NightWolfie Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hei. Jobber som pizzabud. Jobbet lørdag 11.04 (påskeaften) og søndag 12.04. Har 130 kroner timen. Vanligvis er vi 2 stk sjåfører på lørdag grunnet at det er mye å gjøre. Jeg ble satt opp denne dagen og skulle jobbe helt alene grunnet at sjefen sa det ville være for dyrt å ha 2 sjåfører med 100% denne lørdagen. Dette fikk jeg vite 3 uker i forveien. Senest i går spurte jeg sjefen for å være sikker: "er det 100% i dag?". Nei sier hun og det nyttet ikke å diskutere. Det samme gjelder søndag sa hun, "vanlig lønn". Jeg føler meg lurt, da jeg jobbet uten pauser eller noen ting på lørdag.. Noen som kan hjelpe meg her, i beste fall henvendt meg til et dokument som jeg kan fremlegge sjefen min? På forhånd, takk! Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Meget tvilsomt. Om du skal ha 100% eller ikke er vel avhengig av om du er organisert eller ikke. Og hva kontrakten din sier osv. Hvem jobber du for? Det kan ikke være Peppes/Dolly Så sant det var samme person som informerte deg om at du skulle ha 100% så har du kanskje også en muntlig avtale. Helt ærlig, dette virker ikke helt lovlig. (Fikk 100% selv når jeg jobbet påskeaften) Endret 13. april 2009 av data_jepp Lenke til kommentar
havardsa Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Fra http://bedriftsforbundet.no/Aktuelt/Nyhets...elser-i-paasken De bevegelige helligdagene er ikke spesielt lovregulert. De forveksles ofte med lov om off. høytidsdager (1. og 17. mai) se note nederst med lenker. Påskeaften er hva lønn angår å regne som en vanlig lørdag. Det er bedriftens avtaler som avgjør om det skal betales tillegg i lønn. Det kan gjelde særregulering, bl.a. for bedrifter som har tariffavtale. Men dersom du har avtalt det med sjefen tidligere så er det jo en annen sak. Såvidt jeg forstår det er det opp til bedriften og eventuelle tariffavtaler hva du får av tilegg. Men vanlig praksis burde tilsi at du skal få noe tilegg i lønnen disse dagene, selvom det ikke er lovbestemt. Endret 13. april 2009 av havardsa Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Ja, så lenge det ikke er lovbestemt så tror jeg ikke sjefen min bryr seg. Men jeg skal stå på det med at jeg har en muntlig avtale med hun. Takker for veldig gode svar : ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå