ATWindsor Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Helt enig i at man skal ta med en klype salt hva forhandlere sier om produktene sine. De skal tross alt selge de, fortrinnsvis til folk som ikke vet hva de vil ha.Det er mulig feks. Klipsch sine høyttalere i samme prisklasse som B&W sine er bedre på papiret, men det kan godt være mange foretrekker lyden i B&W. Det blir uansett feil å si at HiFi skal bedømmes kun utfra kvantitative størrelser. Det blir som å prøve å bedømme mat på det samme grunnlaget. Lyd er en subjektiv ting. Det vil alltid være forskjellig smak blant folk. Derfor må man velge utstyr utfra hva man liker. Det viser seg at folk sin smak er forbløffende lik når det kommer til hi-fi (når man blindtester). Derfor er objektive mål en god måte å finne det man liker, og antakelig mere suksessfult en begrensede lyttetester av den typen man har i en butikk. Min anbefaling er å plukke etter specs på alt, og deretter prøve en liten håndfull høyttalereoppsett i butikk, der man har vlagt ut en liten gruppe av de med best specs i prisgruppen. Desverre er det vansklig å finne ordentlige målinger av høyttalere, da anmeldelser flest er uduglige og intetsigende. AtW Kabelbetraktningene dine er jeg med på, men å kjøpe elt etter specs er sludder. Spesielt for høyttalere. Her er måleresultater nesten meningsløst. Spesielt for de uten akustikk kompetanse. Nei det er de ikke. Jeg har sett undersøkelser der folk har lagd formler basert på specs som har en korreleasjon med høyttalerenes score på blindtester på så godt som 1. Mao at formlene som baserer seg på specs så godt som helt riktig spår om de har god lyd. Riktignok er det vanskligere å lese grafer uten kompetanse, og vansklig å få tak i de. Men det er ganske lett å se hva som er bra, flat fin respsons, on og off-axis. Det er vanskligere å se om en "feil" med responsen er alvorlig eller ikke. AtW Endret 19. april 2009 av ATWindsor Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Mao at formlene som baserer seg på specs så godt som helt riktig spår om de har god lyd. AtW Poenget, mitt iallefall, er at man kan ikke si hva som er "god" lyd. Det er en veldig subjektiv mening, dessuten kommer det veldig ann på musikk smaken. Nå snakker jeg om høytalere i stor sett samme klasse. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Mao at formlene som baserer seg på specs så godt som helt riktig spår om de har god lyd. AtW Poenget, mitt iallefall, er at man kan ikke si hva som er "god" lyd. Det er en veldig subjektiv mening, dessuten kommer det veldig ann på musikk smaken. Nå snakker jeg om høytalere i stor sett samme klasse. Nå er det riktinok slik at det er større uenighet innad blant folk angående høyttaleren som ligger imemmlom elendige og svært gode specs. Fordi det er en viss grad av individualitet angående hvilke feil i lydreproduksjonene man synes er verst. Men de samme spesifikasjonene ses på som gode av de aller aller fleste. Det er gjort endel forskning på hva som er god lyd. Man har ikke bare nøyd seg med "det er subjekitvt", og det viser seg at det er slik at det er en viss type specs som kjennetegner gode høyttalere. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå