Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Speedtouch og gameranger=problemer

Anbefalte innlegg

Hei har nextgentel og et speedtouch 5x6 modem/router. Jeg prøver å hoste age of empires 2 gjennom gameranger. Men jeg får opp meldingen at jeg er bak en nat router. Ved å følge linken: http://www.gameranger.com/support/network/...p;rt=3&pp=1 . Forstår jeg at jeg må åpne port 16000 udp. Men greia er at jeg ikke får dette til. Noen som kan hjelpe meg? :hmm: Og til opplysning så har jeg nextphone, så det er ikke akutuelt å sette speedtouchen i bridge modus.

mvh vegard. Skrik ut om dere trenger flere opplysninger :yes:

Endret av vgdev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Correct me if i'm wrong: Er ikke gameranger bare et program?

Eller har jeg missforstått helt? :p

Uansett, spillet krever flere portåpninger en speedtouchen har støtte for.

Du kan:

1. Kjøre ip'en din som DMZ adresse dersom firmwaren din støtter det.

2. Åpne alle porter til din ip (1-65xxx *jernteppe*)

3. Kjør modem i bridge

Lykke til

Lenke til kommentar

Et par ting som er nødvendige å vite først av alt:

- Bruker du flere rutere enn bare den du fikk fra Nextgentel? Hvis du bare bruker den fra NGT så bør du ha en 10.0.0.X ip-adresse nå. Hvis ikke så har du sansynligvis en 192.168.1.X adresse. Sjekk dette (ipconfig fra dos ledetekst for å sjekke LAN-ip).

Bruker du bare NGT ruteren så e det hele veldig enkelt i grunn. Bruker du NGT ruter + en trådløs ruter for derimot så har du da 2 ruterledd og må NATe i _BEGGE_ ruterene for at det skal fungere skikkelig. NAT i ruter #1 som peker inn til ruter #2 og så NAT i ruter #2 som peker til PCen som skal motta trafikken. Dette overser folk hele tiden eller forstår ikke hvordan gjøres, så om dette er tilfellet for deg så vil det forandre hele forklaringen.

Ellers så vær obs på at age of empires (etter raskt søk på google) normalt bruker mer enn bare denne port 16000 som du nevner:

http://support.microsoft.com/kb/895864

Om gameranger tar seg av dette fordi spillet kjøres gjennom gameranger og du dermed ikke trenger å forwarde alle portene jeg kna ikke svare deg på - jeg bruker ikke gameranger selv. Det sikreste er å bare forwarde alle på den siden + 16000, så er du på sikre siden. Enkelt nok.

Hva i alle dager Youcef snakker om når han sier spillet trenger flere portåpninger enn ruteren støtter aner jeg ikke... du kan manuellt forwarde samtlige porter i en speedtouch 5x6 om du ville det (dog det hadde vært lite lurt pga det stresser ruteren unødvendig). Det er ihvertfall ikke noe problem å forwarde mange hundre porter, hvilket er mer enn du noen gang vil bruke... As I said: ingen idè om hva han snakker om der.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk, folkens. Gode innspill. Men greia med gameranger er at du slipper å åpne alle de portene som aoe trenger. Grunnen til at jeg går denne veien, er at youcef faktisk har rett. Speedtouchen støtter ikke for åpning av nok porter.

Ja, jeg har speedtouchen og en trådløs router bak. Men jeg kan droppe den trådløserouteren når jeg skal spille. Vil det gjøre det enekelere? Det jeg sliter mest med er hva jeg skal skrive inn de feltene her på bildet? (Eksempelbilde) Hvis jeg skal åpne port 16000 udp i følge linken i første post?

SpeedTouch5366.jpg

takker hjerteligst for svar

Lenke til kommentar
Takk, folkens. Gode innspill. Men greia med gameranger er at du slipper å åpne alle de portene som aoe trenger. Grunnen til at jeg går denne veien, er at youcef faktisk har rett. Speedtouchen støtter ikke for åpning av nok porter.

Ja, jeg har speedtouchen og en trådløs router bak. Men jeg kan droppe den trådløserouteren når jeg skal spille. Vil det gjøre det enekelere? Det jeg sliter mest med er hva jeg skal skrive inn de feltene her på bildet? (Eksempelbilde) Hvis jeg skal åpne port 16000 udp i følge linken i første post?

SpeedTouch5366.jpg

takker hjerteligst for svar

For port 16000 UDP:

1) Velg "UDP" på velgeren som det står "any" på i bildet (eller du kan bare la den stå på "any" mne da åpner du du for TCP i tillegg - begge deler vil fungere.

2) Skriv inn 16000 i den første øvre boksen rett etter "any" velgeren. Dette er "åpne fra" porten.

3) Skriv inn 16000 i den første nedre boksen rett etter "any" velgeren. Dette er "åpne til" porten.

lagre profilen, og så må du huske å knytte den til en nettverksenhet etterpå, ellers vil den ikke ha noen effekt. resten av de tomme feltene kan du hoppe over, for de har med triggering og oversetting å gjøre - noe du ikke trenger å rote med for en vanlig portforwarding.

kan like godt fikse dette på remotecontrol om du vil hvis du legger meg til på MSN thestigmata at yahoo.no sidne det ikke tar mer enn 2 minutter å gjøre ved mindre det er flere rutere involvert. DU får ta kontakt om du vil.. jeg sitter nå her mye av dagen uansett.

Og det med at ruteren "ikke klarer å åpne så mange porter" er fremdeles bare tull. Ikke så lenge det er en Speedtouch 5x6. Jeg testet i min egen nå nettop. AOE2 er jo bare 100 porter uansett så hvordan skulle det være noe problem ved mindre du prøver å legge dem inn èn og èn eller noe sånt? Jeg har rutinemessig flere hundre porter i min NAT tabell utne problemer. Hvordan du i det hele tatt kan konstantere at ruteren ikke fikser det uten at du vet hvordan du NATer en port til å begynne med forstår jeg heller ikke...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Egentlig er det slik at det er min kopis sitt nettverk, så da blir det stress med remotecontrol. Men hvis jeg da forwarder disse portene til den trådløse routeren som står bak, og åpner rette porter i den. Vil det ikke fungere da med den trådløse routeren i tillegg?

takker for innspill :new_woot:

Lenke til kommentar
Egentlig er det slik at det er min kopis sitt nettverk, så da blir det stress med remotecontrol. Men hvis jeg da forwarder disse portene til den trådløse routeren som står bak, og åpner rette porter i den. Vil det ikke fungere da med den trådløse routeren i tillegg?

takker for innspill :new_woot:

Joda, det fungerer fint det.

Enten:

1) Forward de korrekte portene du trenger fra Speedtouchen inn til trådløsruteren (hold tungen bent i munnen og ikke bland sammen ruterens eksterne og interne adresser!)

eller

2) Bruk DMZ

eller

3) (ikke særlig lurt) - forward alle porter. Det er ikke særlig smart pga. det ligger mye unødvendig stress på ruteren. Se heller om den har en DMZ funksjon du kan bruke, som i praksis gjør det samme men på en mye mer effektiv måte.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...