Gå til innhold

Belegg i slanger

Anbefalte innlegg

Har hatt vannkjøling en liten stund nå, men det har nå kommet et lite, grønt belegg inne i slangene og litt i cpu-blokken. Tviler på at dette er så bra, men har ikke peiling på hva det er. Noen som vet?

Kom foresten ikke så llenge etter vannkjølingen var montert.

Har brukt batterivann tilsatt med AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid" (stod hvor mye du skulle ha på flasken).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det belegget er nok ikke farlig ettersom du har brukt korrosjonbeskyttelse.

Men du kan tappe ut vannet og bruke klorvann en stund, da vill du bli kvitt belegget......

Vil ikke dettte lukte veldig (i lang tid) da? Er jo litt kjipt med en pc som lukter klor :-?

Lenke til kommentar
Hindrer dette kjøleevnen eller?

Ja til en viss grad så gjør det det... det legger seg belegg hele veien i systemet, ikke bare i selve slangene. dette fører med at vannet ikke kommer i direkte kontakt med alle kjøle enhetene, feks rad og cpu blokker osv. Hvor mye det har å si er jeg usikker på, men jeg vill nok tenke meg med tid vil det bli VELDIG mye forskjell, siden vannet til slutt nesten ikke har noe sikkelig gjennomstrømming i blokkene og radiatoren.

Jeg renset mitt system i et eddik bad.

Dette fungerete ganske bra, men helst ikke rens pumpen i dette da, det vil tære litt på pakninger :) heller ikke lurt med alcohol da :)

-P-

Lenke til kommentar
Du har vell tett system ?

da vill det ikke lokte klor da ?!?

Men du skal ikke behøve å ha kloravannet i lenge..

En uke skulle holde....

Ja, har seff tett system. Men trenger man å ha det i så lenge? Synes en uke høres lenge ut.

Lukten vil vel forsvinne etter hvert den også...

Lenke til kommentar
Nei klor liker ikke systemet velgid, det terrer på alu og cobber, pluss at alt plastic blir litt spøtt etterhvert.. ikke bra for packninger :)

Bruk distillisert vann & 10/15 % frost veske, så ska du ha vannet rent en stund :) Men det må byttes innemellom for det.. ca vær 6mnd

Men fjerner det belegget da?
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vannkjøling, men jeg har lyst til å skaffe meg dette.

Det jeg imidlertid har, er akvarium, og der er det som sikkert kjent både vann, slanger og pumper. Det er ikke noe ukjent fenomen at det gror alger når man har vann, temperatur og (helst) lys.

Det første tiltaket for å unngå alger er å rense vannet så godt som overhode mulig. Destillert vann, evnt osmose-vann er et "must".

Deretter gjelder å holde lyset unna. Sollys er det verste, men også katodelys og andre former for belysning vil bidra til algevekst. I denne sammenhengen kan det også nevnes at selv om transparente slanger er "kult" siden man kan se vannet (?), så har akvaristene for lenge siden gått over til sorte slanger for å unngå lysbetinget algevekst. Man kan derfor med hell bytte ut de medfølgende slangene med sorte.

Dersom man har fått alger i slanger og andre deler, er det selvsagt behov for å rense "systemet". Dette gjøres IKKE med klor/algefjerner alene, da dette bare dreper algene, men ikke fjerner dem. Manuell rensing må også til. Da trengs det børster og/eller trykk-luft eller -vann for å "blåse" rent. I slanger med litt dimensjon kan man da også blåse gjennom svamper/børster, etc for å rengjøre.

KONKLUSJON: Dersom du vil unngå alger bør du tilsette så rent vann som mulig. Bruk av algedreper fra oppstart vil redusere algeveksten. Alle lyskilder bør "kveles". Dersom behov for belysning, bør man vurdere å skifte ut vannet med et annet medium. Hva dette skal være, må dere spørre en kjøleekspert om:)

OKI?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...