007CD Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Er på jakt etter en SSD til min laptop. Dette er en eldre HåPløs DV5209EU sak med kun IDE for drev. Siden denne ser for det meste kun Windows bruk så er jeg ute etter å gjøre den litt sprekere i denne oppgavene ved å gi den en SSD. Jeg kunne tenkt meg en på 60Gb siden da kan jeg bare klone disken direkte over. Men problemet er som sagt, den må være IDE, og er det i det hele tatt noen SSDer med IDE som funker som OS disk? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Jepp, du kan prøve deg på en Mtron Mobi eller Pro med PATA. Disse har veldig bra les IOPS (omtrent på nivå med Intel x25-M), høy nokk båndbredde til at du kan kose deg (SUSTAINED ca 100-120/80-100 MB/s les/skriv), og skriv IOPS er bra nokk til at det ikke blir stuttering. De koster litt, men det er god kvalitet, og det er brukt SLC NAND, så disse har god holdbarhet selv ved hardt bruk i mange år. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Aha, der hadde du resultater som ikke prisguiden fikk opp. Jeg fant først bare "Søppel" SSDer med IDE tilkobling, 64Gb ble litt stivt i pris så jeg så jeg skal se om jeg kan fjerne litt data fra disken slik at 32Gb klarer seg, for denne hadde en ok pris i allefall. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det finnes jo "ide til sata" overgang. Spørsmålet er vel hvor liten den overgangen går ann å få tak i. Bærbare pc'en bør helst få lukket lokket under der SSD'en skal være Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Dessverre er de overgangene jeg har sett for IDE disker til SATA, og ikke andre veien. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Jeg ser nå at multicom bare har Mtron Mobi PATA i 16 og 32GB, men de skal finnes i 64GB (og kanskje 128GB?) også. Prøv å google etter Mtron Mobi PATA, eller Imitation Mobi PATA (det er bare re-brand). Pro er noe dyrere, så du vil slippe unna billigere med Mobi. Den største forskjellen er garantien (Pro = 5 år i servere, Mobi = 3 år ikke servere) og optimalisering av firmware mot RAID. Endret 12. april 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå