granny Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Hei Har en litt eldre stasjonær HP maskin som jeg har benyttet som lagringsserver. Den har fungert helt fint til jeg plutselig en dag fikk følgende melding: "Non-system disk or disk error. Replace and strike any key when ready" Ingenting nytt skjer hvis jeg starter maskinen på nytt. Forsøkte med recovery CD og alt ser ut til å gå helt fint - helt til jeg restarter etter at den har kjørt ferdig - da kommer akkurat samme feilmeldingen. Er det harddisken som har gått så det bare er å kjøpe ny? Eller finnes det andre muligheter? Endret 13. april 2009 av granny Lenke til kommentar
tundra Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Har du i noen eksterne harddisker? Hvis ikke, er det sannsynligivis disken som er gåen. Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Hadde i de to jeg tar sikkerhetskopi til - men de tok jeg ut før forsøk på formateringen. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Kan være biosbatteri som ikke lenger klarer å holde riktig harddisk øverst i bootprioriteringen, om det er en litt tilårskommen sak. Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Kan være biosbatteri som ikke lenger klarer å holde riktig harddisk øverst i bootprioriteringen, om det er en litt tilårskommen sak. Den er en 5-6 år. Er det noe jeg kan gjøre med det? Hvis jeg setter i ny harddisk vil det da si at det ikke vil hjelpe noe? Noe annet jeg må bytte? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Kan være biosbatteri som ikke lenger klarer å holde riktig harddisk øverst i bootprioriteringen, om det er en litt tilårskommen sak. Den er en 5-6 år. Er det noe jeg kan gjøre med det? Hvis jeg setter i ny harddisk vil det da si at det ikke vil hjelpe noe? Noe annet jeg må bytte? Bytt batteriet på hovedkortet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hvis BIOS batteriet er gåent så kommer det jo melding om 'CMOS error', og klokka blir resatt. Det vil jo ikke kun være bootprioritet som blir feil. Lenke til kommentar
tundra Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Sjekk i BIOS om det faktisk er rett harddisk som skal boote. Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Sjekk i BIOS om det faktisk er rett harddisk som skal boote. Kan du være snill å forklare meg hvordan jeg gjør det? Hvis BIOS batteriet er gåent så kommer det jo melding om 'CMOS error', og klokka blir resatt. Det vil jo ikke kun være bootprioritet som blir feil. Klokka går slik som den skal Lenke til kommentar
tundra Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 For å komme inn i BIOS må du i oppstarten trykke på en tast, oftest delete eller f2 (det står hvilken tast du må trykke når du starter pcen). Der må du finne ut hva som står som boot-rekkefølge, og sette harddisken først. Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 For å komme inn i BIOS må du i oppstarten trykke på en tast, oftest delete eller f2 (det står hvilken tast du må trykke når du starter pcen). Der må du finne ut hva som står som boot-rekkefølge, og sette harddisken først. Der var jeg inne før i dag da jeg formaterte så det skal jeg nok finne ut av når jeg kommer hjem igjen fra jobb. Tusen takk - da prøver jeg det først jeg - regner med det er greit å se hva som er harddisken? Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Det er ikke så enkelt som en diskett som står i diskettstasjonen? var standard beskjeden det husker jeg fra old diskett days, men det har du garantert sjekka Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Det er ikke så enkelt som en diskett som står i diskettstasjonen? var standard beskjeden det husker jeg fra old diskett days, men det har du garantert sjekka Vet du.. det har jeg helt glemt å sjekke for det pleier jeg jo aldri bruke lenger.. MEN tror faktisk at jeg forsøkte å finne igjen noe gammelt her om dagen... så da er det ikke helt umulig Uff.. kanskje det er så enkelt - også jeg som formaterte også... hmmmm... Så dum er det faktisk mulig å bli! Skal sjekke det så fort jeg kommer hjem jeg! Tusen takk for tipset! Endret 13. april 2009 av granny Lenke til kommentar
granny Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Du hadde helt rett og nå er det bare for dumme meg å forsøke å få maskinen til å fungere som en lagringsserver igjen! UFF! MEN... aldri så galt at det ikke er godt for noe.. jeg slapp å kjøpe ny harddisk i denne omgang... Lenke til kommentar
vannslangen Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 hehehe bra det løste seg :-) Var usikker på om jeg skulle foreslå det i det hele tatt da jeg syns det var for selvsagt, men ofte glemmer man det enkleste :-P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå