Gå til innhold

[Løst]Kjørt med punktert dekk, for streng straff

nygards

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er alt for mange som klager over urettferdighet når de åpenbart bryter loven.

"punktert dekk, holdt 30 km/h i 50-sone, fikk også for sprekk i frontrute, eksoslekasje, mobilbruk"

Reservedekk og utstyr til å skifte skal ligge i bilen. Det er ikke lov å kjøre med pungtert dekk. Så enkelt er det.

Hvorvidt boten er for stor, vet jeg ikke, men om du hadde hatt ditt på det tørre (skiftet til reservehjul som skulle vært i bilen din) så hadde du sansynligvis ikke blitt stoppet. Det hadde kanskje vært lurt å droppe mobilpraten også. Eventuellt kan du ordne deg håndfri til bilen. Det er ikke rare utgiften og sparer deg for lignende besvær i fremtiden.

Lenke til kommentar

Nåja, men purken er ikke særlig rettferdige når de gjør det på måten som er beskrevet her. Bøtelegge for å ha for korte pigger i dekka? Samt sprekk i ruta? Bullshit deluxe, de lærlingene har sikkert ikke en faens peiling på bil i det heletatt.

Lenke til kommentar
Reservedekk og utstyr til å skifte skal ligge i bilen
(skiftet til reservehjul som skulle vært i bilen din)

Du virker ganske sikker på at reservehjul SKAL være i bilen, men det stemmer nok ikke.

Jeg har tatt ut mitt reservehjul og erstattet det med kompressor og tetningsmiddel på boks. Uansett er det en nødløsning som skal kjøres med til nærmeste verksted for å proppe dekket som er punktert.

Uansett, jeg håper trådstarter skjuler noe informasjon. Det høres bare vanvittig ut at de har gjort den handlingen de har gjort.

Lenke til kommentar

syns faktisk ikke no synd på trådstarter. Har man steinsprut i synsfeltet på hvinduet, er det god nok grunn for å ikke få den eu-godkjent...å da ha sprekk over hele frontruta er sånnt man i allefall burde retta på. fri eksos er også bøtegrunnlag. snakker man i telefonen så er det både bøte-grunnlag, grunn til annmeldelse og grunn til å misste lappen, avhengig av omstendighetene, mens det å kjøre med punktert dekk så langt, er sånnt man bare ikke gjør. Så sånn jeg ser for meg situasjon, så kjører trådstarter med fri eksos, "knust" frontrute, punktert dekk, MENS han prater i telefonen. skjønner godt at man får bøter av sånnt. og anngående "for korte pigger", regner jeg med at det ligger litt mer begrunnelse i bakgrunn av det. Finnes det ikke en lov mot det, skal det heller ikke telle negativt i noen sammenheng.

Lenke til kommentar

"Grunnlag:

Tirsdag 24. Mars 2009 kl. 16.30 I Ulstein kjørte han motorvogn. Han var ikke tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og varsom, idet han kjørte med et dekk på felgen, over i motgående kjørebane slik at annen trafikk måtte svinge ut mot veikanten for å unngå sammenstøt, samt at han spant hjulene slik at det kom røyk fra dekkene"

Jeg holdt siden min og jeg såg ingen som svinget ut for å unngå sammenstøt, og den påstand om motgående kjørebane er etter min vurdering noe tvilsom, da mesteparten av vegen (de hvite vegene) er under fem meter og dermed ikke har midtstripe. Heter det da to kjørebaner?

Legger ved kart over turen etter punktering (kjørte nedenfra og oppover på kartet).

Svart strek 1: På felgen.

Svart strek 2: Møtte politiet.

Svart strek 3: Stoppet hjemme, fann ut at det faktisk var politi.

post-183456-1239918002_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Spant du slik at det kom røyk fra dekkene? Kjørte du over i motgående kjørefelt? Hvis svaret på disse spørsmålene er NEI, er jeg meget spent på resten av saken gang. Hvis det faktisk er slik at Politiet i dette tilfellet "tøyer" sannheten, er det i aller høyeste grad interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...