Fin Skjorte Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hvis det faktisk er slik at Politiet i dette tilfellet "tøyer" sannheten, er det i aller høyeste grad interessant. Det kan jo ikke etterprøves, så verdien av TS sin beskrivelse er jo så som så. Lenke til kommentar
nygards Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Spant du slik at det kom røyk fra dekkene? Kjørte du over i motgående kjørefelt? Hvis svaret på disse spørsmålene er NEI, er jeg meget spent på resten av saken gang. Hvis det faktisk er slik at Politiet i dette tilfellet "tøyer" sannheten, er det i aller høyeste grad interessant. Spant vet jeg at jeg gjor, det har noe med at det er bratt vei og en god motstand på forhjulene, ikkje stort annet enn som på vinterføre... men greitt nok, det er den delen med å nærmest presse folk i grøften jeg reagerte på... Rettsmøte den 27. april.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 "Grunnlag:Tirsdag 24. Mars 2009 kl. 16.30 I Ulstein kjørte han motorvogn. Han var ikke tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og varsom, idet han kjørte med et dekk på felgen, over i motgående kjørebane slik at annen trafikk måtte svinge ut mot veikanten for å unngå sammenstøt, samt at han spant hjulene slik at det kom røyk fra dekkene" Jeg holdt siden min og jeg såg ingen som svinget ut for å unngå sammenstøt, og den påstand om motgående kjørebane er etter min vurdering noe tvilsom, da mesteparten av vegen (de hvite vegene) er under fem meter og dermed ikke har midtstripe. Heter det da to kjørebaner? Det er nok brukt feil begrep. Kjørebane er, jf trafikkregelene § 1 c, den delen av veien som brukes til å kjøre på. Det som menes er kjørefelt, som er "de langsgående felt en kjørebane er delt opp i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke" (sit. trafikkreglene § 1 d). At det er brukt feil begrep er imidlertid ikke noe du kan anføre til din fordel, siden det ikke har noe å si for resultatet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Ein ting eg ikkje forstår er kvifor Politiet følger etter personar over lengre avstander. Om ein bil køyrer med punktert dekk eller i 100 km/t må det vel være uforsvarleg av Politiet å la dei fortsetje i fleire kilometer før dei tar aksjon. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Ein ting eg ikkje forstår er kvifor Politiet følger etter personar over lengre avstander. Om ein bil køyrer med punktert dekk eller i 100 km/t må det vel være uforsvarleg av Politiet å la dei fortsetje i fleire kilometer før dei tar aksjon. Jeg tror ikke de hadde noen blålys og var heller ikke på jobb. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Ein ting eg ikkje forstår er kvifor Politiet følger etter personar over lengre avstander. Om ein bil køyrer med punktert dekk eller i 100 km/t må det vel være uforsvarleg av Politiet å la dei fortsetje i fleire kilometer før dei tar aksjon. Litt avhengig av situasjon kan det tenkes at vurderingen blir "motsatt": De tør ikke sette på blålys fordi de er redd han skal miste kontrollen på bilen når han bremser ned. Eventuelt at man er inne i en tunnel, på en bro, på svingete vei hvor det ikke er forsvarlig å stoppe 2 biler i veikanten eller annet. Egentlig umulig å vite uten å ha mye mer info enn vi har her. Lenke til kommentar
nygards Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Ein ting eg ikkje forstår er kvifor Politiet følger etter personar over lengre avstander. Om ein bil køyrer med punktert dekk eller i 100 km/t må det vel være uforsvarleg av Politiet å la dei fortsetje i fleire kilometer før dei tar aksjon. Den var faktisk veldig bra:) Skal ta den opp i rettsmøtet iallefall. Jeg kan ikke ha kjørt så uaktsomt, siden de ikke stoppet meg før jeg var hjemme, å iallefall ikke ha utsatt andre for den livsfaren det er med front mot front kollisjon. Det er mulig de da begynner med at det er privatbil og ikke har blålys/sirener, men er ikke fløyten lov å bruke for å avverge trafikkulykker og død, ikke minst blinke med langlysene. Lenke til kommentar
nygards Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Ein ting eg ikkje forstår er kvifor Politiet følger etter personar over lengre avstander. Om ein bil køyrer med punktert dekk eller i 100 km/t må det vel være uforsvarleg av Politiet å la dei fortsetje i fleire kilometer før dei tar aksjon. Litt avhengig av situasjon kan det tenkes at vurderingen blir "motsatt": De tør ikke sette på blålys fordi de er redd han skal miste kontrollen på bilen når han bremser ned. Eventuelt at man er inne i en tunnel, på en bro, på svingete vei hvor det ikke er forsvarlig å stoppe 2 biler i veikanten eller annet. Egentlig umulig å vite uten å ha mye mer info enn vi har her. Hele strekningen kunne vi stanset med to biler, men er mulig de drar frem den med faren ved å stoppe meg, men da vil jeg gjerne spør om hva som er farligst, front mot front eller å bremse ned fra ca 30 km/h. Rettsmøtet kommer til å bli interessant. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Politilærlinger i privatbil etter arbeidstid fulgte etter meg tre kilometer da jeg kjørte med punktert dekk, holdt 30 km/h i 50-sone, fikk også for sprekk i frontrute, eksoslekasje, mobilbruk, for korte pigger(!). Fikk først beslag i tre uker, og var på lensmannskontoret for å signere ett forelegg, 6000 kr i bot eller 12 dager i fengsel, i tillegg til 5 måneder sperrefrist. Ikke helvete heller sa jeg og gikk, så regner med det blir tingretten. Noen som har noe til sammenligning? Jeg synst iallefall det var altfor strengt.... Helt hinsides så mye du fikk på en gang da, og max uflaks med purken du traff på. Håper ting ordner seg i deres favør, for jeg synes det er litt drøyt at du fikk 5 mnd sperrefrist for noe slikt. Selv ble jeg stoppet i fartskontroll og mistet lappen + 7000 i bot og jeg fikk bare 3 mnd uten lappen. Men det er vel en helt annen sak. Lenke til kommentar
nygards Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Hmm, kommer nettopp fra avhør. Den "uaktsome kjøringa, som andre måtte svinga av veien for å unngå sammenstøt" var en sving jeg kuttet, å nei, det kom ikke noen biler i mot, men dersom det hadde gjort det hadde det blitt en farlig situasjon... JA, oversiktlig var det, og vanlig prosedyre for de fleste som kjører der daglig, og dersom det kommer bil i mot legger vi oss over på vår egen side:) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Det er mange "Hillbilly-regler" som ikke er helt i samsvar med veitrafikkloven. "Slik gjør alle det" er en jævlig dårlig bortforklaring - selv om det er sant. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hmm, kommer nettopp fra avhør. Den "uaktsome kjøringa, som andre måtte svinga av veien for å unngå sammenstøt" var en sving jeg kuttet, å nei, det kom ikke noen biler i mot, men dersom det hadde gjort det hadde det blitt en farlig situasjon... JA, oversiktlig var det, og vanlig prosedyre for de fleste som kjører der daglig, og dersom det kommer bil i mot legger vi oss over på vår egen side:) Problemet er, dersom det hadde oppstått en situasjon som gjør at du må svinge unna så stiller bilen din veldig dårlig til da styreegenskapene til bilen er svekket. Lenke til kommentar
nygards Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Hmm, kommer nettopp fra avhør. Den "uaktsome kjøringa, som andre måtte svinga av veien for å unngå sammenstøt" var en sving jeg kuttet, å nei, det kom ikke noen biler i mot, men dersom det hadde gjort det hadde det blitt en farlig situasjon... JA, oversiktlig var det, og vanlig prosedyre for de fleste som kjører der daglig, og dersom det kommer bil i mot legger vi oss over på vår egen side:) Problemet er, dersom det hadde oppstått en situasjon som gjør at du må svinge unna så stiller bilen din veldig dårlig til da styreegenskapene til bilen er svekket. Den svingen kunne jeg stoppet, gått ut av bilen, slått lens, å kjørt videre uten problem. Beklagligvis forholder politiet seg til regler og ikke fornuft. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Rettsmøte den 27. april.. Hvordan gikk det? Lenke til kommentar
nygards Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Rettsmøte den 27. april.. Hvordan gikk det? Første gang i år skjorten har vært på, presis var jeg og forberedt. Dommeren tok de vanlige med presentering, rettigheter og inhabilitet før han spurte om hendelsesforløpet og behovet mitt for førerkort. Politiet var ikke til stede i det hele tatt, kun meg og min gratis-advokat (min mor), rettsvitne og dommeren. Saken var over på 30 minutt og han sa det var ikke verste saken han har vært borti, og at jeg ville få svar i morgen eller onsdag pr brev. Alt i alt positivt magefølelse:) men så var det om de anker til lagmannsretten da... men den tid den sorg.. Lenke til kommentar
nygards Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 hmm.. Politiet ringte meg, tilbød meg en straffereduksjon til 3 måneder uten førerkort og 3000 kr i bot. Jeg aksepterte forelegget med en gang, og femten minutt senere var forelegget underskrevet, så får det bare stå til om ikke alt stemmer på den. Lenke til kommentar
Colb Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jeg kjørte i 87 i 60 sone (trodde det var 80 sone ) og fikk 3mnd karantene, krav om å ta teori og oppkjøring på nytt og 8500 i bot. trippel straff wohoo syntes strafferammene er urimelige i mange trafikksammenhenger Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Fra 60 til 90 km/t så øker bremselengden med det dobbelte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå