Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Bilen min har en utslitt bremsekloss framme på høgre side. Den bremser helt fint, men det kommer en skrapelyd. Det er metall mot metall, og bremseskiva er blitt skrapt opp. Jeg har til hensikt å kjøre skrapkjerra til nærmeste verksted så snart de fordømte helligdagene er over. Men hvilken skade kan kjerra ta av denne kjøringa? Alle andre klosser unntatt den ene ser ut til å virke. Den bremser like godt som før, på tross av mangelen. Evt. skade på bremseskiva er irrelevant, den er uansett så tynn at den skal byttes. Endret 12. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Monicaott Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Du kan få problemer med lang bremsestrekning da, og det kan jo være farlig i noen situasjoner. andre ting kan også ryke, og det blir mye metallspon, så du burde sykle.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) OK, det kan bli noe lengre bremsestrekning, og det kan bli metallspon. Men hvilken skade forårsaker dette sponet? Kan det bli for varmt, og hva skjer i så fall? Jeg prøver ikke å få tillatelse til å kjøre langt. Vil bare vite om jeg må være ekstra forsiktig når jeg kjører et par mil til verkstedet, med tanke på overoppheting osv... Endret 12. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Du burde ikke kjøre mer enn du absolutt må. Man vet aldri når visse situasjoner oppstår som krever maksimalt. Den kan jo også dra skeivt når den er så ujevnt slitt. Begge sider må byttes samtidig. Husk at det er som regel 2-3mm som er minimum på en bremsekloss. Men noen spesiel skade ellers på bilen gjør det ikke. Endret 12. april 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Monicaott Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Nå har du en god unnskyldning til å begynne å gå og sykle! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Men noen spesiel skade ellers på bilen gjør det ikke. Det var det jeg håpte. Må man kjøre, så må man kjøre. Men helst ikke lengre enn til verkstedet. I lavt tempo. Men bremsene virker fint, jeg tester dem mens jeg kjører for å sjekke stopplengden. Monica: Jeg sykler ikke til verkstedet med bilen på ryggen. Og det er uansett for langt unna til at jeg kan sykle dit på bestefars gamle sykkel. Men jeg skjønner poenget ditt. Helsa har bare godt av en sykkeltur av og til. Endret 12. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Men egentlig kan du bare kjøpe deler og fikse selv. Er i grunn en ganske grei jobb for de fleste. Men vi snakker om bremser så greit å vite hva man gjør Endret 12. april 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Ja, men har litt lite verktøy her hos bestemor. Mulig jeg gjør det selv, jeg har gjort slikt før med fatter'n. Aldri har jeg hatet helligdager mer enn nå, som jeg trenger deler. Og når de endelig tar slutt, må jeg på jobb. Endret 12. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Jeg kan snakke av egen erfaring. Jeg kjørte selv med denne skrapelyden (metall mot metall) i en god stund, og det endte opp med at bremsene sluttet å fungere totalt under kjøring. Heldigvis kjørte jeg så sakte at ingen skade skjedde, men er som sagt ikke anbefalt. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Hvorfor streiker de totalt? Teknisk forklaring..? Begynte de å virke igjen når de ble kalde, eller noe slikt? Endret 12. april 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hvorfor streiker de totalt? Teknisk forklaring..? Mekanikeren hadde en god forklaring på dette som jeg ikke husker. Det er flere år siden, men det endte opp med at noe gikk lekk på bremsene. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Dersom skivene (i tillegg til klossene) blir nok slitt, vil stempelet i calipperen komme så langt ut at o-ringen som tetter mellom stempelet og sylinderveggen havne utenfor sylinderen og dermed vil det bli lekkasje. Dette vil naturligvis føre til at du mister trykket på bremsene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Høres ut som det som kan ha skjedd med Thomas... Skal ikke biler ha 2 bremsesystemer? En for begge forhjula og et bakhjul, og en for begge forhjula og det andre bakkhjulet..? Streiker ALT? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Men her er det ettersom jeg forstår kun en utslitt, og da mest sannsynlig på stempel siden, med en ok på den slepende siden, så da er nok dette liten fare til verksted. Du trenger i grunn lite verktøy. Som oftest bare en 7mm umbraco eller enkelt pipeverktøy i 12-15mm. Gjør du det selv får du en fin mulighet til å gjøre litt bedre rent og legge litt mer tid i å smøre med kobberpasta på glidene deler. Endret 12. april 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Problemet er at jeg må kjøpe kobberpastaen, noe av verktøyet osv... Men vi får se. Nød lærer mann med hatt å fikse bil. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Høres ut som det som kan ha skjedd med Thomas... Skal ikke biler ha 2 bremsesystemer? En for begge forhjula og et bakhjul, og en for begge forhjula og det andre bakkhjulet..? Streiker ALT? I mitt tilfelle streiket alt. Jeg kunne trø hele bremsepedalen helt i bunn, med knapt noe bremseeffekt. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Faktisk.. Så det er sagt.. Bremser som går på jernet skrubber bedre enn mye annet. Kjøper du gromme bremser er det bare mer stål i klossene og skivene tåler mer varme og er hardere. Jern mot jern gir et stort varme, støy og støv problem ellers hogger det skikkelig tak. Akkurat samme får du beskjed om hvis du f.eks kjøper greenstuff klosser. Faren er at klossen skal dette ut mellom skiva og klosseholderen eller kjile seg fast der. Det er rimelig ekstremt og kjøre det så langt ned. Ellers er alt det støvet noe herk og det kan gjøre felgen permanent stygg. Som nød reprasjon hvis du ikke råd til skiver og klosser eller gir faen kjøp hvertfall noe billig drit klosser på biltema og slå dem inn det er hvertfall tryggere. Klossene vil slites fortere, men de detter ikke ut. Som ^Thomas^ sier han kunne trå pedal helt i bunn med knapt noe bremse effekt. Det var noe der og det var det andre systemet Lenke til kommentar
VP Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Som ^Thomas^ sier han kunne trå pedal helt i bunn med knapt noe bremse effekt. Det var noe der og det var det andre systemet Jepp, det er forskjellige måter å lage et to-krets bremsesystem på - et er hver sitt på forhjul og bakhjul, noe jeg tror vedkommende hadde i og med at pedalen gikk i bunn. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Nå er det fikset. Nye klosser og skiver framme. Det kostet 3676 hos Lyngdal Karosseri og Auto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå