Gå til innhold

EOS 400d raw bilder "redigerer seg selv"

Anbefalte innlegg

Raw-filene mine fra min Canon Eos 400d har plutselig begynt å redigere seg selv når jeg legger de inn på pc/mac.

F.eks: Alle sorthvitt bilder blir konvertert til farger igjen og farger justeres automatisk.

Jeg har prøvd mange programmer, har til og med prøvd å legge inn bildene på en annen maskin. Jeg kan jo alltids etterredigere de sener, men det er max irriterende. Har forsøkt å resette camera settings, men det har ikke hjulpet. Noen som har en ide på hva problemet kan være?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raw-filene mine fra min Canon Eos 400d har plutselig begynt å redigere seg selv når jeg legger de inn på pc/mac.

F.eks: Alle sorthvitt bilder blir konvertert til farger igjen og farger justeres automatisk.

Jeg har prøvd mange programmer, har til og med prøvd å legge inn bildene på en annen maskin. Jeg kan jo alltids etterredigere de sener, men det er max irriterende. Har forsøkt å resette camera settings, men det har ikke hjulpet. Noen som har en ide på hva problemet kan være?

Takk :)

Etter hva jeg husker så vil du alltid få fargebilder når du bruker RAW.

Fordi den informasjonen ligger der uansett. (RAW er jo negativet)

Skal du bruke sort/hvitt så mener jeg å huske at du må bruke jpg.

Jeg tar bare i RAW, og gjør de jeg skal til s/h i PS eller lightroom, så jeg har aldri testet å ta bildene i S/H i kameraet med RAW.

Andreas

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Jeg tror jeg har funnet fasiten. Først av alt så har dere helt rett når det gjelder sort-hvitt i raw. Jeg mener det burde kunne være praktisk om lightroom eller photoshop "husket" at bildene ble tatt i sort-hvit, og at du heller hadde muligheten til å gå tilbake til farger om du ville. Jeg har en tendens til å glemme hva jeg tok bildene i etter en stund ;) Men det er jo uansett et luksusproblem. Ellers fant jeg ut at iphoto har forandret på fargene mine, men ikke lightroom. Jeg fikk fiksa iphoto fargene i går, så problemet er løst. Takk for hjelp og kjekk info

Rune

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...