Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Satt sammen PC - Blåskjerm ved oppstart.

Anbefalte innlegg

Hei,jeg har nettopp satt sammen en ny pc med deler fra Komplett.no Har satt sammen pc en gang før og da gikk det helt fint. Når jeg skrur på PC funker alt helt fint frem til Windows XP "Loaderen" er ferdig da får jeg Blåskjerm. Safe Modus funker, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre, kunne vært greit om noen hadde noe tips? :p

Blåskjerm beskjed:

*** STOP: 0X0000007E (0xc0000005, 0xBA2E8750, 0xBA4C342C, 0xBA4C3128)

Endret av toha92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du får en blåskjerm er det bare å se på feilkodene. Ofte vil du finne en STOP-error, med en kode. Denne kan du notere og deretter søke med på internett. I hvert fall kan du poste koden her, så kan vi også se litt rundt. Det er jo slik at som oftest fungerer det å sette sammen en PC selv helt fint, men noen gang skjærer det seg også litt.

Ellers, dersom feilkoden ikke gir noen hjelp kan det være lurt å ta kontakt med Komplett.no. Kanskje de sitter på informasjon? En annen ting, i annonsen står det at de anbefaler en BIOS oppdatering, har du gjort det? Mer info om dette finner du i hovedkortmanualen.

Lenke til kommentar
Hei,jeg har nettopp satt sammen en ny pc med deler fra Komplett.no Har satt sammen pc en gang før og da gikk det helt fint. Når jeg skrur på PC funker alt helt fint frem til Windows XP "Loaderen" er ferdig da får jeg Blåskjerm. Safe Modus funker, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre, kunne vært greit om noen hadde noe tips? :p

Når du bytter hovedkort(spesielt hvis det er et annet chipset på det nye hovedkortet) vil de gamle driverene kræsje når windows prøver å laste disse med det nye hovedkortet montert. Resultatet er blåskjerm/restart under oppstart. Jeg vil anbefale å formatere og kjøre en clean install av Windows. Du kan også reparere windows installasjonen hvis du ikke ønsker å miste data men dette er i de fleste tilfeller en dårligere løsning.

Endret av jhbamse
Lenke til kommentar

Så til saken: Har du søkt på Google elelr Microsoft med 0X0000007E. Dette er en grai måte å får forslag til mulig årsak. Og andre har antydet at du benytter en harddisk med operativsystem som er tilpasset annet hovedkort. Dette vil gi Bluescreen.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Har formatert HD nå, men jeg får NTDLR mangler trykk Ctrl+Alt+Del for å starte maskinen på nytt med en gang jeg starte pc'en. Hjelp?

Makinen finner ikke Windows på disken. Har du installert windows ?

Hvis ja:

Pc din prøver å boote på en annen disk enn den du har installert Windows på. Sjekk boot rekkefølgen i bios eller koble fra alle disker(også usb disker/pen) for uten den du har installert windows på.

Hvis nei:

Start installasjonen med å boote fra windows cd'n. Husk å trykke en tast når det står at du skal "trykke en tast for å starte fra cd..." når finene er ferdig kopiert vil maskinen starte på nytt og da er det viktig at du IKKE trykker en tast om den samme meldingen kommer.

Kommer ikke meldingen om å trykke en tast første gangen, må du sjekke at maskinen booter på cd som første valg i bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...