Gå til innhold

BK: et par klisje bilder

dan83

Anbefalte innlegg

Lurer på hva folket mener om disse "klisje" bildene!? Føler selv at jeg kunne fått til litt bedre komposisjon hvis jeg hadde tatt bildene den dag i dag. Kanskje ikke på første bilde, siden målet der var å vise himmelen, men på det andre derimot!?

post-142640-1239580495_thumb.jpg

post-142640-1239580508_thumb.jpg

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken blenderåpning hadde du på disse bildene?

På landskaps bilder er det en tommerfinger regel som sier at du skal ha så liten blenderåpning som mulig(Pga. DOF), og dermed relativt lang lukkertid.

Bilde #1 var for lyst. Det var litt tamt å se den stygge stranden ligge i forgrunnen. Jeg ville prøvd å gjøre den så mørk som mulig(ikke helt svart). Fargene ville jeg også jobbet med(fyrt opp vibrance).

Bilde #2 var det jeg likte best. Båtene synes jeg ødela litt, siden det da ikke er mulighet for lang lukkerhastighet, som er veldig pent på slike bilder.

Lang lukkerhastighet ville gjort susen på begge bildene, samme med å forsterke fargene.

Men prøv, når du tar landskapsbilder, å ha så liten blenderåpning som mulig, og bruk stativ.

Jeg henviser til www.timecatcher.com som en inspirasjon for landskaps entusiaster.

Lenke til kommentar

Har ikke så mye å si om bilde nr 1, men nr 2 var kort og gret nice, om enn det er "klisjé".

Komposisjon: Syns dette fungerer, men en forsiktig crop av himmmelen for å oppnå en klassisk 1/3 - 2/3 komposisjon ville forbedret bildet. Mindre justering i post for litt mer kontrast og punchy farger er probably også mulig.

Teknisk: Ser du har brukt blenderåpning F/2.8. Du har et kompaktkamera (Finepix S6500fd), noe som medfører større dybdeskarphet (DOF) enn speilrefleks ved samme blenderåpning. Dette har sin forklaring i mindre sensorstørrelse. Imidlertid kunne du nok gjerne "gitt på litt" til F/5.6 i det minste, og fått litt bedre gjennomgående skarphet i bildet uten at lukkerhastigheten blir for treg.

Lenke til kommentar

Det første bilde ønsker jeg ikke å øke mer farger og kontrast på, siden det blir for unaturlig, vill vise det slik det var i real life så mye som mulig!!! Jeg har også økt fill light for å faktisk vise stranden, syntes det ble finere en å ha en helt mørk forgrunn...men det blir kanskje en smak sak!?

På andre bilde så brukte jeg P,så er nok derfor det har blitt stor blender åpning(lite f nr). Men så ble det dessverre også tatt i jpg og før jeg begynte å skyte i raw. Skulle gjerne hatt en raw fil av det motivet slik at jeg kunne behandlet fargene slik jeg vill ha dem :)

Når det gjelder lang lukker hastighet, så er jeg derimot veldig enig, siden det ofte gjør noe litt "magisk" med bildene!!!

vet forresten om timcather.com, men mange av fotografene der har nesten flere bilder lagt ut på photo.net ;)

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Bilde 1 er jo ganske nydelig det,særlig i forhold til at du vil vise den fine himmelen.Forøvrig kan du dempe høylyset ørlite,så blir den enda finere(himmelen).Syns og at stranda leder blikket fint inn i bildet,at noen har gått der er vel ikke uvanlig.

Bilde 2 har vel noe av dette som du pleier å etterlyse;gode farger og metning,fin glans i den våte stranda,kunne tenkt meg at det hadde vært tatt litt mer mot høyre(som bilde 1),og med et enda lavere utgangspunkt,ellers er jeg enig med DFN,et kutt til venstre og i himmelen kunne kanskje gjort seg,det ville ihvertfall gitt et tettere utsnitt som ville kanskje ville kledd det litt bedre.

Dette er ting som ikke alltid er så lett å tenke på der ute,men som man ofte ser når man har lastet inn bildene.Men vi øver,tilslutt får vi det nok til. :grin:

Lenke til kommentar
Bilde 1 er jo ganske nydelig det,særlig i forhold til at du vil vise den fine himmelen.Forøvrig kan du dempe høylyset ørlite,så blir den enda finere(himmelen).Syns og at stranda leder blikket fint inn i bildet,at noen har gått der er vel ikke uvanlig.

Bilde 2 har vel noe av dette som du pleier å etterlyse;gode farger og metning,fin glans i den våte stranda,kunne tenkt meg at det hadde vært tatt litt mer mot høyre(som bilde 1),og med et enda lavere utgangspunkt,ellers er jeg enig med DFN,et kutt til venstre og i himmelen kunne kanskje gjort seg,det ville ihvertfall gitt et tettere utsnitt som ville kanskje ville kledd det litt bedre.

Dette er ting som ikke alltid er så lett å tenke på der ute,men som man ofte ser når man har lastet inn bildene.Men vi øver,tilslutt får vi det nok til. :grin:

Jepp, og som sagt så hadde jeg nok valgt en litt annen komposisjon på det siste bilde hvis jeg hadde kommet over motivet den dag i dag....skal prøve å beskjære litt senere for å se om det gjør ting enda bedre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...