m0gi Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Har kjøpt ny pc! En Acer aspire 5535 som er utstyrt(selvfølgelig) med windows vista. Har lest mye om at vista blir utrolig tregt og seint spesielt på bærbare, og da må jo jeg vurdere om ubuntu er en like så grei ordning. Lurer litt på om det er en gevinst i å bytte til ubuntu i forhold til vista på min nye bærbar? Her er spesifikasjoner: Prossesor Prosessor: AMD Turion 64 X2 mobilteknologi QL-62 Multi-Core-teknologi: Dual-Core 64-bits databehandling: Ja Egenskaper: HyperTransport-teknologi, AMD64-teknologi Brikkesett type: AMD M780G RAM Installert størrelse: 3 GB / 4 GB (maks.) Teknologi: DDR2 SDRAM Produktformfaktor: SO DIMM 200-pin Konfigurasjonsfunksjoner: 1 x 1 GB + 1 x 2 GB Diskkontroller: Type Serial ATA: Serielt ATA-grensesnitt: Serial ATA-150 Video Grafisk prosessor / leverandør: ATI Mobility Radeon HD 3200 HyperMemory inntil 2 GB Videominne: 256 MB Maks allokert RAM-størrelse: 1792 MB Nettverkstilknytning Nettverkstilknytning: Nettverksadapter Trådløs LAN-støtte: Ja Datakjedeprotokoll: Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g Egenskaper: Acer SignalUp Tilpassede standarder: IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, Wi-Fi CERTIFIED Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Det spørs jo hva du skal bruke pcen til. Vista fungerer utmerket til det meste egentlig, Linux/Ubuntu er vel mer for spesielt interesserte som ikke vil bruke Vista. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hvis du ikke trenger noen Windows programmer, så ville jeg tro du vil like Ubuntu 9.04, hvis du derimot spiller eller må ha noen windows programmer er ikke Ubuntu/Linux noe for deg Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Det spørs jo hva du skal bruke pcen til. Vista fungerer utmerket til det meste egentlig, Linux/Ubuntu er vel mer for spesielt interesserte som ikke vil bruke Vista. Dypt uenig. Det er svært mange grunner til å velge Ubuntu fremfor Vista. Det er ikke lenger begrenset til spesielt interesserte. m0gi, om det er fornuftig av deg å bytte kan bare du svare på, men siden du har kommet så langt som å poste her vil jeg foreslå at du prøver. En grov oversikt over grunnene finner du her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=730817 Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Det spørs jo hva du skal bruke pcen til. Vista fungerer utmerket til det meste egentlig, Linux/Ubuntu er vel mer for spesielt interesserte som ikke vil bruke Vista. Lurer på hvordan grunnlag du har for og si noe slikt ? Vil ikke karakerisere faren min som spesielt interessert men han bruker alikevell GNU/Linux og trives med det Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 hva med å skaffe med windows og installere ubuntu ved siden av? om du ikke liker ubuntu så har du jo windows Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Grei regel: Er du avhengig av enkelte windows-programmer, og det ikke finnes noen alternativer til Linux går du for windows. Disse programmene er som regel spill. Hvis du bruker pc-en til skriving, internett, bilderedigering, film og andre vanlige ting, gå for linux. anbefaler ubuntu Lenke til kommentar
klunde Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Grei regel: Er du avhengig av enkelte windows-programmer, og det ikke finnes noen alternativer til Linux går du for windows. Disse programmene er som regel spill. Eller det er snakk om drivere og programvare for tilbehørsutstyr som printere, scannere, kameraer, tvkort, osv, osv. Har du tenkt til å koble sammen maskinen med annet utstyr, velg Windows. Linux distribusjoner har alt for liten støtte hos de store leverandørene som Sony, HP, Canon, ATI med flere. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Du mener vel isåfall at de store leverandørene har manglende eller dårlig støtte for GNU/Linux systemer? Det er ikke til å skyve under en stol at situasjonen her er dårligere enn på Windows, men det kan alikevel fungere tilnærmet problemfritt. Personlig kopler jeg til periferiutstyr i alle de kategoriene du nevner til mine GNU/Linux maskiner uten problemer. Dette er ting jeg har kjøpt før jeg begynte med Linux, mao jeg har ikke tenkt noe spesielt på kompatibilitet. Men så er jeg kanskje litt heldigere enn snittet også? Min mening er at du definitivt bør prøve ut en (eller flere) GNU/Linux distroer for å teste om det kan være noe for deg. Men dersom du ikke er åpen og interessert i å lære nye ting så vil det neppe bli en særlig positiv opplevelse. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hadde nok heller byttet til xp om jeg var deg, en fullstendig overgang til ubuntu anbefales ikke uten prøving og feiling en god stund. Samt at du finner de programmene du leter etter. Selv er jeg førnøyd bruker av både vista og linux på min egen pc, mulig du kan prøve noe slikt. Ev så sies det at windows7 kjører lettere enn vista, hvis du klarer å vente til windows 7 blir lansert så kanskje du bør prøve det. Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Sett opp en dual boot så kan du prøve begge deler. Både windows og Linux har feil/mangler spørsmålet er bare hvilke mangler som er viktigst for deg. Jeg bruker Ubuntu på min bærbare bla. fordi det gir mye bedre ytelse og er enklere å bruke (Har brukt ubuntu i 1 år Windows i 12 og gjør allerede ting raskere i ubuntu enn windows.) Og windows på spillmaskinen min fordi så få spill støtter linux. Det viktigste er at du bruker minst to uker på å sette deg inn i linux. Det fungerer ikke likt som windows og du trenger litt tid til å venne deg til det. Men hvis du fortsetter kan jeg garantere deg at du kommer til lære mye og få et mer fornuftig syn på OSer. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) Når begge operativsystemene er splitter nye vil de vel oppleves tilnærmet like kjappe. Et halvt år senere derimot, vil jeg tippe at Vista er blitt fylt opp med så mye dritt (klossete register som forsurer, og gjør pcen tregere, ustabilitet) at det vil være et lite helvete å bruke maskinen. Og ikke glem alle virusene som kommer i Windows utgave Skal du bare ha en vanlig pc som du kan bruke til det aller aller meste (og i tillegg spare cæsj på programvare) er Ubuntu det opplagte valget. Er spill viktig for deg derimot er det nok dessverre ingen vei utenom Vista, da de fleste større spill kun er støttet i Windows. Linux har dog Wine, som er laget laget for kjøre Windows vare, og det er godt mulig at du vil finne støtte for dine spill der Å bytte til xp ville ikke jeg gjort, da det bare vil skape deg unødvendig hodebry og ekstra arbeid. Pcen din er uansett sterk nok til å kjøre Vista fullt ut, så hvorfor da streve med å fikse xp når Vista uansett gjør samme jobben? Endret 16. april 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Men til tråstarters spørsmål så vil det alltid komme an på hva man skal bruke pc'en til. Hvilke applikasjoner finnes til hvert OS, og dekker disse ditt behov. Man trenger nødvendigvis ikke det "beste", dekker applikasjonen behovet så er vel det bra nok? Hvis Linux (og tilhørende applikasjoner) kan gjøre jobben, hvorfor betale for Windows? Endret 18. april 2009 av cyclo Fjernet tilsvar på ot Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Trådstart: Start vista og brenn backup dvd'er Brenn ut en linux live cd (feks ubuntu) og boot opp fra den Start installasjonen og når du kommer til partisjoneringa så skal det være minst 2 partisjoner, en liten på noen få GB, den skal ikke slettes også er det vista partisjonen. Krymp vista partisjonen og installerer ubuntu på den ledige plassen (trenger kanskje 10 GB for å teste skikelig med masse programmer) Når installasjonen er ferdig så velger du under oppstarten hvilket OS du skal starte. Dette er da dual boot og du kan prøve ut linux, men hvis det blir for ille eller ønsker å spille et spill feks så har du fremdeles vista installert. Lykke til Endret 18. april 2009 av cyclo Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Som en annen her vare inne på; Ta backup av viktige ting, og prøv deg frem med maskinen din. Uansett hva du gjør kan du ikke skade maskinen din Endret 18. april 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Tråden er ryddet for en mengde off-topic. Om dere ikke har interesse av å hjelpe trådstarter, men heller vil krangle om hvilket OS som er best (hva er poenget? hvem bryr seg om hvilket OS du syns er best? Ingen bortsett fra de som er ute etter å krangle bare for å krangle. La nå folk få bruke det OS-et de selv ønsker. Eller, man går kanskje over til naboen som har kjøpt seg ny Ford, og forteller han hvor latterlig dårlig Ford er og at Mercedes er så utrolig mye bedre?) kan dere lage egne tråder. Trådkapring er noe vi ikke kommer til å akseptere her på forumet. Fra nå av vil alle poster som ikke er til nytte for trådstarter fjernes uten varsel, og advarsler vil utdeles Denne posten skal ikke komenteres, har du tilbakemeldinger send meg en PM. Endret 18. april 2009 av cyclo Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) EDIT: Cyclo kom meg i forkjøpet.. Endret 18. april 2009 av Del Lenke til kommentar
8086 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Som andre har sagt: er du avhengig av spesielle windowsprogrammer må du ha windows (xp eller vista). jeg foretrakk tidligere å kjøre ubuntu det meste av tiden, men etter jeg ble avhengig av Office 2007, Visio, Xara Xpress, og Photoshop CS4 holder jeg meg 90% av tiden i Windows-land. Så fremt jeg ikke progger; da er det sykt mye deiligere å kjøre noe unix-lignende. Endret 18. april 2009 av 8086 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Som andre har sagt: er du avhengig av spesielle windowsprogrammer må du ha windows (xp eller vista). jeg foretrakk tidligere å kjøre ubuntu det meste av tiden, men etter jeg ble avhengig av Office 2007, Visio, Xara Xpress, og Photoshop CS4 holder jeg meg 90% av tiden i Windows-land. Så fremt jeg ikke progger; da er det sykt mye deiligere å kjøre noe unix-lignende. Xara finnes da vitterlig til GNU/Linux Office 2007 kjører i wine. Photoshop CS4 fungerer vell i wine, men kanskje ikke helt problemfritt. Visio fungerer vistnok ganske dårlig i wine Selv er jeg avhengig av windows til utskrifter og skanning. (slemme HP) Løsningen min er å kjøre emulert windows xp i vmware. Det er jo et fint alternativ om man helst vil bruke GNU/Linux, men har enkeltprogramer som man er avhengig av som rett og slett ikke funker. Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Vel i mitt tilfelle er det motsatt. Det er en lang rekke programmer jeg er avhengig av (i den grad ordet avhengig har noe i den sammenheng å gjøre), og de er uten unntak på GNU/Linux. Dette var naturligvis ikke tilfelle når jeg for en del år siden kun hadde windows. Avhengighet er noe som dannes over tid og etter å ha blitt eksponert. Nå er det heller ingen enten eller situasjon som flere ser ut til å tro. Du kan godt ha både windows og linux side om side. Personlig var det etterhvert ingenting jeg savnet. Dette handler i stor grad om valg, man kan eksempelvis velge å satse på Gimp fremfor Photoshop, og dermed lære seg hvordan ting gjøres der. I dag er det et relativt trygt valg all den tid at de siste manglene i Gimp ser ut til å komme på plass i brukbart tempo. Profesjonelle grafikere som ikke kan eller vil finne seg i mangler som måtte angå dem er naturligvis i en litt annen situasjon enn hobbyister. Det samme gjelder i stor grad office pakkene også. Det tok meg litt tid å venne meg av MS Office og på openoffice, men for min egen del ble gevinsten desto større når plugin rammeverket kom på plass og jeg endelig kunne legge latex inn i office-dokumenter. For vitenskapelig arbeid burde MS Office vært forbudt, jeg får vondt i magen av å lese avhandlinger som er skrevet der. Har forståelse for at ikke alle vil lære seg latex, men ligningseditorene til MS Office er et veritabelt mareritt både med tanke på grensesnitt, typesetting og organisering. Man må våge å satse for å kunne høste, og dette gjelder i største grad GNU/Linux. Om det er verdt det er det ingen som kan si på forhånd, men jeg er rimelig overbevist om at GNU/Linux er et godt kort å satse på for fremtiden. cyclo, du burde være litt varsom. Jeg forstår at du har vært mindre enn heldig med din printer, men vær så snill å ikke få det til å se ut som en advarsel mot HP. HP skrivere, selv multifunksjon, er normalt plug-and-play på linux. Jeg har satt opp mange, og ikke opplevd noen som har skapt problemer. HP har faktisk vært snille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå