nygards Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Politilærlinger i privatbil etter arbeidstid fulgte etter meg tre kilometer da jeg kjørte med punktert dekk, holdt 30 km/h i 50-sone, fikk også for sprekk i frontrute, eksoslekasje, mobilbruk, for korte pigger(!). Fikk først beslag i tre uker, og var på lensmannskontoret for å signere ett forelegg, 6000 kr i bot eller 12 dager i fengsel, i tillegg til 5 måneder sperrefrist. Ikke helvete heller sa jeg og gikk, så regner med det blir tingretten. Noen som har noe til sammenligning? Jeg synst iallefall det var altfor strengt.... Lenke til kommentar
citronen Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Dette er bare å le av. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Har lærlingar myndighet til sånt? Lenke til kommentar
nygards Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Har lærlingar myndighet til sånt? Visste ikke at de var lærlinger engang, før politiet kom etter ett annet oppdrag. Hadde de sagt at de var lærlinger hadde jeg lagt om og sendt mora mi med gamlefelgen langt vekk:P Hvor vidt de har noe de skal ha sagt vet jeg ikke... Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Klassisk eksempel på vårkåte politilærlinger som knuger etter å få skrevet ut forelegg for alt mulig dritt. Kondolerer. Dette hjelper ikke på respekten for norsk Politi. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Vårkåte politilærlinger eller ikke.. Eg mener du burde skjønt bedre enn å kjøre rundt med et punktert dekk. Har du ikke reservehjul? Endret 13. april 2009 av Klipschy Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Høres jo ut som om det var mye annet galt med bilen også. Hva er en politilærling? Det er et nytt begrep for meg... Politiaspiranter? De kan vel antagelig ikke gjøre noe på egen hånd. EDIT: Personlig ville jeg ringt NAF om jeg punkterte, da jeg ikke behersker hjulskift selv. Men skal man ikke ha utstyr for å ihvertfall rent teknisk kunne skifte hjul i bilen - inkludert et sånt lite "tynt" reservedekk (om ikke fullsize?)? Endret 13. april 2009 av PlatinumFlyer Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Vårkåte politilærlinger eller ikke.. Eg mener du burde skjønt bedre enn å kjøre rundt med et pungtert dekk. Har du ikke reservehjul? Du vet jo ikke om har punkterte på veien, var på vei til et verksted eller lignende. Tviler på at han var på en "åh, jeg har så lyst å kruse rundt med punktert dekk"-tokt. Syns dette høres ut som et Klassisk eksempel på vårkåte politilærlinger som knuger etter å få skrevet ut forelegg for alt mulig dritt. Kondolerer. Beste setninga jeg har lest på lenge! Endret 13. april 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
nygards Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Vårkåte politilærlinger eller ikke.. Eg mener du burde skjønt bedre enn å kjøre rundt med et punktert dekk. Har du ikke reservehjul? Reservehjulet lå hjemme, og tre kilometer på en standardfelg som jeg har 23 til av hjemme i 30 km/h er ikke ett problem, synst jeg da. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Reservehjulet lå hjemme, og tre kilometer på en standardfelg som jeg har 23 til av hjemme i 30 km/h er ikke ett problem, synst jeg da. Nå var det vel kanskje ikke av hensynet til felgen du fikk en reprimande for heller da. Hva er en politilæring? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Herregud sier jeg bare. For korte pigger? Hva faen? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Eksoslekkasje? Hvor? Og den sprekka i frontruta? Hvor stor var den egentlig? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 For lite mønsterdybde er greit nok, men et er vel ikkje ulovleg å ha for korte pigger? Du kan sprette ut piggane om du vil og bruke dekkene så lenge mønsterdybden er innanfor det som er tillatt. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 for korte pigger? hahaha Lenke til kommentar
nygards Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Høres jo ut som om det var mye annet galt med bilen også. Hva er en politilærling? Det er et nytt begrep for meg... Politiaspiranter? De kan vel antagelig ikke gjøre noe på egen hånd. EDIT: Personlig ville jeg ringt NAF om jeg punkterte, da jeg ikke behersker hjulskift selv. Men skal man ikke ha utstyr for å ihvertfall rent teknisk kunne skifte hjul i bilen - inkludert et sånt lite "tynt" reservedekk (om ikke fullsize?)? Reservehjulet lå hjemme i garasjen. Det første jeg gjorde var å ringe mine bekjente med bil, men siden det var ett ugunstig tidspunkt måtte jeg klare meg selv. Redningsbil sveipet også hodet mitt, men det virket som god betaling å kjøre selv, da det var en standardfelg og jeg hadde 23 felger til hjemme... Reservehjulet lå hjemme, og tre kilometer på en standardfelg som jeg har 23 til av hjemme i 30 km/h er ikke ett problem, synst jeg da. Nå var det vel kanskje ikke av hensynet til felgen du fikk en reprimande for heller da. Hva er en politilæring? Aspirant da! en som ikke er så erfaren som de andre... Eksoslekkasje? Hvor? Og den sprekka i frontruta? Hvor stor var den egentlig? Avrustet ved bakerste lyddemper, sprekk på tvers av hele ruten helt nede ved dashbordet Lenke til kommentar
nygards Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 For lite mønsterdybde er greit nok, men et er vel ikkje ulovleg å ha for korte pigger? Du kan sprette ut piggane om du vil og bruke dekkene så lenge mønsterdybden er innanfor det som er tillatt. Kunne visst ikke det i følge dem, "feil type gummi", men jeg har ikke sett noe skriftlig på dette ennå får jeg bot for korte pigger skal den iallefall henges opp på veggen! Lenke til kommentar
nygards Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Men er det noen som har noe å sammeligne straffen med? Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Hvis det du skriver i åpningsinnlegget stemmer bør du omgående få fatt i en advokat, troppe opp på kammeret og få lappen tilbake. Samtidig kan du jo spørre hvor lenge disse politiaspirantene har gått på politiskolen, 2 eller 3 uker? Lenke til kommentar
formann Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Men er det noen som har noe å sammeligne straffen med? Nei, det tror jeg neppe. Det er sprøyt fra ende til annen, så det er lite trolig at andre her har opplevd det samme. Som nevt over kan man ikke få bot for å kjøre uten pigger. I veitrafikkloven står det at du skal "sikre bilen mot å skli". Så lenge du har vinter (M+S) eller helårsdekk med minst 3mm mønsterdybde kjører du helt lovlig på vinterstid. Sprekk i ruten har heller ikke noe å si om den er helt nede ved dashen. Det er kun en liten flekk rett forran fører som må være 100% uskadd. Hadde denne diskusjonen med en snut selv, og etter en telefon til bilsakkyndig måtte han pent gi seg. Man mister heller ikke lappen for å kjøre med et slitent eksosanlegg. Sa du at du viste om punkteringen? Jeg forestiller meg at de ser litt strengere på saken om du satte deg i bilen for å kjøre en tur, når du viste at dekket var punget. Du burde være litt forsiktig med å kontakte advokat når det gjelder trafikkforselse, for da har man ikke fri rettshjelp. Møt opp hos snuten så du kan få med deg papirene. Jeg er veldig spent på lovanvendelse i denne saken. Bot for mobilbruk er nok noe du må tåle, og kanskje bot for å kjøre med hull i eksosanlegg. Det bråker jo ikke så rent lite. Å ta lappen gjorde de for å være jævlige, men det er litt rart at en aspirant kan beslaglegge det. De kan uansett ikke beholde lappen i mer en 3uker før de må sikte deg for noe. Med mindre du har unlatt å fortelle oss noe så har du ikke stort å frykte. Boten du ble vist, var det et forenklet forelegg, eller var det en bot fra juristen? Tviler på at det er en jurist inne i bildet her, for de vet litt bedre. Ikke godta noe som helst annet en bot for mobilbruk. Og pass på at du får med deg lappen hjem igjen på tirsdag. Ta med et smil og ikke vær frekk, for de kan holde den i inntil 3 uker om de vil. Lenke til kommentar
nygards Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Men er det noen som har noe å sammeligne straffen med? Nei, det tror jeg neppe. Det er sprøyt fra ende til annen, så det er lite trolig at andre her har opplevd det samme. Som nevt over kan man ikke få bot for å kjøre uten pigger. I veitrafikkloven står det at du skal "sikre bilen mot å skli". Så lenge du har vinter (M+S) eller helårsdekk med minst 3mm mønsterdybde kjører du helt lovlig på vinterstid. Sprekk i ruten har heller ikke noe å si om den er helt nede ved dashen. Det er kun en liten flekk rett forran fører som må være 100% uskadd. Hadde denne diskusjonen med en snut selv, og etter en telefon til bilsakkyndig måtte han pent gi seg. Man mister heller ikke lappen for å kjøre med et slitent eksosanlegg. Sa du at du viste om punkteringen? Jeg forestiller meg at de ser litt strengere på saken om du satte deg i bilen for å kjøre en tur, når du viste at dekket var punget. Du burde være litt forsiktig med å kontakte advokat når det gjelder trafikkforselse, for da har man ikke fri rettshjelp. Møt opp hos snuten så du kan få med deg papirene. Jeg er veldig spent på lovanvendelse i denne saken. Bot for mobilbruk er nok noe du må tåle, og kanskje bot for å kjøre med hull i eksosanlegg. Det bråker jo ikke så rent lite. Å ta lappen gjorde de for å være jævlige, men det er litt rart at en aspirant kan beslaglegge det. De kan uansett ikke beholde lappen i mer en 3uker før de må sikte deg for noe. Med mindre du har unlatt å fortelle oss noe så har du ikke stort å frykte. Boten du ble vist, var det et forenklet forelegg, eller var det en bot fra juristen? Tviler på at det er en jurist inne i bildet her, for de vet litt bedre. Ikke godta noe som helst annet en bot for mobilbruk. Og pass på at du får med deg lappen hjem igjen på tirsdag. Ta med et smil og ikke vær frekk, for de kan holde den i inntil 3 uker om de vil. Jeg sa til dem at jeg punkterte og undersøkte med venner om de kunne hente meg, og jeg deretter kjørte de siste tre kilometrene hjem (var på vei hjem fra skolen). Tre uker i morgen (beslaglagt 24.03.09), men jeg har på en måte fått ett svar (bot på 6000 kr og sperrefrist i 5 måneder), men aksepterte ikke desse. Jeg vet ikke da hvor vidt fristen deres ikke lenger gjelder etter å ha gitt meg ett svar.. men ser for meg at de har "gjort det de skulle" innen tre uker. Jurist var inn i bildet ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå