roen Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 HEI!! VEit ikke om det er et problem men jeg syntes at det er litt slitsomt. Når jeg ser på tv er det så veldig mye høyere når det er reklame. Er dette sendingene eller er det noe på anlegget mitt jeg på justere på? Jeg syntes det samme er på dvd også.. Hører liksom at musikk og eksplosjoner mye høyere liksom. Noen som har noen mening? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Dette kalles "dynamic range compression" på engelsk. Enkelt sagt "presser man sammen" dalene og toppene i lydenes bølgeform, så det blir mindre forskjell på høye og lave lyder. Dette gir lyd som høres høyere ut, på bekostning av lydkvaliteten. De som lager TV-reklame vil at du skal legge merke til dem, ikke nødvendigvis sette pris på det vakre lydsporet. Det samme fenomenet ses også i musikkverden, der plateselskapene i årevis har konkurrert i å lage CD-er som høres høyere ut enn andre; også her på bekostning av lydkvaliteten. For en enkel og visuell beskrivelse av hva kompresjon innebærer, se videoen. Lenke til kommentar
roen Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Dette kalles "dynamic range compression" på engelsk. Enkelt sagt "presser man sammen" dalene og toppene i lydenes bølgeform, så det blir mindre forskjell på høye og lave lyder. Dette gir lyd som høres høyere ut, på bekostning av lydkvaliteten. De som lager TV-reklame vil at du skal legge merke til dem, ikke nødvendigvis sette pris på det vakre lydsporet. Det samme fenomenet ses også i musikkverden, der plateselskapene i årevis har konkurrert i å lage CD-er som høres høyere ut enn andre; også her på bekostning av lydkvaliteten. For en enkel og visuell beskrivelse av hva kompresjon innebærer, se videoen. Så da er det ikke annlegget da:) Jeg så på "kurt blir grusom" i går og da var snakkinga i filmen veldig mye lavere. så jeg skrudde opp for og få med meg hva de sa.. og så kom det musikk eller noen effekter og da ble det veldig høyt.. ble sittende og skru opp og ned under filmen.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hei! Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Så da er det ikke annlegget da:) Jeg så på "kurt blir grusom" i går og da var snakkinga i filmen veldig mye lavere. så jeg skrudde opp for og få med meg hva de sa.. og så kom det musikk eller noen effekter og da ble det veldig høyt.. ble sittende og skru opp og ned under filmen.. Hehe dette var spesielt.. Alle "audiofile" jeg kjenner svir av månedslønn på månedslønn for å få et annlegg med god dynamikk, å her sitter du å klager over det? Dynamikk er det som gjør både musikk og filmlyd så artig spør du meg. Poenget er jo å gjengi lyd så troverdig som mulig. Sett deg ned å hør på en som er flink på gitar feks. Hør etter hvor mye det gir musikken at han/ho varierer hvor hardt hun slår på strengene. Samme kan gjøres med stor sett alle analoge instrument. Samme på film. Skal man få en viss følelse av virklighet når man ser en film, burde iallefall en eksplosjon ha noe høyere volum enn to som prater sammen. Det som er litt dumt er at god dynamikk ofte koster endel. Men for mange av oss er det verdt det. Viss du synst det er irriterende er det bare å kjøpe billigeste driten du finner på Biltema eller noe Men for å være litt seriøs: Det finnes noen surround recivere som har mulighet for å begrense det dynamiske omfanget. Det er mest ment til viss du ikke kan spille av med høy lyd av diverse grunner. Men fortsatt få med seg de stille delene av filmen. Når det gjelder Reklame, så skrur de opp lyden for at du skal få den med seg. Å ja DET er irriterende. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Trådstarter tar ikke pålegg fra moderator til følge. På bakgrunn av dette stenges tråden. Eventuelle reaksjoner på moderasjon skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg