Gå til innhold

Asus HD4870 uten farger på ene DVI-utgangen

jocke

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har hatt et ASUS HD4870 i HTPC'en min en stund nå, og det har fungert utmerket - inntil idag.

Kortet har to DVI-utganger. En hvit og en gul. Frem til i går, trodde jeg ikke at det var noen forskjell mellom de, men fant ut at den gule er den eneste som støtter lyd over HDMI.

Jeg prøvde i går å få til om jeg fikk noe lyd over HDMI, slik at jeg på sikt kan få plassert HTPC'en på et kott, ved å bruke en HDMI>2xCAT5>HDMI løsning. Dette innebar riktignok at jeg måtte få til lyden. Jeg fant ingen HDMI-lyd enheter i Vista's oversikt. Re-installerte dermed skjermkortdriverne med de siste fra AMD (9.4), samt siste Realtek HDMI-driverne. Lyd-enheten dukket nå opp. Desverre viste den en feilmelding om at kabelen ikke var koblet til. Det var på dette punktet jeg fant ut av forskjellen mellom den hvite og gule DVI-utgangen. TV'en var på dette tidspunkt knyttet til via den hvite utgangen. Jeg byttet om på disse, og fikk både bilde (farger) og lyd uten problemer.

Nå, over til selve problemet. Idag, da jeg skulle fyre opp maskinen igjen, ble bildet i Windows bare i svart-hvitt, uten noe som helst farger. Tenkte kanskje at det var noe galt med innstillingene, og testet ut mye rart. Resatte til factory default, osv. Uten hell. Prøvde å bruke forskjellige HDMI-kabler og forskjellige HDMI-inputs på TV'en. Uten hell. Prøvde også å re-installere driverne, ved å bruke både den nyeste (9.4) fra AMD's hjemmeside, samt den siste tilgjengelige på ASUS's hjemmeside til dette kortet (8.561). Jeg brukte selvfølgelig rette programvare for å fjerne rester av de gamle driverne før jeg installerte de nye. Men uten hell.

Om jeg bruker den hvite DVI-utgangen, får jeg farger både på TV'en og LCD-skjermen (men da uten lyd). Om jeg kobler LCD-skjermen til den gule DVI-utgangen (altså, bruker DVI), blir også bildet på LCD-skjermen sort-hvitt.

Det merkelige er at under oppstart (dvs i BIOS og Windows Vista Boot Screen), så får jeg farger både på TV'en og LCD-skjermen, både på den hvite og den gule DVI-utgangen.

Dette må vel tyde på at dette er en form for driver-fuckup i Windows? Siden det tross alt fungerte før, og at det fungerer i BIOS/DOS/før windows har loada.

Jeg er lite fristet til å reinstallere maskinen, så all hjelp er god hjelp!

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update.

Ved oppstart i safe mode, får jeg farger på begge porter.

Ved uninstall av skjermkortdrivere, får jeg også farger på begge porter (egentlig samme som punktet over).

Dette er altså klart et driver-problem, men jeg kan ikke fatte hvorfor/hvordan... ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...