NewBreed Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Raw-filene mine fra min Canon Eos 400d har plutselig begynt å redigere seg selv når jeg legger de inn på pc/mac. F.eks: Alle sorthvitt bilder blir konvertert til farger igjen og farger justeres automatisk. Jeg har prøvd mange programmer, har til og med prøvd å legge inn bildene på en annen maskin. Jeg kan jo alltids etterredigere de sener, men det er max irriterende. Har forsøkt å resette camera settings, men det har ikke hjulpet. Noen som har en ide på hva problemet kan være? Takk Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Det er kanskje noe du har satt til og skje automatisk i programmet som du laster bildefilene til,eller så vil ikke kameraet lagre svart/hvitt bilder i raw. Hvilken programer bruker du. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Raw-filene mine fra min Canon Eos 400d har plutselig begynt å redigere seg selv når jeg legger de inn på pc/mac. F.eks: Alle sorthvitt bilder blir konvertert til farger igjen og farger justeres automatisk. Jeg har prøvd mange programmer, har til og med prøvd å legge inn bildene på en annen maskin. Jeg kan jo alltids etterredigere de sener, men det er max irriterende. Har forsøkt å resette camera settings, men det har ikke hjulpet. Noen som har en ide på hva problemet kan være? Takk Etter hva jeg husker så vil du alltid få fargebilder når du bruker RAW. Fordi den informasjonen ligger der uansett. (RAW er jo negativet) Skal du bruke sort/hvitt så mener jeg å huske at du må bruke jpg. Jeg tar bare i RAW, og gjør de jeg skal til s/h i PS eller lightroom, så jeg har aldri testet å ta bildene i S/H i kameraet med RAW. Andreas Lenke til kommentar
Kvarten Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg tok noen bilder i s/h med raw, og disse ble gjort til farger i Lightroom. Det er som andreash sier. Raw er negativet, og ønsker du s/h må du gjøre det i etterbehandling. Lenke til kommentar
NewBreed Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Takk for alle svar. Jeg tror jeg har funnet fasiten. Først av alt så har dere helt rett når det gjelder sort-hvitt i raw. Jeg mener det burde kunne være praktisk om lightroom eller photoshop "husket" at bildene ble tatt i sort-hvit, og at du heller hadde muligheten til å gå tilbake til farger om du ville. Jeg har en tendens til å glemme hva jeg tok bildene i etter en stund Men det er jo uansett et luksusproblem. Ellers fant jeg ut at iphoto har forandret på fargene mine, men ikke lightroom. Jeg fikk fiksa iphoto fargene i går, så problemet er løst. Takk for hjelp og kjekk info Rune Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå