Gå til innhold

Trenger hjelp til start av nettbutikk!


digernes

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst å starte nettbutikk, å selge diverse produkter til rundt 200kr per.

Kapitalen er på 10-20000KR max.

 

Har funnet et produkt som det er vansklig å få tak i på nett i Norge, og jeg tror det er ett nokså godt marked for det her til lands.

Vil bruke paypal og oppkrav til å begynne med og heller oppgradere til ett system fra BBS senere.

Har snakket med produsent og har ordnet en avtale med de, og jeg bestiller produktene når jeg har nettbutikken klar.

Tenkte å bruke rundt 0-5000kr på nettbutikken.

 

Men det store spørsmålet er : må jeg starte firma til å begynde med?

 

Har lyst å vente litt med å starte firma for å sjekke markedet, og jeg er 15år så da må jeg få en myndig til å starte firmaet med meg.

Men går det ann å holde på en liten stund uten å starte firma?

tipper jeg kommer til å tjene rundt 5-15000NOK i måneden til å begynde med.

 

Men som sagt markedet tror jeg er bra, broren min driver med web design og han skal hjelpe meg å lage til nettbutikken, men har lyst å sjekke ut markedet først.

 

Takker og bukker for all hjelp og innslag!

Endret av digernes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør registrere et enkeltpersonforetak, om du ikke har nok kapital til AS.

 

Du må ha et organisasjonsnummer, for å ha .no adresse.

 

Du kan skrive av utgifter i forbindelse med driften (utgift til inntekts erverv).

 

Du må registrere deg i MVA-registeret når du har omsatt for kr. 50.000,-

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Er berre 15 sjølv, så har kanskje ikkje så mykje eg skulle sagt, men du, som eg, har kanskje ikkje store mulighetane aleine, men trur at du med god hjelp frå ein voksen/myndig skal kunne klare det. Krever jo sikkert ein god del tid og arbeid, men vil du detta, trur eg du kan få det til. Er intressert i å drive for meg sjølv ein gong sjølv og. :)

 

Men vil ikkje detta gå utover tid til skule og fritid då? :)

Lenke til kommentar
Er berre 15 sjølv, så har kanskje ikkje så mykje eg skulle sagt, men du, som eg, har kanskje ikkje store mulighetane aleine, men trur at du med god hjelp frå ein voksen/myndig skal kunne klare det. Krever jo sikkert ein god del tid og arbeid, men vil du detta, trur eg du kan få det til. Er intressert i å drive for meg sjølv ein gong sjølv og. :)

 

Men vil ikkje detta gå utover tid til skule og fritid då? :)

 

Kan hende, men tror det skal gå bra.

Går ikke på noen aktiviteter så litt mindre fritid er bare kjekt. :D

Det er jo litt kjedelig å begynde å ha med foreldre, som ikke er like engasjerte og har nokk med sin egen jobb.

Hva om jeg holder på som privat person i ett par måneders tid, å om det går greit og jeg ikke går underskudd at en av foreldrene kan signere opp til enmannsforetak.

Men hvordan blir det da når jeg blir 18 og vil ha alt ansvar for nettbutikken?

Lenke til kommentar

Då så! Akkurat no trur eg ikkje detta ville passa meg, men om du ikkje har andre aktivitetar, er det jo berre supert!

Selfølgelig er det kjedlig, men trur nesten du bør ha med deg en voksen. Denna voksne personen må igjen vere engasjert då! Anna slekt kanskje?

 

Det siste der kan eg ikkje svare på, men tenkt på å få med deg en kompis eller noke sånt? Trur det vil bli litt masse jobb aleine, dessuten kan det hende at du får foreldra meir intressert :)

 

Leste om ein kar i Bergen som starta noke greier når han var 16 med båtutstyr, så det er jo fullt mulig for deg det her!

Lenke til kommentar
Då så! Akkurat no trur eg ikkje detta ville passa meg, men om du ikkje har andre aktivitetar, er det jo berre supert!

Selfølgelig er det kjedlig, men trur nesten du bør ha med deg en voksen. Denna voksne personen må igjen vere engasjert då! Anna slekt kanskje?

 

Det siste der kan eg ikkje svare på, men tenkt på å få med deg en kompis eller noke sånt? Trur det vil bli litt masse jobb aleine, dessuten kan det hende at du får foreldra meir intressert :)

 

Leste om ein kar i Bergen som starta noke greier når han var 16 med båtutstyr, så det er jo fullt mulig for deg det her!

 

Hva skjer om jeg starter nettbutikken uten å starte firma i ett par måneder for å se hvordan det går?

Blir det noe sak av det så lenge jeg tjener under 50000Kr?

Lenke til kommentar
Ja, det gjør det. Du (og foreldrene dine) kan bli skjønnslignet.

Dessuten er det vel ingen som vil handle av et "ikke eksisterende" firma.

Vil du bare teste markedet kan du legge produktene til salgs på finn.no eller andre sider som kanskje passer bedre for ditt produkt.

 

Sendte en epost til Brønnøysundregisteret og fikk svar :

 

Hei!

 

Mindreårige, det vil si personer som ikke har fylt 18 år har ikke adgang til å drive næringsvirksomhet. Dette følger av vergemålsloven av 22 April 1927 nr 3 § 2

 

Umyndige kan registrere seg i Enhetsregisteret som innehaver av enkeltpersonforetak eller deltaker i ansvarlig selskap/partsrederi såfremt det foreligger gyldig samtykke fra verge og et enstemmig overformynderi etter vergemålsloven §§ 48-50. Samtykkeerklæringer må vedlegges blanketten.

NB! Dette gjelder bare dersom det fremgår at den mindreårige har overtatt virksomheten ved arv, gave eller har fått særskilt tillatelse til å drive jordbruksvirksomhet (skal ikke brukes)

 

.................................

 

Etter hva jeg forstår så kan foreks. pappa stifte enkeltmannsforetak å gi det til meg i gave?

Lenke til kommentar

Din alder gjør jo ting mer komplisert.

 

Å starte opp med en som har litt erfaring rundt kjøp, salg/marked, lover etc er uansett og anbefale. Det er veldig mange "feller" du kan gå i, så det er ikke bare - selger jeg ditt så tjener jeg datt.

 

Som en annen også nevner så hvorfor ikke starte litt smått på finn ell. som markedsanalyse kan jo dette gi deg en pekepinn.

 

Har du forresten spurt deg selv om hvorfor dette/disse produktene ikke er lett tilgjengelige i Norge? Veldig ofte finnes det en god forklaring.

Lenke til kommentar
Din alder gjør jo ting mer komplisert.

 

Å starte opp med en som har litt erfaring rundt kjøp, salg/marked, lover etc er uansett og anbefale. Det er veldig mange "feller" du kan gå i, så det er ikke bare - selger jeg ditt så tjener jeg datt.

 

Som en annen også nevner så hvorfor ikke starte litt smått på finn ell. som markedsanalyse kan jo dette gi deg en pekepinn.

 

Har du forresten spurt deg selv om hvorfor dette/disse produktene ikke er lett tilgjengelige i Norge? Veldig ofte finnes det en god forklaring.

 

Produktet jeg har planer om å selge finnest i det norske markedet, men du får det ikke i samme kvaliteten som det jeg har tenkt å selge.

Tror ikke produktet vil selge så godt på finn i forhold til en litt mer stilren webside med handlekurv.

Men nå har jeg fått med mor på prosjektet, hun har erfaring fra bransjen og er veldig interressert og engasjert til å starte bedriften i lag.

 

Men hvordan går man fra til å starte et enkeltspersonsforetak på lettest mulig måte?

Og hva krevest?

Lenke til kommentar

Tok å sendte en epost til br.sundregistrene om umyndig og å drive bedrift, og fikk dette svaret:

 

Hei!

 

Mindreårige, det vil si personer som ikke har fylt 18 år har ikke adgang til å drive næringsvirksomhet. Dette følger av vergemålsloven av 22 April 1927 nr 3 § 2

 

Umyndige kan registrere seg i Enhetsregisteret som innehaver av enkeltpersonforetak eller deltaker i ansvarlig selskap/partsrederi såfremt det foreligger gyldig samtykke fra verge og et enstemmig overformynderi etter vergemålsloven §§ 48-50. Samtykkeerklæringer må vedlegges blanketten.

NB! Dette gjelder bare dersom det fremgår at den mindreårige har overtatt virksomheten ved arv, gave eller har fått særskilt tillatelse til å drive jordbruksvirksomhet (skal ikke brukes)

 

-----------------------------------------

 

Så går det ann at, foreks. min far eller mor lager en bedrift og så gir den til meg i gave rett etter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...