Gå til innhold

Hva skal til for å lage en digital kalender?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en idé om at det hadde vært morsomt å ha en liten skjerm på veggen som viste hvilke oppføringer jeg hadde i kalenderen min. Jeg innså snarest at dette ikke er så enkelt som det... burde.

Så, hva trenger man egentlig? Målet er selvsagt å få dette til billigst mulig, men man må vel ha en egen maskin med diverse hardware og et OS som kjører kalender-programmet.

Endret av :--{D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken kalender? Det spørs om det er mulig å lese data ut av kalenderprogrammet du bruker.

Så kan du begynne med å lage en enkel PC applikasjon som bruker disse dataene.

Når du har fått det til kan du velge en mikrokontroller og skjerm. Så må du skrive et program for mikrokontrolleren som tegner skjermen, og som kan kommunisere med et program (en server) du kjører på PCen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

kjøpte en fotoramme på biltema tror jeg.

Jobba litt med å omprogrammere ROMen i den sån at den kan starte opp linux som jeg har på en liten minne stik

Prosjekte mit er ikke helt ferdig enda men har fåt den til å prøve å starte opp fra minne stiken..

Blit en pause fra prosjekte på grund av ny jobb så har ikke hat ork når jeg kommer hjem

Lenke til kommentar

til dags dato så starter den ikke opp fra usb enheten.

Jeg har ikke hat mye tid og hadde nesten glemt prosjekte siden jeg begynte ny jobb i desember og ikke hat mye hobby tid etter det.

ROMen skal se om jeg får set litt på det og laste opp det som liger av data i den til mandag når det er fri dag fra jobb.

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe en gammel laptop for en fis og ingenting og strippe denne ned til bare hovedkortet? Chassis, skjerm, batteri, HDD og alt unødvendig slikt plukker du bare av. HDD bytter du ut med en ATA til CF-adapter og kjører OS fra dette, eventuelt kjører du OS fra en minnepenn. CPU er vifteløs pga gammel hardware, eventuelt klokker du den bare ned for å kjøle den passivt. TV ut får du via S-video/VGA. Det lille hovedkortet kan du feste bak skjermen eller integrere det i skjermen på et vis. Trenger du WIFI plugger du i en stick om den gamle laptoppen ikke har det integrert. Det eneste problemet blir de to strømkablene langs veggen, men har du mulighet til det kan du trekke disse i/gjennom veggen og på den måten få en strømlinjeformet opplevelse. En gammel laptop får du tak i for et par hundrelapper..

Lenke til kommentar

Nå dummer jeg meg sikkert ut, for jeg er klar over at det er mange smarte hoder her inne. Det er derfor sansynlig at jeg har misforstått problemet.

Uansett -, selv bruker jeg Opera med en widget kalender. Jeg antar det finnes flere alternativer med Firefox. Dessuten må det være mange kalendere der ut som kan lastes ned som freeware. Er det ikke da bare å koble skjerm nummer 2 til PC (om skjermkortet støtter dette) og flytte kalenderen over på skjerm nummer 2 ???

(joda, jeg vet jeg kunne vært smartere, men når jeg ikke har fått utdelt mere får jeg likevel prøve etter beste evne :( )

Lenke til kommentar

Det var ikke et dumt forslag, eller dum tanke. Det var bare en skivebom, og det klarer vi alle innimellom :)

Poenget til trådstarter er å ha en dedikert skjerm som henger på veggen eller står på eget sted som viser kalenderen hans(og kanskje flere i husstanden).

Lenke til kommentar

Det var ikke et dumt forslag, eller dum tanke. Det var bare en skivebom, og det klarer vi alle innimellom :)

Poenget til trådstarter er å ha en dedikert skjerm som henger på veggen eller står på eget sted som viser kalenderen hans(og kanskje flere i husstanden).

OK. Der ser du. Der bommet jeg igjen.

Hva om : (nå begynner jeg igjen :D )

a) En finner et egnet kalenderprogram hvor en kan trekke ut informasjonen som ligger i kalenderen som en egen fil.

b) Finner et egnet 4-linjers ??? display (anhengig av mengde data) med RS232 interface som konverteres til f.eks. bluetooth

Jeg tror item b) er det enkleste å finne ettersom dette i realiteten er en dataterminal basert på RS232 kommunikasjon.

Dermed er problemet et kalenderprogram hvor data (les hendelser/oppgaver) kan trekkes ut som egen fil å sendes fra f.eks. en laptop og sendes over RS232/USB/Bluetooth. Am I right ??

Problemet er i så tilfelle en PC basert kalender med egne filer for "hendelser" hvor en automatisk (vha av et script ?) kan oversende de data som til enhver tid ligger i kalenderen for den aktuelle dagen/klokkeslett.

Lenke til kommentar

Det hadde vel kanskje vert gøy å hatt toveiskommunikasjon også? Eksempelvis med trykkfølsomhet i skjermen slik at man kunne føre håndskrevne notater rett på skjermen om man husket noe i forbifarten?

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...