Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Svart skjerm, lcd poster viser "det dram" og "usbfinal"

Anbefalte innlegg

Hei, har et Asus Maximus Formula SE. Jeg skrudde av datamaskinen om kvelden, da virket det helt normalt, men når jeg skrudde den på igjen morgenen etter var skjermen svart. Lcd posteren stopper på "det dram". Dette betyr at det stopper ved detektering av RAM og L2 catchen. Jeg har 3 stk 1gb brikker i og jeg har prøvd med bare en og en brikke i alle sporene. Jeg har prøvd 2 forskjellige CPUer også, alt med samme resultat.

Noen som har noen tips? Er det sannsynlig at alle 3 rambrikkene blir ødelagt samtidig? Eller er det mest sannsynlig at hovedkortet har tatt kvelden?

Håper noen kan hjelpe!

Takk

Endret av 8520dcn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg kommet et lite stykke videre, test med 2 og 2 minnebrikker og utrolig nok kom jeg forbi "det dram", men ikke så veldig mye lenger. Nå stopper den på "usbfinal", så kanskje noen har vært borte i dette problemet før?

Hva kan være galt nå en og tre rambrikker ikke fungerer, men 2 gjør det?

Lenke til kommentar

Var en tur innom Asus sine nettsider nå, for å se etter en BIOS med omtale for deg. Det var ingen fornøyelse akkurat, hverken på global eller den norske siden. Tragisk, de har jo "flasha" seg helt vekk... nesten ingenting funker der i fbm. downloads. Da har jeg prøvd med 2 forskjellige nettlesere (IE8 og Safari)

Imidlertid, på forumet her er det en moderator som har et mulig tips:

>in the manual it states that "this motherboard does not support memory modules made up of 128mb chips"<

Dette gjelder Maximus Formula, mulig det samme gjelder "SE"-versjonen.

Lenke til kommentar

Oops, dobbelpost :dontgetit:

Edit: Men når jeg leser litt mer på ditt første innlegg, så virker det jo som om maskina di har gått knirkefritt før problemet plutselig dukka opp...

hmm, har du noe trådløst Logitech kobla til en usb-port på skjermen din? Evt. prøv å sett den rett i hovedkortet istedet.

Edit2: Ser også at noen anbefaler å ta ut strømkabel, koble fra atx- + atx12v-kontaktene + cmos-batteriet noen minutter, for så å sette inn 1-og-1 rambrikke... Noen anbefaler i tillegg å øke ram-volt noen steg i BIOS også.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Ja, Pcen har fungert knirkefritt i litt over et år. Minne er Crucial Balistix 1Gb brikker. Om de er bygget opp av 128Mb chips er jeg usikker på, hva vil det si egentlig?

Jeg har prøvd å dra ut strømkablene, sletta cmos, tatt ut batteriet. Men volten får jeg ikke justert, for kommer jo ikke inn i BIOS ettersom den stopper på "USBFINAL".

Utrolig irriterende med sånne "møkkaproblemer" etter over et år...

Endret av 8520dcn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...