Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva har halvbroren min krav på angående arv?

-Serenity-

Anbefalte innlegg

Jeg er enebarn (29 år), men har en halvbror (~35 år) som stammer fra pappas yngre dager. Jeg aldri har møtt eller snakket med ham. Når mine foreldre (som er gifte) nevner arv går han liksom i glemmeboka ettersom verken de eller jeg har noen kontakt med ham. Pappa har betalt det han skal oppgjennom årene, men foruten det en han liksom "glemt" av alle parter. Jeg ønsker bare å klarere ting angående arv før spørsmålet tvinger seg fram. Mamma ønsker selvsagt at alt som hører henne til skal gå til meg når den dagen kommer, og det ønsker pappa også, men de har ikke særeie eller noe slikt. Pappa eier idag leiligheten de idag bor i.

Spørsmålet er hva halvbroren min har krav på kontra det som eventuellt skrives i et testamente. Kan et testamente alene utelukke broren min fra arvespørsmålet i sin helhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det enkleste først: Nei, et testament kan ikke utelukke halvbroren din fra farsarv. Han er livsarving. En ektepakt som overfører verdier til din mor i den hensikt at særkullsbarn ikke skal arve vil heller ikke stå seg i en rettssak.

Halvbroren din vil ikke arve din mor -- arv fra henne går kun til deg (og eventuelt far, hvis han lever lengst). Halvbroren din arver kun far. Når far dør skal mor ha sitt (hvis hun lever lengst, en fjerdedel av arven og minst 4G, 280k med dagens G). Deretter deler du og halvbroren din likt det som blir igjen etter far. Dette kan i noen grad reguleres via testament, men dersom din far ønsker å begunstige deg over sin sønn fra yngre dager er dette lurest å gjøre mens han fremdeles lever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...