg finner det.

Men. HPLIP hjelper ikke det spor. "Sorry, HP Scanjet single function scanners are not supported by HPLIP. For possible Linux support, please visit: http://www.sane-project.org/" kilde: hplipopensource.com HPLIP støtter kun printere og multifunksjonsprintere. Standalone scanner støttes ikke. Og ser man på sane prosjektet er støtten for HP minimal sammenlignet med for eksempel epson støtten. Så jeg tror virkelig det er noe i dette.

Moralen er vell at dersom man skal kjøpe scanner, bør man kjøpe epson?

Virker som du har funnet ut av det, jeg var ikke orientert om situasjonen for dedikerte scannere. Epson har også godt rykte på skrivere, så det ser ut til å være et trygt kjøp uansett. Selv på scanner-siden er jeg imponert over hvor mye som faktisk er støttet av Sane-prosjektet, de gjør en kjempejobb, og det er lett og oversiktlig å finne ut hva som er støttet.
Lenke til kommentar

Tydeligvis må man ta dette med 1248 printere med en klype salt også. Jeg tenkte bare for morro skyld at jeg skulle sjekke printeren min i listen over støttede printere, og joda, 2600n var listet med "Full" support. Jeg tenkte at dette kanskje var noe som var lagt til nå nylig, så jeg lastet ned siste versjon og installerte. Resultatet var at printeren sluttet å fungere helt fra GNU/Linux.

Og ja. Sane-prosjektet er mektig imponerende. Der er det lagt ned utrolig mye arbeid. Bare det at siste versjon gir grayscale støtte på skanneren min er særdeles imponerende. Den har et proporitært chipsett som fabrikanten har nektet å utgi noe informasjon om. Så grayscale støtten er faktisk sniffet og reverse engineered.

Lenke til kommentar

Ville bare nevne at jeg kjører 4 forskjellige os quad boot om du vil Dvs Xp pro 32 Bit ( kjører denne pga har en del kompabilitets problemer med de andre OSene ) Andre OS er Vista ultimate 64 Bit Windows 7 Beta 64 Bit og ikke minst Ubuntu 9.04.

On a side note. Kjørte tidligere Dual boot med Ubuntu og Vista, hvor jeg prøvde erstatte Ubuntu med xp pro og det var ett sant lite helvette å få til å fungere med Vista. Så Intallerte jeg Win 7 (mest bare for å prøve) og vips så forsvant boot problemene av seg selv

Lenke til kommentar
Xara finnes da vitterlig til GNU/Linux

Office 2007 kjører i wine.

Photoshop CS4 fungerer vell i wine, men kanskje ikke helt problemfritt.

Visio fungerer vistnok ganske dårlig i wine

Xaras åpen kildekodeprosjekt er lagt ned, og med de erfaringene de har fått er det vel lite trolig at det noen gang blir åpnet igjen.

Office 2007: samme problem som alltid med Wine. Kanskje funker det i Wine 1.0.7.14, for å krasje så fort du oppdaterer til Wine 1.0.7.15. Statusen for de forskjellige programmene i Office-pakken endrer seg fra Silver til Garbage fortere enn man får sagt

apt-get upgrade wine

Det samme gjelder Photoshop (status: Garbage).Jeg har installert Photoshop CS2 og CS3 i Wine tidligere, men det er ikke stabilt. Kjører en stund, og så får jeg helt tilfeldige oppstartsfeil.

Selv om det ofte lar seg gjøre å installere og kjøre disse programmene i Wine, kan jeg per i dag aldri stole på at de fungerer når deadline nærmer seg.

Jeg holder altså fremdeles fast på poenget mitt: er du avhengig av ett eller flere windowsbaserte programmer, og ikke ønsker å lære deg alternativer (om de i det hele tatt finnes), må du nok fremdeles belage deg på dual-booting eller kjøre Windows emulert i Virtualbox. Som ikke trenger å være så heslig som det høres ut :)

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Xaras åpen kildekodeprosjekt er lagt ned, og med de erfaringene de har fått er det vel lite trolig at det noen gang blir åpnet igjen.
Det skjønner jeg godt, hva i all verden skal du med Xara? Kan ikke si jeg kjenner den så godt, men jeg skjønner ikke hva den har som ikke åpne prosjekter er bedre på.
Office 2007: samme problem som alltid med Wine. Kanskje funker det i Wine 1.0.7.14, for å krasje så fort du oppdaterer til Wine 1.0.7.15.
Jeg liker egentlig ikke å forsvare wine, for jeg er nok helt enig med deg i at wine ikke er noen god løsning ennå, ihvertfall for profesjonelt bruk. Men det er langt fra så ille som du her vil ha det til. Standard wine versjon har vært uendret gjennom tre releaser av ubuntu, nemlig siste stabile versjon som kom i sommer. Du må aktivt oppsøke wine prosjektet for å finne nyere versjoner, og disse er for testing. At du får tilgang på development versjoner hvis du vil være med å teste synes jeg ikke du skal fremstille som noe negativt. Wine 1.0.1 er rett og slett en dritbra versjon. Du finner diverse versjoner her:

http://www.winehq.org/download/

så det er svært enkelt å teste ut development versjoner. Som du ser er fortsatt 1.0.1 den siste stabile.

Lenke til kommentar

Har selv brukt CS3 under Wine over en lengre periode og det fungerer flott for meg.

Noe jeg finner litt morsomt med å bruke Linux+Wine er at man lærer mer om Windows en om faktisk bruker det:)

OT:

Det skader ikke å prøve , men det tar tid å vende seg til som nevnt tideligere. Personlig tokk det meg 10 blåsjermer på en uke og en "mistet" hp laptop i gulvet før jeg snudde ryggen til Windows og HP. Måtte ha ny maskin og gikk til annstaffelse av en acer aspire 5920g. Jeg var da bestempt på at jeg ikke skulle ha Windows på den. Videre tokk det meg ca 1 månde før jeg var helt komfertabel med Linux, noe som var verdt det i ettertid.

Går selv IKT så er utrolig morsomt å mobbe alle de andre Windows brukerne i klassen når noe går galt ;)

Endret av Eldox
Lenke til kommentar

Det er bare en ting som irriterer meg mer enn windowsbrukere som maser om at windows er best og mobber folk som bruker andre OS, og det er GNU/Linux brukere som maser om at GNU/Linux er best og mobber folk som bruker andre OS.

For meg er førstnevnte kategori et irritasjonsmoment, sistnevnte kategori er et irritasjonsmoment i tillegg til å være en destruktiv handling overfor det jeg personlig bruker.

Lenke til kommentar
Det er bare en ting som irriterer meg mer enn windowsbrukere som maser om at windows er best og mobber folk som bruker andre OS, og det er GNU/Linux brukere som maser om at GNU/Linux er best og mobber folk som bruker andre OS.

For meg er førstnevnte kategori et irritasjonsmoment, sistnevnte kategori er et irritasjonsmoment i tillegg til å være en destruktiv handling overfor det jeg personlig bruker.

Personlig setter jeg stor pris på Eldox, og det han har bidratt med. Han irriterer meg ikke overhodet, tvert imot, og jeg tror ikke han ødelegger for deg overhodet. Derimot irriterer det meg når folk ikke er ryddige, men jeg vil ikke trekke det så langt som til at menneskene i seg selv irriterer meg. Det er handlingene som provoserer.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Grei regel:

Er du avhengig av enkelte windows-programmer, og det ikke finnes noen alternativer til Linux går du for windows. Disse programmene er som regel spill.

Eller det er snakk om drivere og programvare for tilbehørsutstyr som printere, scannere, kameraer, tvkort, osv, osv.

Har du tenkt til å koble sammen maskinen med annet utstyr, velg Windows. Linux distribusjoner har alt for liten støtte hos de store leverandørene som Sony, HP, Canon, ATI med flere.

Og hvilket grunnlag har vedkommende for denne grove påstanden, om jeg tørr spørre? Jeg bruker selv ubuntu, og har aldri hatt noen problemer med å kommunisere med "printere, scannere, kameraer, tvkort, osv, osv." Tvert i mot går det ofte lettere enn med windows, for der må du ofte innstallere store drivere etc., mens ubuntu stort sett er "plug-and-play". Linux har utviklet seg voldsomt de siste årene, og har på mange områder mye større brukervennlighet enn windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...