Gå til innhold

Ixus 870 IS eller Ixus 95 IS ?

Anbefalte innlegg

Skal ha nytt Canon kompakt kamera, og har funnet to jeg kan tenke meg,

men hvilket vil være best til mitt bruk?

Er litt grønn på kamera kunnskapene..

Tar mest bilder av motiver i bevegelse og nærbilder, naturbilder.

Setter skarphet og god lysfølsomhet høyt.

Noen som kan hjelpe meg?

Her står det om kameraene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg valgt 870IS pga vidvinkelen (dvs at du kan få med mer i bildet enn med 95IS). Den er i tillegg litt lenger på teleenden (dvs at du kan zoome ting enda litt nærmere). 870IS skilter altså med 4x zoom mens 95IS har 3x zoom.

870IS har større skjerm (3 tommer kontra 2,5 tommer), men merk at oppløsningen er lik. Dvs at det er like mange bildepunkter (eller pixler) på en mindre flate som gjør at bildet i teorien kan oppleves skarpere på skjermen til 95IS. Har ikke testet dette, så om du vil oppleve dette i praksis vet jeg ikke.

IXUS 95IS er litt mindre og lettere som er et pluss

Trenger du vidvinkel gå for 870IS. Dersom du vil ha kamereaet minst mulig eller liker designet på 95IS bedre gå for det. Prismessig ligger de på det samme.

Håper det var forsåelig det jeg prøvde å skrive her.

C

Lenke til kommentar

Canon IXUS 95IS er helt nytt så jeg har ikke funnet noen tester av det enda, derfor blir det noen antagelser her (jfr. "trolig"). Canon IXUS 870IS (høst '08) scorer jevnt over godt i alle tester jeg har sett.

Ut fra spesifikasjonene er det hovedsaklig objektivet som skiller dem (og størrelsen).

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign

"28-112mm" vs "35-105mm".

Canon IXUS 870IS har mye mer vidvinkel og litt mer tele enn Canon IXUS 95IS.

Du kan se forskjellen på 28 og 35mm her:

http://www.usa.canon.com/app/html/EFLenses...cal_length.html

"Tar mest bilder av motiver i bevegelse ...":

Ingen av dem utmerker seg, men de er trolig begge brukbare.

Det er særlig når bevegelsen skjer mot og fra kameraet at det blir vanskelig. -Dette gjelder generelt for alle autofokuskameraer.

"... og nærbilder, ...": Begge er gode. De fleste kompaktkameraer har utmerket nærgrense.

"... naturbilder." :

For panoramabilder er 28mm vidvinkel bedre enn 35mm. Ellers er de trolig jevngode.

-Innendørs og andre trange steder hvor det er vanskelig å gå de nødvendige skritt bakover for å få med hele motivet, er 28mm klart å foretrekke over 35mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...