Gå til innhold

Gjøre 2 fysiske harddisker om til 1 partisjon?

Anbefalte innlegg

Morn,

Sitter her med 2 harddisker som jeg gjærne skulle gjort om til en partisjon. Har altså en harddisk som begynner å bli full, og en som er tom. Skulle gjærne fått dem til å se ut som en. Slik at jeg enkelt kan lagre filmer i alfabetisk rekkefølge, for å unngå å lete igjennom begge harddiskene for å finne en film om jeg er usikker på plasseringen av den.

Er dette mulig? Det går jo smoooth å gjøre 1 harddisk om til flere partisjoner så hvorfor ikke motsatt :roll:

Mulig å gjøre dette uten å miste data som ligger på harddisken? Mulig å gjøre med flere enn bare 2 harddisker? Med tanke på den dagen harddiske nr. 2 blir full, ønsker jeg jo seff å installere en nr. 3 osv...

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JBOD vil forsåvidt gjøre det du ber om, men du kan like gjerne kjøre raid 0, så får du bedre ytelse også, gitt at diskene er like store.

(Det går uten at de er like store også, men det er en annen diskusjon.)

I linux verden bruker du LVM og/eller mdadm, mens du i windows kan bruke "dynamic disk" oppsett via gui. Har dog bare brukt dette på server utgaver av windows selv, så vet ikke om dette er noe de har skrellet vekk i xp/vista.

Lenke til kommentar
Morn,

Sitter her med 2 harddisker som jeg gjærne skulle gjort om til en partisjon. Har altså en harddisk som begynner å bli full, og en som er tom. Skulle gjærne fått dem til å se ut som en. Slik at jeg enkelt kan lagre filmer i alfabetisk rekkefølge, for å unngå å lete igjennom begge harddiskene for å finne en film om jeg er usikker på plasseringen av den.

Er dette mulig? Det går jo smoooth å gjøre 1 harddisk om til flere partisjoner så hvorfor ikke motsatt :roll:

Mulig å gjøre dette uten å miste data som ligger på harddisken? Mulig å gjøre med flere enn bare 2 harddisker? Med tanke på den dagen harddiske nr. 2 blir full, ønsker jeg jo seff å installere en nr. 3 osv...

Takker for svar.

Du kan alltid klikk på din Help og support Center (windows) og type ..dynamic.. i search felten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...