Gå til innhold

mottatt feil vare. oppdaget etter 7mnd. mine rettigheter?


Anbefalte innlegg

Hei!!

 

i dag var jeg å hentet ett samsung hjemmekinosystem som jeg fant på finn.no

 

når jeg kom hjem å skulle montere oppdaget jeg att ikke alt stemte med det jeg skulle kjøpe.

 

hjemmekinosystemet var en annen modell en det som stod i annonsen+ hadde fått kvittering som viste att det var samme som annonsen.

 

ringte selger å fortalte att enten jeg eller han hadde blitt "lurt"

 

han skjønte ingenting, å tilbudte seg å heve kjøpet eller gi avslag... han mente att måtte ha mottatt feil vare..

 

de 2 anleggene er veldig like utseendemessig så kan forstå att han trodde han hadde fått det han bestilte...

 

 

Så til sprm mitt....

 

er det da mulig å kreve å få den varen som var bestilt etter 7mnd?

 

det andre er blitt brukt en del?

 

ble handlet på netshop.no

 

har jeg noen rettigheter angående mottatt feil vare etter 7mnd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik eg har forstått det så har du kjøpt et annlegg brukt. Han som du kjøper dette av kjøpte det opprinnelig i fra Netshop og har brukt oppgitt opprinnelig produkt på annonsen men som nå viser seg å ikke være det som hverken du eller han har mottatt?

 

Litt "komplisert" sak. Først om fremst så har du, forutsatt at du har orginal kvittering, de samme rettighetene mot Netshop som førstegangskjøper har. Dvs garanti, reklamasjon og derav evnt mangler kan du kreve rettet av Netshop. Men siden det ikke ble oppdaget at det var feil produkt så blir det hele litt vanskeligere. At det er feil produkt bør oppdages rimelig kort tid etter mottak dersom forskjellen er vesentlig. Og siden det når er 7 måneder siden så vil man ha oversittet sin frist til å reklamere på dette. Men dersom forskjellen er vanskelig å oppdage så kan man bruke dette til sin fordel.

 

Men i første omgang ville eg gjort det enkelt og hevet kjøpet i mellom dere privatpersoner. Du har ikke fått varen du ble forespeilet. Dette er den enkleste løsningen. Så får evnt selger prøve å selge det på nytt med rett navn eller ta reklamasjonen med Netshop(om det er verdt det).

 

Og for nyskjerrighetens skyld, hva er forskjellen på annonsert produkt og mottatt produkt siden du oppdaget det umiddelbart men selger gjorde ikke det?

Lenke til kommentar

Ja du forsto riktig:)

 

jeg oppdaget det på att den jeg kjøpte hadde bare en hdmi ut. mens den jeg egentlig skulle kjøpe skal ha en inn + en ut... men når jeg sjekket nermere på disse bildene så ser man jo forskjell på selve høyttalerne...

 

http://www.netshop.no/img/cache/8/8/2/adar...58725_0_Big.jpg

http://www.netshop.no/img/cache/7/5/3/adar...27013_0_Big.jpg

 

 

skal prøve å ringe netshop i morgen.. hvis ikke jeg får bytte som jeg da sansynligvis ikke får..

 

kan man i det minste kreve penger tilbake ettersom han fikk en billigere vare?

Endret av marama
Lenke til kommentar

det er vel kanskje det beste da ja...

 

men tror likevel jeg ringer netshop for å høre hva de har å si..

 

litt kjedelig da jeg må kjøre ca 3timer inkl 1 ferge for å retunere det. blir ca 1000,- i tap for meg i transport...

Lenke til kommentar

Siden netshop har levert en vare med mangel, ifølge annonserte spesifikasjoner, har kjøper krav på at mangelen skal utbedres. Normalt vil det si at kjøper gjør selger oppmerksom på feilen og han får ny vare.

 

Problemet her er at kjøper må reklamere på feilen innen rimelig tid. Hvis jeg ikke husker helt feil er den satt til 6 månder i en FTU dom(?), og da vil reklamasjonskravet bortfalle.

Lenke til kommentar

har sittet å lest litt på forbrukerportalen.no

 

kom over dette...

 

 

Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Det vil være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen som du stolte på ved kjøpet. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med de sikkerhetskrav og forskrifter for varen som er fastsatt av offentlige myndigheter.

Hvis varen har en mangel, har du rett til å få prisavslag, ny vare eller få hevet kjøpet, avhengig av om mangelen er vesentlig eller ikke. Du kan også kreve at selgeren reparerer varen, uten kostnader for deg.

 

Hvor lenge kan du klage?

Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok varen. Fristen er imidlertid fem år, hvis varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. Vær også oppmerksom på at selger i garanti eller lignende kan ha gitt deg lengre klagefrister enn loven.

 

 

kommer ikke min sak i denne kategorien?

 

eller er jeg helt på villspor:)

Lenke til kommentar

Neida, det stemmer det. Problemet er at det er utelatt noe vesentlig og det er følgende:

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Så problemet her er at mangelen som det skal reklameres på burde vært oppdaget mye tidligere enn her gjort, og dermed blir 7 måneder urimelig lang tid.

Lenke til kommentar

Snakket med netshop.no.

 

la frem saken på en hyggelig måte, å lurte på om det var noe de kunne gjøre..

ble sittende i tlf å vente en stund etter att de hadde diskutert seg imellom..

 

svaret ble att ettersom det hadde gått så lang tid, så kunne de ikke bytte tilbake i det riktige anlegget.

men jeg skulle få tilbakebetalt mellomlegget mellom de to anleggene.

 

så det ble som dere trodde..

 

Så må vel bare gi en liten + til Netshop for att de retter litt opp etter att de hadde gjort en feil.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter to purringer på netshop om tilbakebetaling av av mellomlegget snudde de plutselig i saken.

 

fikk to argumenter..

 

1, Det er jo den person som kjøper dette som rette et krav i mot Netshop.

 

2, Det er også innen for rimelig tid han som har kjøpt det først som må sjekke spec. Vi har ikke noe bevis for at dette har støtt hos noen andre de bildene som du sender til oss…

 

 

synes det var svake argumenter bortsett fra det med innen rimelig tid..

 

punkt1 stemmer vel ikke?

 

punkt2 att bildene jeg sender ikke beviser att jeg har mottatt feil vare. hvordan kan jeg bevise det ?

 

ett lite sprm. hvis jeg i dag mottar en vare, pakker den ut å kaster embalasjen/tenner ett bål. etter noen timer oppdager jeg att det var feil vare.. hvordan kan jeg da bevise att det er varen jeg hadde motatt?

Lenke til kommentar

Punkt 1: Dette er en "billig" måte/argument som Netshop kan bruke for å snike seg unna saken. Du som forbruker(m/ kvittering) har akkurat de samme rettighetene i henhold til forbrukerkjøpsloven mot selger som det opprinnelig kjøper har/hadde.

 

Punkt 2: Hvordan skal man kunne bevise noe 8 måneder etter i det hele tatt? Det er en praktisk årsak til at reklamasjoner har en rimelig frist. Og dette er for at forbruker skal melde feil så tidlig som mulig slik at man har så mye dokumentasjon som overhode mulig som igjen forenkler beviskravene.

 

Man kan ikke bare gjøre som man vil og velge å reklamere når det passer en best. Slikt skal gjøres så snart som mulig etter at feilen er eller burde vært oppdaget.

 

Så sånn sett er det lite som har endret seg etter rådene eg gav i en av de første postene. Det er opprinnelig kjøper som ikke har overholdt sin reklamasjonsfrist ovenfor Netshop pga denne mangelen. Dermed blir det vanskelig å kunne reklamere mot Netshop for at varen ikke var det som han hadde bestilt. Nå som du har kjøpt varen så ser du umiddelbart at det er feil vare og kan dermed kreve kjøpet hevet mot selger(opprinnelig kjøper) siden det er feil vare han har annonsert med.

 

Edit: Husk og at du også må reklamere ovenfor selger innen rimelig tid når du har oppdaget feilen/mangelen. Nå har du jo varslet selgeren og fått to alternativer. Det er nå nesten tre uker siden.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

syns det var flott av netshop å gjøre det de gjorde tidligere i tråden her, og syns det var litt rart, da jeg ikke er kjent med at netshop har god service, tvert imot, der har ofte elendig service, og det som har kommet frem i siste innleggene her er mer en netshop jeg kjenner til, gå tilbake på ting man lover.

 

nå skal det sies at å nekte deg i første omgang å få bytte/heve/mellomlegg er rimelig og kan ikke karakteriserer som dårlig service, men når de sier "ok du får igjen mellomlegget" for så å gå tilbake på det når pengene skal betales ut er elendig service.

 

der hadde netshop virkelig sjangsen til å gjøre noe bra, men klarte igjen å rote det til for seg selv.

 

det kan da ikke være snakk om mange kronene? de annleggen ser veldig like ut og tør neste gå ut ifra at de har ca samme verdi?

 

jeg syns uansett å komme til butikken å klage på feil type annlegg etter 7mnd ikke er et reelt krav du har, når du selv oppdaget det første dagen med anlegget. (sikker på at ikke finn.no selgeren prøver å lure deg)

 

du kan jo gjøre det enkelt, føler du at du har betalt formye kan jo du bare heve kjøpet til finn karen, han har jo tilbydd seg å gjøre dette?

Lenke til kommentar

Har desverre ikke en skriftlig avtale med Netshop, men en Muntlig

 

forskjellen i pris ligger ca på 1700,- . det er mere penger for meg en Netshop.

 

100% sikker på att selger ikke prøver å lure meg ja.

 

å heve kjøpet koster meg en del da sitter jeg med mere en 1000,- i frakt kostnader tur retur..

 

men venter på ett siste svar fra Netshop etter att jeg mottok en mail med noen rare argumenter + forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

1700 kroner er vel like for Netshop som det er for deg. 1 krone er 1 krone. Uansett hvem som betaler den.

 

Når Netshop kanskje har 1000 kunder som kommer med slike "rare" forslag (ligger 5 stk bare her på forumet) så blir det faktisk 1 700 000 for Netshop dersom de gir deg medhold i dette. (ikke at beløpet er likt men you get the drift).

 

At du taper 1000 kroner i frakt fordi du har handlet av en uopplyst selger er i hvertfall ikke netshop sin feil.

Jeg går utifra du kjenner selger godt siden du er 100% sikker på at han ikke prøver å lure deg.

Lenke til kommentar

skjønner faktisk ikke argumentet ditt. netshop taper ikke en eneste krone på å tilbakebetale 1700,-

de har levert en vare som har 1700.- mindre i utsalgspris. får jeg tilbakebetalt mellomlegget sitter de fortsatt igjen med en solgt vare til ordinær pris.....

 

hvis Netshop lurer 1000 kunder sitter de med en drøss med penger de ikke skulle hatt..

 

mulig dette ble litt usaklig men...

 

synses bare dine argumenter ikke hold mål ;)

Lenke til kommentar

Da var det bare å ønske lykke til med nok en sak mot Netshop. Personlig tror jeg du må, som i de fleste andre Netshopsaker, bruke enormt med tid og krefter for å få gjennomslag. Har Netshop litt kontroll (noe jeg ikke tror de har) kan de lett se om de har levert feil vare (legge sammen antall varer de har tatt inn og trekke ifra antall varer de har solgt/sendt ut). En haug med kokker som skal lage samme rett men har ulik oppskrift er vel det som har skjedd her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...