Gernia Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hei sitter her på en delvis ny PC med disse speccsa E8400 P5Q Deluxe 4g OCZ PC8500 8800GT Thermalright ULTRA120 Extreme (m. en 120mm 2000rpm vifte) Driver å tenker på å overklokke min E8400, men støtte på noen tempraturer som jeg syns var litt vel høye, de idler på 40C og ved load ligger de på 50-60C. Har resatt kjøleren flere ganger og skiftet pasta. Romtemp ligger på ca 19C. En kompis av meg som har nesten identisk PC har denne CPUen og han idler på 23C i et rom der tempraturen ligger på 26C. Dette fikk meg til å begynne å lure på om det var noe galt med tempraturlesninga til wolfdale arkitekturen. Noen som har programmer som leser disse riktig? Har den nyeste BIOSen på HK. PS: legg gjerne med et OC BIOS oppsett hvis dere har et til disse speccsa. Lenke til kommentar
wim Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 .... En kompis av meg som har nesten identisk PC har denne CPUen og han idler på 23C i et rom der tempraturen ligger på 26C..... Tviler sterkt på at han ligger 3 grader under romtemperatur på cpuen, når det kun er luften fra rommet som ble brukt til å kjøle med Lenke til kommentar
Gernia Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 .... En kompis av meg som har nesten identisk PC har denne CPUen og han idler på 23C i et rom der tempraturen ligger på 26C..... Tviler sterkt på at han ligger 3 grader under romtemperatur på cpuen, når det kun er luften fra rommet som ble brukt til å kjøle med samme jeg tenkte, men så at speedfan og realtemp målte dette,(var 5C variasjon) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Alle 45nm blir målt feil, 65nm var mer korrekt men ikke helt der. Implenteringen fra hovedkort til hovedkort når det gjelder sensoren varierer, kjernetempen er heller ikke helt hundre prosent du får regne med ett avvik på opptil 10C vil jeg si. Har selv også sett dette, for eksempel har jeg hatt såpass lav idle temp som 6C ifølge ABIT selv noe jeg VET er ganske lavt og umulig. Akkurat nå sier temp måleren min 103C, men den er så feil som det går an, dette grunnet at E0 steppinga ikke er skikkelig implentert i BIOSen min. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Helt "bingo" når det gjelder CPU/Core-temp vil jeg si. Har hatt en mengde varianter av både 65nm og 45nm Core 2 Duo/Quad, og er det en ting som er sikkert, så er det at "tallene" kun er relevant for sitt system. Nå kan det selvsagt hende at man ikke har klart å få god kontakt mellom IHS og kjøler ift en annen med samme rigg. Det kan man avklare ved å demontere/montere pånytt. Lenke til kommentar
nassenØF Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Har samme CPU som deg, og opplever akkurat samme tempratuerer. Ligger på 35 - 40 idle og ca 40 - 53 max load. Aldri opplevd over 53! Romtemp ligger da på 20 ca! Nå skal det nevnes at CPU kjøleren som følger med ikke er allverden. Lenke til kommentar
Gernia Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Har samme CPU som deg, og opplever akkurat samme tempratuerer.Ligger på 35 - 40 idle og ca 40 - 53 max load. Aldri opplevd over 53! Romtemp ligger da på 20 ca! Nå skal det nevnes at CPU kjøleren som følger med ikke er allverden. Jeg har da Thermalright ULTRA120 Extreme (m. en 120mm 2000rpm vifte) Det er en high end luftvifte, og derfor skal jeg ikke ligge på disse tempraturene. det er god kontakt mellom ULTRA120 og CPU'en og den holder seg ganske kald. Derfor, er det høy sannsynlighet for at jeg har lavere tempratur en Speedfan viser? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Har samme CPU som deg, og opplever akkurat samme tempratuerer.Ligger på 35 - 40 idle og ca 40 - 53 max load. Aldri opplevd over 53! Romtemp ligger da på 20 ca! Nå skal det nevnes at CPU kjøleren som følger med ikke er allverden. Jeg har da Thermalright ULTRA120 Extreme (m. en 120mm 2000rpm vifte) Det er en high end luftvifte, og derfor skal jeg ikke ligge på disse tempraturene. det er god kontakt mellom ULTRA120 og CPU'en og den holder seg ganske kald. Derfor, er det høy sannsynlighet for at jeg har lavere tempratur en Speedfan viser? Les det 007cd og jeg har skrevet ti ganger til. Så *sletter* du alt av sw som leser av "tall" fra Bios, og begynner å bruke PC'en din til annet enn å bekymre deg over tall (som slett ikke er relle temperaturer). Endret 15. april 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå