Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Et par spørsmål angående selvangivelse 2008.

khvm

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal nå gå igjennom selvangivelsen for 2008, og har et par spørsmål, da det har skjedd en del endringer i min livssituasjon det foregående året.

-Foreldrene mine kjøpte en leilighet i et borettslag oppført i mitt navn i starten av 2008. Denne leiligheten har jeg nå fått oppført i min ligning. Det jeg lurer på er om det er noen beføyelser jeg kan gjøre gjeldende mht dette, med tanke på at jeg er en ung student? Kan jeg f.eks få fratrekk for jevnlig hjemreise til mitt foreldrested?

-Ellers har jeg fått oppgave over aksjer og grunnfondsbevis, hvor jeg fikk skattepliktig utbytte på kr. 1019,- Dette utbytte skal jeg tilsynelatende ha fått i èt av de fire selskapene, jeg har aksjer i. Det jeg lurer på er hvorfor jeg får skattepliktig utbytte, når jeg ikke har realisert gevinsten overhodet? Er det aktuelle skattepliktige utbyttet, det utbyttet som selskapet jevnlig har utbetalt aksjonærene sine gjennom året?

Som vi alle vet, var jo 2008 et dårlig år i aksjemarkedet, og jeg hadde ved utgangen av 2008 et papirtap på nærmere kr. 40 000,- Ettersom jeg aldri solgte aksjene mine, har jeg forstått det slik at jeg heller ikke har krav på fradrag (28%) for aksjetap, eller såkalt skjermingsfradrag. Jeg solgte aldri aksjene mine, nettopp på grunn av å ikke gå i minus. Men er det noe jeg overhodet kan gjøre gjeldende i hensyn til oppgaven over aksjer og grunnfondsbevis?

-Under 3.2.1 "Minstefradrag egen inntekt" har jeg fått oppført -31 800. Hva vil egentlig dette si?

-Ellers har jeg egen bil, som jeg kjøpte for kr. 50 000,- men som ved salg vil ha en verdi av opp i mot kr. 80 000,-

Denne er ikke oppført i selvangivelsen. Bør jeg oppføre denne, og i så fall hvorfor?

I denne sammeheng velger jeg å nevne at jeg i slutten av 2008 fikk bilen min borttauet urettmessig fra et boligfelt. Jeg måtte betale kr. 2800,- da jeg hentet den ut. Er dette et beløp jeg kan gjøre gjeldene som fradrag for bot og gebyr?

-Ellers ble jeg èn arbeidsdag i 2008 trukket 50% skatt i en jobb jeg sjelden jobber ved, da jeg hadde glemt å levere skattekort. Hvor fører jeg opp dette i selvangivelsen, og under hvilket punkt?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg f.eks få fratrekk for jevnlig hjemreise til mitt foreldrested?

Det tviler jeg sterkt på.

Det jeg lurer på er hvorfor jeg får skattepliktig utbytte, når jeg ikke har realisert gevinsten overhodet? Er det aktuelle skattepliktige utbyttet, det utbyttet som selskapet jevnlig har utbetalt aksjonærene sine gjennom året?

Det siste er riktig.

Jeg solgte aldri aksjene mine, nettopp på grunn av å ikke gå i minus. Men er det noe jeg overhodet kan gjøre gjeldende i hensyn til oppgaven over aksjer og grunnfondsbevis?

Nei. Å la vær selge aksjene for å unngå tap, er å lure seg selv. Tapet har du uansett.

-Under 3.2.1 "Minstefradrag egen inntekt" har jeg fått oppført -31 800. Hva vil egentlig dette si?

Pga din inntekt og skatteklasse har du fått et klassefradag. Deler av inntekten, her 31.800 får dermed ikke inntektsskatt. :-)

-Ellers har jeg egen bil, som jeg kjøpte for kr. 50 000,- men som ved salg vil ha en verdi av opp i mot kr. 80 000,-

Denne er ikke oppført i selvangivelsen. Bør jeg oppføre denne, og i så fall hvorfor?

All formue skal oppgis. Det kan være eget regelverk for hva som er ligningsverdien av en bil.

I denne sammeheng velger jeg å nevne at jeg i slutten av 2008 fikk bilen min borttauet urettmessig fra et boligfelt. Jeg måtte betale kr. 2800,- da jeg hentet den ut. Er dette et beløp jeg kan gjøre gjeldene som fradrag for bot og gebyr?

Brudd på lover og forskrifter gir (heldigivs) ikke fradrag på skatt.

-Ellers ble jeg èn arbeidsdag i 2008 trukket 50% skatt i en jobb jeg sjelden jobber ved, da jeg hadde glemt å levere skattekort. Hvor fører jeg opp dette i selvangivelsen, og under hvilket punkt?

Føres ikke opp, kontroller bare at det arbeidsgiver har trukket i skatt stemmer med det som er rapportert inn (enkelte useriøse svindler egne ansatte med å beholde forskuddstrekket selv).

Endret av KS
Lenke til kommentar

Dette må du passe på at er oppgitt. Du skal ha fått lønns og trekkoppgave for beløpet. Hvis ikke har arbeidsgiveren snytt deg. Du skal tross alt ha tilbake litt av de 50% i skatteoppgjøret.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Dette må du passe på at er oppgitt. Du skal ha fått lønns og trekkoppgave for beløpet. Hvis ikke har arbeidsgiveren snytt deg. Du skal tross alt ha tilbake litt av de 50% i skatteoppgjøret.

Dette er vel uansett oppgitt på lønns- og trekkoppgaven din siden du antagelig har jobbet flere dager der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...