Gå til innhold

kan jeg deaktivere kjærner på en quad?

Anbefalte innlegg

kan jeg deaktivere kjærner på en quad? har et lite rart problem der maskina fryser under hard last på alle 4 kjærner. den idler griet ei uke og klarer av og til og kjøre en 3D mark, men full load som pakking i winrar eller prime er det frys etter 20 sekund.

mistenker dette for og være cpu, så for og gjøre feilsøket enkelt hadde det vært bra om jeg kunne prime 1 og 1 kjærne, for så og tilslutt deaktivere der det er feil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

var ikke akkurat ment som en feilsøkings tråd, men sklir det ut så får moderator flytte :)

temps er fine, litt høye men kjører quad uten vifte med en TRUE.

den bare fryser, så ingen direkte kræsj. som sagt mistenker jeg det er feil på en av kjærnene. cpu har vært med på mye rart fra hard klokking, plansliping og bygd om mange ganger.

er et bilde hvis det skulle hjelpe

odin 800w

x3210

4870

gigbayte X38

1 gig minne, prøvd litt forskjellige minne brikker men det gir samme resultat. da feilen virker typisk for når minnet får for lite volt.

post-70872-1239617312_thumb.jpg

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er mulig å deaktivisere kjerner i Bios, men jeg antar det ikke er tilfelle for alle hk/bios.

Tror ikke du kan deaktivsere f.eks. bare kjerne nr.3, men har ikke testet dette sjøl.

Utifra denne tråden/poster her (og tidligere fra deg Leifeinar) tipper jeg du her kjører med ett "silent"/HTPC-oppsett.

Det er stock klokk?

Har du satt VCore=1.2 manuelt? Eller er det auto/Vid-setting.

Symptomene du har er typisk ved for lite VCore/høy klokk(relatert til VCore).

Lenke til kommentar

ja, sant som du sier at det er typiske OC Volt symtomer. den kjører stock ja. men har ikke gjort så mye med den da den har kranglet siden jeg bygde. planen var og klokke opp til 3.0 men det klarer den på 1,17V hvis jeg husker rett. tenkte og bruke den som spillemaskin da men er self noen fine kjøle modder :p

Kan det være at kun 1 core er gååen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ikke uvanlig at en core er noe dårligere enn de andre.

Noe som betyr at stabiliteten "henger" på denne ved bruk som belaster alle kjerner.

Tror du bare må prøve deg frem med litt manuell setting av VCore, eller i verste fall underklokke CPU (f.eks. via FSBxMP til noe under stock).

Lenke til kommentar
har du windows vista, vet jeg at du kan deaktivere hver enkelt kjerne. Husker ikke "hvor" jeg fant det, men prøv diverse: start->msconfig, oppgavebehandling (Ctrl+Shift+Esc) kontrollpanel system....

Det er NUMPROC

Det sies dog at det er for "flerveis system" , dvs flere cpuer i flere sokler.

Dog det er bare å prøve på single cpu m/flere cores for deretter etter boot sjekke i taskmanager hvor mange cpu grafer man har.

/onecpu derimot vet jeg at funker siden jeg har brukt det selv på "single cpu m/multicores".

XP i Boot.ini med /NUMPROC

Eks:

/NUMPROC=3

I Vista setter du det med msconfig eller med bcdedit i elevert CMD prompt =

Tre kjerner

bcdedit /set {....} numproc 3

To Kjerner

bcdedit /set {....} numproc 2

En Kjerne

bcdedit /set {....} numproc 1

Hvor {....} er din GUI ID for ditt OS.

Sjekkes med bcdedit /enum

Fjerne igjen

bcdedit /deletevalue {....} numproc

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Av alle rare ting så var det NB kjøleren som var gåen..... fikk takk i en P4 og prima i timesvis uten problemer så konkluderte med defekt cpu. men da jeg skulle kjøre winrar frøs maskinen igjenn. så da undersøkte jeg hovedkortet merket jeg at heatpipe systemet ikke var i skikkelig kontakt, så satte en skjermkort kjøler på NB og limte en kjøleribbe på SB og ingen ting på mosfet, fungerer bra nå, og vill annta at NB temps er ned 20-30 grader :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...