Rajah Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg har just formatert dataen, og innstallert Vista. Jeg opplever da at når jeg tar ut Vista-cd'n, og starter PC'n uten CD'n i, så får jeg en beskjed som sier noe slikt; "Boot system failure. Please insert system disc and press enter" Med andre ord, hver gang jeg skal ha maskinen på, så må jeg ha Vista-cd'n i. Etter at jeg har kommet inn på dataen, kan jeg ta den ut igjen. Dette er et veldig irriterende "problem", som jeg har hatt en gang før når jeg hadde formatert den, og innstallert XP. Det fjernet seg etterhvert, men jeg husker selvsagt ikke hvorfor. Noen her som vet hvordan slikt fjernes? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Sett boot-prioriteringen i BIOS slik at harddisken du har installert Vista på står øverst. Det som skjer nå er at pc'en ønsker å boote fra cd-rom, noe den ikke kan når det ikke er en disk i stasjonen Endret 13. april 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Rajah Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Jeg skjønner, men det som er irriterende er at selv om hard-disk prioriteringen står øverst, så kommer samme feilmelding. :/ Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 På mitt kort kan man også sette "first floppy drive" øverst. Prøv det om du har mulighet til det Lenke til kommentar
Rajah Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Jeg kunne desverre ikke sette "First floppy drive" øverst. Alternativet var der ikke en gang. :s Har jeg hard-disk som øverste boot, kommer feilmeldingen "Boot disk failure. Please insert system disk and press enter". Har jeg cd-rom som øverste boot, trenger jeg bare å vente et par sekunder ekstra, så kommer jeg inn på PC'n. Arh, dette er irriterende :/ Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Prøv å disable DC-romen i boot-prioriteringen i BIOS. Har funket et par ganger for meg (hatt samme problem 100 ganger) Lenke til kommentar
Rajah Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Disable den, og kun ha Hard-disk i prioriteringen? De tre andre er disabled mener du? (: Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Disable alt annet enn hard-disken du har installert windows på. Dersom du har flere disker, så regner jeg med at du setter rett disk først? Lenke til kommentar
Rajah Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Jeg prøvde å disable alt annet enn hard-disken. Det funket heller ikke. En kamerat av meg meg som styrer litt mener at det er korrekt, men han satt seg selv i tvil, og mente at "det kan ha noe med det å gjøre". Skal prøve det ut og sjekke. Edit; Han mente at det ikke kunne gjøres. "Du har SATA system" Endret 13. april 2009 av Rajah Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Nå datt jeg litt av.. Kan ha noe med å gjøre at du setter feil disk som boot-disk? Lenke til kommentar
Rajah Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Ah, du hadde ikke lagt deg. (: For å være helt ærlig så er jeg ikke sikker. Når jeg er inne på "boot power device", så kan jeg kun velge "Hard-Disk", "CD-Rom" eller "Disabled" som alternativer. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 hvor mange disker har du? Lenke til kommentar
Rajah Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Jeg har to disker. En C disk, der Vista ligger innstallert, og en D disk. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hmm.. du kanprøve å bytte på sata-kontaktene. Mulig det løser problemet. Har sluppet litt opp for ideer nå, så nevner bare alt som kanskje kan løse det Lenke til kommentar
Rajah Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Hah.. Jeg er en hard nøtt. Eller rettelse, dataen min er. Det kan prøves ut. ^^ Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Er så mye lettere å fikse hvis man har problemet foran seg Har hatt samme proble hundre tusen ganger før, og alltid klart å løst det. Skal ikke skryte på meg at jeg allrid har visst hvordan jeg har fiksa det, men.... Lenke til kommentar
Rajah Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Hehe, jeg skjønner. Men uansett hvordan det går, så for du ha takk for hjelpen! (: Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Høres ut som HDD din har tatt kvelden, eventuelt at det er noe galt med kablene. Jeg lest nok litt fort . Endret 13. april 2009 av ronron25 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 ...Når jeg er inne på "boot power device", så kan jeg kun velge "Hard-Disk", "CD-Rom" eller "Disabled" som alternativer. Det finnes en meny til. Der kan du velge hvilkenav de to diskene dine som skal boote. Lenke til kommentar
Rajah Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 ...Når jeg er inne på "boot power device", så kan jeg kun velge "Hard-Disk", "CD-Rom" eller "Disabled" som alternativer. Det finnes en meny til. Der kan du velge hvilkenav de to diskene dine som skal boote. Du mener vel ikke den hvor jeg først trykker tab, og så F8? Den er jeg klar over, og den måten funker jo. Men det er allikevel irriterende å starte på den måten. Hvis du snakker om et sted i Bios: Lær meg (: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå