altairz Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) jeg har linux mandriva (free 2009 i586) men når jeg skal starte opp pc'en i linux, så låser den seg mens den prøver å starte opp. Så er kanskje noe feil med oppstartslasteren. Hadde ikke dette problemet i starten, når jeg nettopp hadde instalert linux. Noen som hvet hvordan jeg kan fikse dette problemet? Jeg har windows på samme maskinen, men på en annen partisjon. kan dette ha noe å si? PS: det er en bærebar pc takker for svar:) Endret 13. april 2009 av altairz Lenke til kommentar
Smif Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Akkurat hvor i prosessen låser den seg? Kan du beskrive litt nærmere? Endret 13. april 2009 av Smif Lenke til kommentar
altairz Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Akkurat hvor i prosessen låser den seg? Kan du beskrive litt nærmere? Når jeg kommer fram til den der blå linja som skal gå over heile den vite linja. den blåe linja kommer bare kvartveis fram, og der låser den sei. Hvis vi sier at dette er linja, så komme den blå linja bare fram til I'en. men den skal egentlig helt over. ----I-------------------------- Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Akkurat hvor i prosessen låser den seg? Kan du beskrive litt nærmere? Når jeg kommer fram til den der blå linja som skal gå over heile den vite linja. den blåe linja kommer bare kvartveis fram, og der låser den sei. Hvis vi sier at dette er linja, så komme den blå linja bare fram til I'en. men den skal egentlig helt over. ----I-------------------------- Beste forklaringen noen sinne EDIT: Du får ikke se hvilke prosesser den prøver å starte om du trykker ESC mens den starter? Det kan vel kanskje gi en liten pekepinn på hvor ting stopper opp? Endret 13. april 2009 av tamarin Lenke til kommentar
altairz Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Akkurat hvor i prosessen låser den seg? Kan du beskrive litt nærmere? Når jeg kommer fram til den der blå linja som skal gå over heile den vite linja. den blåe linja kommer bare kvartveis fram, og der låser den sei. Hvis vi sier at dette er linja, så komme den blå linja bare fram til I'en. men den skal egentlig helt over. ----I-------------------------- Beste forklaringen noen sinne EDIT: Du får ikke se hvilke prosesser den prøver å starte om du trykker ESC mens den starter? Det kan vel kanskje gi en liten pekepinn på hvor ting stopper opp? Prøvde det. "/dev/dsa5 contains a file system with errors". det va en feilmelding som sto når jeg trykket på esc. Er hvist feil på hardiskpartisjonen. hvet du hvordan jeg kan fikse det? Endret 13. april 2009 av altairz Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Aner ikke, men ser ut til at du har Windows og Linux på samme HD og ikke hver sin, defragmenterte du Windows før du la inn Mandriva? EDIT: rettet distro Endret 13. april 2009 av tamarin Lenke til kommentar
altairz Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Aner ikke, men ser ut til at du har Windows og Linux på samme HD og ikke hver sin, defragmenterte du Windows før du la inn Ubuntu? Har linux mandriva. de er vel på samme hardisk, men fikset forskjellige partisjoner. nei, jeg defragmenterte ikke windows før jeg instalerte linux Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Prøv å velge recovery mode i oppstarten. Dersom du får startet opp kan du kjøre "fsck.ext3 /dev/sda5". Dersom du ikke får startet opp kan du bruke live-cden. Kommandoen blir det samme, men med sudo foran. Edit: det er vel like greit å starte fra live-cd med en gang. Filsystemet kan jo ikke være montert når du skal fikse det. Endret 13. april 2009 av anders iver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå