Gå til innhold

Hardware.no: Effektforbruk - forslag til nytt filter i prisguiden

Anbefalte innlegg

Med tid og stunder, vil jeg nok bytte ut min noe tilårskomne Dell .... 20 tommers skjerm. Jeg har alt sett litt på noen 24 tommere og savner mulighet til å filtrere vekk de minst energieffektive. Gårsdagens søk viste et sprik fra 31W til 130W. På sistnevntes hjemmeside finnes følgende tekst under selskapsopplysninger: "Read top tips for saving energy". De ville neppe lagt til mitt forslag, men Prisguiden kan ved å innføre et effektfilter, lett hjelpe forbrukerne til å finne energieffektive produkter og bidra til at produsentene ble mer bevisst på energieffektive løsninger.

Et slikt filter bør innføres på skjermer, grafikkort, prosessorer og hovedkort og bør omfatte både maks og dvale/idle forbruk. Det kan med fordel også innføres på brune og hvitevarer. Det vil lett avsløre hvem som er best i klassen og gi forbrukerne et mer presist valgalternativ enn energiklasse A eller AAA. Det har jo også ved tester vist seg at enkelte produsenter skryter på seg energiklasser de slett ikke er kvalifisert for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...