Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie av hybel uten kontrakt, er det noen regler?

CurSe

Anbefalte innlegg

Jeg leier en hybel uten noe form for kontrakt og lurte på om det det er noen lover og regler som gjelder i denne "problemstillingen". Kan jeg f.eks pakke sekken og dra i morgen hvis jeg måtte ønske det uten at det får noen konsekvenser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har vel en muntlig avtale?

Muntlige avtaler er like bindende som skriftelige, bare litt vanskeligere å bevise.

Jeg regner med at du ikke har avtalt at du kun skal bo der i kort tid, siden du da sikkert ville ha vært litt sikrere på at dere har en avtale. Og da har du 3 mnd oppsigelse.

Lenke til kommentar

Det hjelper vel ikke noe med en muntlig avtale, om de ikke ble enige om oppsigelsestid?

I så fall kan du pakke sekken og dra på dagen, på samme måte som utleier kan kaste deg ut på dagen.

Hvis du har betalt depositum ville jeg hatt en kontrakt som beskriver depositumet, hvis ikke kan det bli vanskelig å få det igjen hvis utleier slår seg vrang.

Lenke til kommentar
Hvis hybelen er i huseiers bolig så er det vel bare én måneds oppsigelse, ikke 3..

Dersom hybelen(i praksis ett enkelt rom, soverom) er en del av andre sin bolig ja, men dersom det er en selvstendig hybel gjelder vanlig oppsigelse på 3 måneder.

Lenke til kommentar

Jeg bor i kjelleren i huset deres og har en del "fellesområder" med dem hvis man kan si det på den måten. De har bl.a vaskemaskin, fryseboks og noen boder her nede som de bruker. Har egen dass og inngang, vet ikke om det har noe å si.

Lenke til kommentar

Forskjellen på en eller tre måneders oppsigelse går på om man har adgang til en annens bolig. Det kan vel være et tolkningsspørsmål i dette tilfellet. Kan du gå rett opp en trapp fra "fellesarealene" til utleiers etasje, eller er det låst for deg med en skikkelig lås du ikke har nøkkel til? Hvorvidt boder, fryseboks og vaskerom regnes som en del av utleiers "bolig" i denne sammenhengen er tvilsomt dersom de ikke har oppholdsrom der, og deler dere boder, eller har dere hver deres med låsbare dører?

Men uansett, snakk med utleier. Dersom det er hyggelige folk blir dere gjerne enige uten å slå hverandre i hodet med paragrafer og tolkningen av disse eller tolkningen av hvorvidt bare primærrom eller også sekundærrom regnes som "bolig" i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Saken har vel mye å si på hvordan du og huseier avtaler OM du må dra på dagen.

Jeg bodde på hybel, og ble kjeftet opp at huseieren, som klaget på at jeg bråket når jeg lå og SOV.

Jeg dro på dagen, og det gjorde jeg klart for ham. Han sa INGENTING. Han kunne jo tjent på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...