Gå til innhold

Koffert-mod, hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde noen deler liggende og fant en dag ut at jeg skulle montere de i en koffert som også lå og slengte. Har nå brukt et pent antall timer på kofferten, og resultatene begynner å melde seg. Hva synes dere, noen ideer til forbedring?

Kofferten har:

- Slot-in CD-rom

- Egenproduserte shields til I/O, strømforsyning og alle kontakter

- Alle kontakter lagt ut (kan brukes lukket)

- Lys (grønn kald katode) som skrus automatisk på når kofferten åpnes

- 2xUSB og hodetelefonutgang lagt ut i front

- MicroATX hovedkort og strømforsyning

- P3 733Mhz CPU med 128MB SDRAM og Voodoo3 3000, 18GB HD :D

Et par bilder finner du her (flere kommer):

http://www.aasgaard.net/pictures/koffert01.jpg

http://www.aasgaard.net/pictures/koffert02.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig pent arbeid! Lagde en nå i høst. Bilder og fremgangsmåte ligger her. Må legge til at jeg hadde ikke akkurat optimalt verktøy, så det kunne ha blitt gjort bedre. Har fjernet litt av platen som jeg har festet harddiskene på, men dette angrer jeg vanvittig på, da denne ga litt kjøling av diskene. For det er _veldig_ varmt inne i maskinen! Ønsket mitt nå er å sette inn en stille harddisk. IBM-en min hyler som f***, og det er ikke noe særlig når den brukes som multimediamaskin. Ellers putrer den og går inne i et skap som tjener.

Lenke til kommentar

Meget pent!

Likte spes. detaljen med slot-in cdrom,

også fint den metallplata du har satt på i fronten.

Én ting lurer jeg på dog: cd-rom står montert slik at den er rett over cpuvifte når kofferten er lukket, dette er vel ikke så greit mtp. temperaturer ? Hadde en pc hvor en idekabel lå rett foran vifta, førte til reebots nå og da.

Tips: Hvis du tar et barberblad og skjærer langs etter ide-kablene (mellom selvfølgelig) like etter kontakten et lite stykke, drar fra hverandre resten av lengden, og deretter surrer teip rundt, har du billige runde idekabler, som antakelig vil forbedre luftstrømmen i kassa litt, og dermed temperaturen.

Lenke til kommentar
Jeg hadde noen deler liggende og fant en dag ut at jeg skulle montere de i en koffert som også lå og slengte. Har nå brukt et pent antall timer på kofferten, og resultatene begynner å melde seg. Hva synes dere, noen ideer til forbedring?

Kofferten har:

- Slot-in CD-rom

- Egenproduserte shields til I/O, strømforsyning og alle kontakter

- Alle kontakter lagt ut (kan brukes lukket)

- Lys (grønn kald katode) som skrus automatisk på når kofferten åpnes

- 2xUSB og hodetelefonutgang lagt ut i front

- MicroATX hovedkort og strømforsyning

- P3 733Mhz CPU med 128MB SDRAM og Voodoo3 3000, 18GB HD  :D

Et par bilder finner du her (flere kommer):

http://www.aasgaard.net/pictures/koffert01.jpghttp://www.aasgaard.net/pictures/koffert02.jpg

Veldig fin mod :)

Har veldig lyst å lage en slik selv, men hvor kan jeg få kjøpt en slik koffert? hvor mye koster de ca..?

Lenke til kommentar

En del spørsmål her, rekker ikke ta alt nå (snart forelesning).

Kofferten er kjøpt på Clas Ohlson (som mye annet i den). Ikke helt sikker på pris, men tror det er et sted mellom 350,- og 400,- for selve kofferten. Heter "CD-koffert" tror jeg, kan sjekke pris i katalogen når jeg kommer hjem. Finnes sikkert bedre kofferter, men jeg tror den holder lenge. Veggene er i hardpressa sponplater med metall på utsiden og skumgummi på insiden. Skumgummien demper litt, men er ikke alltid så lett å montere ting på. Mye i kofferten er rett og slett festet med kraftig superlim. Skar da først et snitt i skumgummien og limte den godt fast til sponplata, før jeg igjen limte fester o.l. fast til skumgummien. Høres kanskje litt vinglete ut, men det sitter godt samtidig som det demper vibrasjoner og støy.

Noe av fremgangsmåten ligger ute på www.aasgaard.net, men dere får bare se hvis dere lover å ikke kommentere sida (greslig stygg)! ;) Denne fremgangsmåten kommer til å bli forandret, har endret en del siden den tid. :)

Lenke til kommentar

Kom på en ting:

Har du husket å jorde hovedkortet? Skruehullene som hovedkortet vanligvis skrus fast i er jordet og skal jordes til gods. Dette er veldig viktig. Det jeg gjorde, var å skru fast hovedkortet i en aluminiumsplate som jeg skrudde fast til kofferten. Metallfolien utenpå kofferten fungerer da som skjerm og beskytter mot EMS.

Lenke til kommentar

Meget pent!

Likte spes. detaljen med slot-in cdrom,

også fint den metallplata du har satt på i fronten.

Er alu-plate bak også, den har hull til vifta i strømforsyning, strømkabel, nettverkskabel og skjermkabel. TV-out kommer senere.

Én ting lurer jeg på dog: cd-rom står montert slik at den er rett over cpuvifte når kofferten er lukket, dette er vel ikke så greit mtp. temperaturer ? Hadde en pc hvor en idekabel lå rett foran vifta, førte til reebots nå og da.

Ja, det har du rett i. Litt uhelding kombinasjon som skyldes at jeg først lagde kofferten til et annet hovedkort med annen CPU og langt mindre CPU-vifte. Da var det godt opphold mellom vifte og CD-ROM. Nå er det en klaring på kun et par cm. Det virker likevel som CPU blir kjølet godt nok (ikke overklokket selvsagt), det er en ganske kraftig vifte som sitter der. Har ikke kjørt den veldig lenge, men noen timer har jeg da testet den. Ingen problemer så langt. Vurderer likevel å snu strømmen på CPU-vifta slik at den suger istedet for blåser, innbiller meg at avstanden til CD-ROM spiller mindre rolle da. Planslipt GlobalWIN-jetfly med AC3.

Tips: Hvis du tar et barberblad og skjærer langs etter ide-kablene (mellom selvfølgelig) like etter kontakten et lite stykke, drar fra hverandre resten av lengden, og deretter surrer teip rundt, har du billige runde idekabler, som antakelig vil forbedre luftstrømmen i kassa litt, og dermed temperaturen.

Ja, er en mulighet, men IDE-kablene er egentlig ikke noe problem i kofferten nå. Har vifte i front i tillegg til PSU-vifta. Kofferten er ellers ganske tett, jeg tror gjennomstrømningen er brukbar. Men det skader jo ikke med runde kabler, IDE-kabler har jeg i kilovis uansett, så det er ikke så farlig om jeg skjærer feil en gang eller to! ;)

Lenke til kommentar
Samme mod som dinside har lagd.. Vet ikke hvem som var først men stilige er de begge 2. :)

Har sett den på DinSide. Vet ikke hvem som var først, men de ble i allefall "utviklet" uavhengig av hverandre. Jeg så ikke den på DinSide før jeg var godt i gang, og "ingen" viste om min før en stund etter det igjen, så de har i alle fall ikke noe med hverandre å gjøre. :)

Har nå sjekket Clas Ohlson-katalogen. Kofferten står på side 295 i katalogen, den heter "CD/Fotoveske" og er av type "stor". Artikkelnr: 32-2209, pris: 359,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...