magnusgb Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hei! Jeg har et problem med et trådløst nettverkskort (Atheros AR5007EG) i ubuntu. Det fungerer med kablet entt men ikk wifi. Så jeg har bestemt meg for å prøve å koble meg til internett via en laptop/win XP maskin. Kobling: Wifi -> Windows XP maskin -> kablet til -> Ubuntu maskin. Bilde: Hvordan går jeg frem (step by step)? eller vil det ikke fungere i det hele tatt? Takker for alle svar. :!: PS: også for svar som kan få nettverkskortet mitt til å fungere med wifi. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Sjekk her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=4999962 Lenke til kommentar
radivx Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 la7dfa publiserer den korrekte tilnærmingen. Vanligvis er ikke halvgode løsninger min greie, men en kjapp fiks kan være å opprette en nettverksbro mellom trådløs og trådnett på XP maskinen. Control Panel -> Network Connections: Velg begge to, høyreklikk og velg Bridge Connections En nettverksbro kan også være kjekt og ha dersom man har et avsidesliggende område i huset hvor det er vanskelig å legge kabel, men allikevel har stasjonært utstyr som trenger nettverkstilgang. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Enig i det, men kjekt å ha en laptop som ikke behøver nettverkskabel. Det går jo dessuten fint å få til begge disse løsningene ved behov. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Sjekk her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=4999962 linken til pakken som trengs er ikke lengre aktiv, i denne linken. om du bare følger nyaktig hva som står der skal kortet funke, det hjelp hos meg med mitt atheros kort. eller du kan vente til ubuntu 9.04 som støttet mitt atheros kort uten noen fikling Lenke til kommentar
magnusgb Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Hei! Takk for svar! Jeg har skjekket ut det med å få kortet til å fungere fra før, men jeg trenger kablet netttilgang for å gjøre det. Til radivx: når jeg har bridget de to... skal jeg bare ta en vanlig nettverkskabel fra XP til ubuntu og, tadaaa, liksom? eller er det noe jeg må gjøre i ubuntu for å få det til å fungere? Kan du forklare nærmere? PS! har ubuntu 8.10! Lenke til kommentar
radivx Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Skal bare være TADA ja Så lenge du har en ruter som tildeler IP adresser automatisk. Standard ubuntuinstillinger skal virke fint. Lenke til kommentar
magnusgb Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 (endret) sorry, rakk ikke å teste det... men takk for hjelpen! :) EDIT: jeg måtte vel bruke krysset kabel også ?! Endret 29. april 2009 av magnusgb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå