Gå til innhold

Trening/Kosthold til forsvaret for Førstegangstjeneste, Utdanning osv

r.giggs

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte å starte en tråd om alt fra trening til kosthold og andre forberedelser til det militære liv. Mange har spørsmål angående effektive treningsprogram og forberedelser til både førstegangstjeneste og utdanning i forsvaret.

Mitt spørsmål er om det er skadelig å trene f.eks. armhevinger og situps hver dag når man ikke har trente på en stund? Det er er snaut 10 uker til FOS og lurte hvor mye om det er mulig å gå fra f.eks. 10 til 32 push ups på den tiden, evt noen bra program for hurtig fremgang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil sikkert ikke klare å trene så mye hver dag. Musklene trenger litt hvile.

Jeg ville ihvertfall startet rolig den første uken og økt etterhvert.

Tror ihvertfall du kan klare å gå opp til 25 push-ups, minst.

Når jeg ikke trener push-ups, så går jeg ofte ned fra 50 til 30 på bare 3-4 uker.

Men det tar ikke såå langt tid før man klarer å gå opp til det nivået igjen.

Du kan prøve å trene annenhver dag?

Før tok jeg push-ups hver morgen og kveld. Og da maxet jeg ikke. Tok 25 om morgen og 25 om kvelden. Hjelper jo veldig på. Men bare start rolig og øk etterhvert. Dersom du bruker kroppen din til trening, så tviler jeg på at du vil ta så mye skade av det med mindre du trener sinnsykt mye. Tunge vekter derimot kan gi skader på musklene.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Så lenge du spiser norsk mat, med grønnsaker, poteter og lignende trengs det ikke så mye annet, trener du mye vil det ikke gjøre så mye om du spiser litt usunt.

Kan snakke litt om utholdenhet:

Intervaller i oppoverbakker er å foretrekke på utholdenhets trening siden du trener opp hjertet.

Lange jogge/gå turer for å få hvile. I utholdenhets idretter har du intensitet soner i fra 1-5, I1 er det du skal ha mest av her skal alt gå rolig jogg/gå du skal kunne snakke uten å ha problemer med pulsen, men du skal også kjenne turen. Det er "hvile" treningen.

I2 skal du ikek ha så mye av det er fordi utbytte er relativt lavere enn de andre i forhold til hvor sliten og hvor mye musklene har brutt seg ned.

I3 er nok den formen for løping som man får mest ut av til trening for forsvaret, tenk at du skal være andpusten, men du skal ikke over melkesyre grensa. I3 skal være alt ifra 40-60minutter totalt. Det greieste er å kjøre intervall 10 minutter jobbing 2-3 minutter pause 10 minutter jobbing 2-3minutter pause osv.

I4 da er du over melkesyre grensa nå skal du kjenne melkesyra, men det er ikke full spurt.

I5 full spurt det tempoet skal du ikek kunen holde utenom opp til 1 minutt ikke noe du trenger å tenke så mye på.

Tips: er å starte rolig på det første draget som en tommelfinger regel skal det gå kjappere på det siste enn på det første når du driver intervaller, da får du mest utbytte. Er du ikke så kjent med intervaller start rolig ikke ta det i et stort jafs, men øk etterhvert.

Stabilitets styrke hjelper å holde deg skadefri, det kan være hardt i starten, men du får bedre balanse og du får ikek så lett skader.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Om du trener nok klarer du lett gode karakterer på fysiske tester i miltæret innen 10 uker. Vet jeg ettersom jeg har gjort det samme selv. Som sagt i poster over, er det viktig at du ikke overdriver treningen. Kroppen må få tid til å restituere seg. Spesielt kondis trening.

Når det gjelder styrke spesifikt rettet mot militærets krav, er det bare å kjøre på. Ta push ups, sit ups, hang ups hver dag. Men husk at du må ha noen dager hvile i forkant av testene for å yte maks.

Lenke til kommentar
Hei

Tenkte å starte en tråd om alt fra trening til kosthold og andre forberedelser til det militære liv. Mange har spørsmål angående effektive treningsprogram og forberedelser til både førstegangstjeneste og utdanning i forsvaret.

Mitt spørsmål er om det er skadelig å trene f.eks. armhevinger og situps hver dag når man ikke har trente på en stund? Det er er snaut 10 uker til FOS og lurte hvor mye om det er mulig å gå fra f.eks. 10 til 32 push ups på den tiden, evt noen bra program for hurtig fremgang?

Jeg ville kjørt

mandag, onsdag, fredag

Armhevinger, pullups og situps

tirsdag, torsdag, løredag

tirsdag, intervalltrening

torsdag, lang joggetur

lørdag, gå lang tur med sekk/svømme

btw, hvor skal du, skal nevnes at det er svært lite fysisk ved veldig mange avdelinger?

men for all del, trening er bare bra :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri trent i hele mitt liv. Er en skikkelig sofagris og elsker gatekjøkkenmat og sjokolade. Desutten røyker jeg så kondisen min er nok ikke så god. Men når jeg var i førstegangstjenesten (1994-1995) så synes jeg de fysike kravene var en stor vits. Forsvaret er nok laget sånn at de aller fleste skal klare å være med på all trening og klare de fysike kravene. Hvis det ikke har blitt hardere i løpet av de siste årene.

Lenke til kommentar

Jeg ble ferdig på befalsskolen sommeren 08 :D

skal nevnes at det er svært lite fysisk ved veldig mange avdelinger?

Ja det er sant, men du blir kasta ut om du ikke klarer 2 i snitt på de fysiske testene, noe som etter min mening, de fleste bør klare.

Opprettholder du den timeplanen din, er jeg bombesikker på at det ikke er det fysiske du ryker ut på.

Etter min mening er det opptaket som er tøft, resten er enkelt i forhold. Vær beredt :p Ser ut som om du er motivert hvertfall, som alltid er en fordel

Lenke til kommentar

okei, mange kloke svar. Jeg skal har søkt:

luftforsvaret - vakt og sikring

hæren - mekanisert infanteri (panser/2.bataljon)

hæren - GSV

hæren - infanteri (garden)

luftforsvaret - mission support

endel tung tjeneste vil jeg tro men det høres lovende ut med tanke på deres resultater

men BannanMannen. er det ikke litt lite med 1 intervall i uka, jeg har kjørt 3 nå de siste 2 ukene med pause nå i påsken. Har tenkte på 2 intervall å 1 lankjøring og så gå med sekk noen uker før.

Lenke til kommentar
Jeg ble ferdig på befalsskolen sommeren 08 :D

skal nevnes at det er svært lite fysisk ved veldig mange avdelinger?

Ja det er sant, men du blir kasta ut om du ikke klarer 2 i snitt på de fysiske testene, noe som etter min mening, de fleste bør klare.

Opprettholder du den timeplanen din, er jeg bombesikker på at det ikke er det fysiske du ryker ut på.

Etter min mening er det opptaket som er tøft, resten er enkelt i forhold. Vær beredt :p Ser ut som om du er motivert hvertfall, som alltid er en fordel

Hvor var du? Er sulten på ferske erfaringer fra BS. Spesielt om det er HBS, og kanskje til og med mekinf/kav. Har søkt dit selv :)

Lenke til kommentar

I forhold til førstegangstjeneste er det ikke noe krav om fysikk i det hele tatt. Det er tross alt tvang. Dersom du er normalt frisk er det ikke noe poeng i å drive trening. Selvfølgelig bør du trene for din egen del, men det er ikke nødvendig i det hele tatt i forhold til tjenesten. Omtrent alle jeg var sammen med var slappere da de gikk ut enn da de kom inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...