Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Et par spørsmål angående selvangivelse 2008.

khvm

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal nå gå igjennom selvangivelsen for 2008, og har et par spørsmål, da det har skjedd en del endringer i min livssituasjon det foregående året.

-Foreldrene mine kjøpte en leilighet i et borettslag oppført i mitt navn i starten av 2008. Denne leiligheten har jeg nå fått oppført i min ligning. Det jeg lurer på er om det er noen beføyelser jeg kan gjøre gjeldende mht dette, med tanke på at jeg er en ung student? Kan jeg f.eks få fratrekk for jevnlig hjemreise til mitt foreldrested?

-Ellers har jeg fått oppgave over aksjer og grunnfondsbevis, hvor jeg fikk skattepliktig utbytte på kr. 1019,- Dette utbytte skal jeg tilsynelatende ha fått i èt av de fire selskapene, jeg har aksjer i. Det jeg lurer på er hvorfor jeg får skattepliktig utbytte, når jeg ikke har realisert gevinsten overhodet? Er det aktuelle skattepliktige utbyttet, det utbyttet som selskapet jevnlig har utbetalt aksjonærene sine gjennom året?

Som vi alle vet, var jo 2008 et dårlig år i aksjemarkedet, og jeg hadde ved utgangen av 2008 et papirtap på nærmere kr. 40 000,- Ettersom jeg aldri solgte aksjene mine, har jeg forstått det slik at jeg heller ikke har krav på fradrag (28%) for aksjetap, eller såkalt skjermingsfradrag. Jeg solgte aldri aksjene mine, nettopp på grunn av å ikke gå i minus. Men er det noe jeg overhodet kan gjøre gjeldende i hensyn til oppgaven over aksjer og grunnfondsbevis?

-Under 3.2.1 "Minstefradrag egen inntekt" har jeg fått oppført -31 800. Hva vil egentlig dette si?

-Ellers har jeg egen bil, som jeg kjøpte for kr. 50 000,- men som ved salg vil ha en verdi av opp i mot kr. 80 000,-

Denne er ikke oppført i selvangivelsen. Bør jeg oppføre denne, og i så fall hvorfor?