Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Hm, VI skjønner jeg ikke helt, finner ikke ut hvordan jeg skriver eller går ut av den. Derfor foretrekker jeg Pico, enkelt og greit, brukte joe en stund, men den hadde problemer med og brukes remote over SSH...
Helt enig. Skjønner ikke bæret av hverken Emacs eller Vi(m). Har prøvd Emacs. Men fikk ikke på farger, så det hjalp meg lite. Hvordan får jeg til farger til f.eks C++ i Emacs? Hvorfor er tastene så vanskelige i disse "editorene" uansett?
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min stemme går til emacs. Bruker kun vi når emacs ikke er tilgjengelig... Kan altforlite vi til å si noe om hvorfor emacs skal være _bedre_ enn vi - men jeg liker emacs pga:

- Meget "cutomiserbar"

- Funksjoner for alt du kan tenke deg(...vel for mye mere også...)

- Synes autoindenten og syntaxhighligtinga fungerer meget bra

- "greie" shortcuts for alt! Jobber fort når de er inne i fingra

- Jeg bruker emacs som en editor - men den er jo også et IDE for de som foretrekker slikt

- Lisp!

- Funker like bra i X som i termen...

osv.

 

Mye av dette gjelder jo også for vi(m)... men, men - emacs for meg iallfall...

 

PS. det finnes jo spill til VIM også ;-)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vim er veldet absolutt mest effektive hvis man kan alle kommandoene og bare skal redigere filer. Det skal nå jeg og er fornøyd med det.

 

Men for de som kan lisp er nok Emacs uslåelig. Da kan man gjøre _alt_. Emacs har en del funksjoner som 90% av brukerne aldri for vite om. Ikke spør meg om hvilke, har bare brukt det enkelt. Leste litt i en tutorial og fikk inntrykk av at det var mye igjen å lære.

Lenke til kommentar
Tør jeg spørre hva nano mangler?

 

Er greit - mangler syntax hightlight, f.eks.

Men emacs er for tungdrevet etter min smak - og vi for knotete.

 

Nano har fått støtte for syntax highlighting, så det fungerer fint til programmering av alle mulige språk.

 

Hver gang jeg starter Vi sliter jeg alltid med å få avsluttet det, så jeg har egentlig ikke så høye tanker om det programmet. Men jeg regner med at om jeg hadde tatt meg bryet med å sette meg ned en kveld å teste det, så hadde jeg sikkert lært meg å like det.

Endret av Scalpel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Å avslutte VI er vel like enkelt som å stoppe en middels vanlig Fiat ved hjelp av nøkkel. ESC :X.

 

Forøvrig er jeg helt enig i at Nano/Pico er en helt kurant editor. Den skulle hatt search/replace slik at man slapp å traske helt inn i Emacs bare for det. Eller er det noen som vet hvordan man kan replace med Nano??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...