Gå til innhold

The Prestige - Nikola Testla


Pitt

Anbefalte innlegg

Akkurat sett filmen "The prestige", men det er en ting jeg lurer på.

 

Filmen avslutter jo med at Robert Angier og Alfred Borden avslører triksene sine ovenfor hverandre. Trikset til Bordon var jo at han hadde en tvillingbror som hjalp han med triksene. Mens trikset til Angier var jo at Nikola Testla hadde laget ham en maskin som kunne klone og en form for teleportere mennesker. Ettersom Testlas navn blir brukt på denne personen som laget maskinen ligger det da en myte eller en påstands fra hans side om at dette faktisk er mulig? For filmens del kunne jo dette hvetr hvilken som helst person, for filmen er vel ikke basert på en sann historie? Har selv lest litt om hva Testla forsket på og fant ut, uten at jeg finner dette nevn noe sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen i filmen er kun fiksjon. Fakta var at Tesla var muliggens en av det århundrets absolutt største vitenskapsmann, men han har fått veldig lite heder for alle oppfinnelsene sine. Dette mye på grunn av at han jobbet for Edisons selskap mye av tiden, som tok æren for mange av hans oppfinnelser.

 

Tesla er vel i dag mest kjent for oppdagelsen av vekselsstrøm, men han oppfant faktisk transistor radioen også om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...