Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Krisen i norsk økonomi tiltar, det verste ligger foran oss

Aquila

Anbefalte innlegg

Hvis en ser nøktern på utviklingen i verden, Europa og Norge, kommer en vanskelig til noen annen konklusjon om at det verste er i vente og at Norge sansynligvis glir inn i en dyp økonomisk krise.

Inntektene til norske bedrifter kommer stort sett fra eksport av råvarer, konstrukjsonsprosjekter av eksoprt tekniske deler og av frakttjenester (skipping)

Alle makedene for norske varer og tjenester er i resesjon, og hva verre er, akkurat de segmentene som Norge tjener mest på er riktig ille stilt. Slik har det vert i noen måneder nå, og alt tyder på at det fremdeles blir verre i viktige eksportmarkeder som Tyskland, Sverige, Frankrige, USA og Fjerne Østen.

Hvis en studerer tall som kommer ut fra våre eksportmarkeder, synes det som om norkse eksportbedrifter har redusert inntekten med 60-70% i gjennomsnitt og at dette vil forverres ytterligere.

Dette betyr videre at mange bedrifter går med dundrende underskudd akkurat nå og at kassabeholdningen til svært mange nøkkelbedrifter vil løpe tom.

En alvorlig krise med permitteringer, konkurser og massearbeidløshet er desverre uungåelig. Denne tilstanden med lav beskjeftigelse i befolkningen vil i neste omgang gjøre at innlandshandelen i Norge syker utterligere, slik at innlands marked også opplever en kollaps.

------------------------------------------------

For å illustrere disse synspunktene, vil jeg trekke frem noen hovedpunkter som i det siste har fremkommet i nyhetsbildet.

- Tysklands eksport har sunket med drammatiske 44%. Men norge selger råvarer til tysk produksjon, dermed er sansynligvis norsk ekport til Tyskland også sunket tilsvarende. Lignende tall ser en hvis en betrakter nadre land.

- Alcoa, verdens største aluminiumsbeprodusent, selger over 40% mindre enn i fjor. Er det grunn til å tro at norske aluminiumsprodusenter gjør det noe bedre? Elkem er forresten nå en del av Alcoa. Dessuten er aluminiumsforbruket en viktig konjunkturbarometer for segmentene som Norge eksporterer til.

- Tilsvarendce har en også for forbruket av jern. Også dette forbruket er et viktig konjunkturbarometer for de sektorene som norge eksporterer til.

- Oljelagrene når nye rekorder. Nytt fall i oljeprisen er sansynlig, og oljepries har sunket med 70% siden toppen, slev med den siste tids prisstigning. Dessuten klarer Norge ikke å opprettholde produksjonsvolumene av tekniske årseker, og selve produksjonsprosessen fordyres stadig. Norsk oljevirksomhet har faktisk alvorlige vansker, uansett pris.

- Norsk skipsfart er i krise. Der er inntejeningen sunket med 80% eller mer. Ingen tegn til varig bedring ses, og dette kan ikke forårsake annet enn katstrofe i dette segmentet i nær fremtid.

- Det blir snart stor overkapasitet på rigger i hele verden, idet mesteparten av verdens rigger i 2009 løper ut av kontraktene og ny kapsitet kommer inn når rigger som er under bygging kommer til. Dette er ikke bra for norske riggrederier.

- Overkapsitet i skips- og riggsektoren vil gjøre at norsk mekanisk industri vil gå inn i en periode hvor disse bedriftene kort og godt blir arbeidsløse. Konskvensene er uhyggelige.

- Verdens bilindustrier er i krise. GM og øvrige Amerikanske bilprodusenter går sansynligvis konkurs, og det står ikke bedre til i Japan. Men bilprodusentene er viktige kunder for norske råvarer og frakttjenester.

Jeg kunne regne opp mange andre punkter, og vil vel gjøre det på nye innlegg i denne trøden.

Hovedkonklusjonen er at Norge er særdeles ille ute, men folk forstår det ikke ennå, fordi bedriftene forløpig har hatt sparepenger de kan tære på, men snart er det ikke lenger noe å tære på i landets bedrifter, og situasjonen blir prekær.

Ja- og hvordan står det til med Statens sparepenger, hvor mye er intakt? Er alt råtnet bort kanskje? Ikke engang dette kan en nå være sikker på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest hele innlegget ditt og jeg skjønner hvordan du tenker. Det er ikke så mange som har tatt det så alvorlig enda,men det er jo ille. Og ja,det blir sikkert verre.Det sier de jo overalt,på nyheter osv. Det er jo umulig å ikke få med seg. Men det har jo vært finanskrise i Norge tidligere,selv om det er lenge siden. Så jeg håper jo at denne krisen som er nå ,vil bedre seg,slik den forrige tydeligvis gjorde!

Skjønner at du skriver om dette. Det er vanskelig å innse(synes jeg).

Lenke til kommentar
Jeg har lest hele innlegget ditt og jeg skjønner hvordan du tenker. Det er ikke så mange som har tatt det så alvorlig enda,men det er jo ille. Og ja,det blir sikkert verre.Det sier de jo overalt,på nyheter osv. Det er jo umulig å ikke få med seg. Men det har jo vært finanskrise i Norge tidligere,selv om det er lenge siden. Så jeg håper jo at denne krisen som er nå ,vil bedre seg,slik den forrige tydeligvis gjorde!

Skjønner at du skriver om dette. Det er vanskelig å innse(synes jeg).

Ting vil bedre seg, over tid, men ting kan bli verre før det blir bedre.

Denne krisen er mye verre og mye mer omfattende enn da banksystemet i Norge gikk under.. Nå er det snakk om hele det vestlige banksystemet. Men som du sier vi vil komme ut av det en eller annen gang i fremtiden.

Les historie og økonomi, følg godt med i makro timene hvis dere har gode lærere så er dere i stand til å lære mye av krisen og kanskje også tjene på den.

(regner med du studerer og blant annet har/har hatt makro med tanke på navnet ditt) :p

Vil også si til starter av innlegget: jeg er mer optimist enn noen gang, jeg ser utallige muligheter innen investeringer. Mye mer enn jeg så året før krisen. Ikke bare gå rundt å vær negativ bruk krisen til din egen vinning.

Endret av joakim1
Lenke til kommentar

Grunnen til at aksjemarkedet raste sammen var nettopp på grunn av fremtidig svakerer utvikling. Det er stor enighet om at i realøkonomien er det verste foran oss. En enkelt måltall er arbeidsledigheten som er forventet å stige sterkt frem mot valget.

Lenke til kommentar

Trådstarter har mange essensielle punkter som jeg er helt enig i. I tillegg ser jeg kommende protektionisme world wide som en stor trussel for verdenshandelen. Usa er i teknisk konkurs. Bankene world wide sitter på pengene. Nasjonale redningspakker treffer ikke eller har begrenset virkning på kort sikt.

Så hvordan kan vi påvirke den økonomiske utviklingen her på berget? Helst med strakstiltak..

- ned med arbeidsgiver-avgifter

- ned med MVA

- ned med bedriftsbeskatting

- noe økt bunnfradrag på skatten for lønnsmottakere.

- noe høyere grense for toppskatt.

Alt dette vil føre til at vi faktisk ikke har behov for lønnsøkninger på en stund, kjøpekraften kan reguleres positivt via disse tiltak. En annen effekt er at vår konkurranse-evne økes betydelig mot world wide.

Staten vil miste en del inntekter men kan hente inn mer på effektivisering av det offentlige

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Er enig i mye av det som blir sagt, men synes trådstarter overdriver veldig. Mest sannsynlig er vokser BNP i 3. kvartal. Eksportbedrifter sliter, og noen vil gå konkurs, det er ikke til å komme fra. Hvor har du det fra at oljeprisen skal synke i pris? Eller at det er meget sannsynlig? Det er få analytikere som spår oljeprisen ned (og om det hadde vært allment kjent så hadde oljeprisen ikke vært der den var i dag).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...