Gå til innhold

Er tro et valg?

Anbefalte innlegg

Hvis det å tro ikke er at valg, hvordan kan da Gud forsvare å sende ikke-troende til Helvete, og la de troende komme til Himmelen? Hvordan kan det forsvares å belønne noen for et standpunkt de ikke har valgt selv?

Hvis det å tro er et valg, hvorfor klarer du ikke å tro at månen er en ost?

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg mener tråden grenser til trolling har jeg et spørsmål angående dette:

Tro har ikke noe å gjøre med forstanden.

Hva har det da med å gjøre? Hvilke kriterier bruker man så for å vurdere hva man tror er sant, og hva man ikke tror er sant, dersom forstanden (evnen til å tenke og forstå) ikke er en del av prosessen?

Lenke til kommentar
Selv om jeg mener tråden grenser til trolling har jeg et spørsmål angående dette:

Tro har ikke noe å gjøre med forstanden.

Hva har det da med å gjøre? Hvilke kriterier bruker man så for å vurdere hva man tror er sant, og hva man ikke tror er sant, dersom forstanden (evnen til å tenke og forstå) ikke er en del av prosessen?

Når Jesus sa:

Matt11:15 Den som har ører, hør!

Så mente han ikke at de han forkynte til ikke hadde ører. Men han mente at det var noe man måtte høre etter på som ikke hadde med ord å gjøre.

Så når jeg sier at tro ikke har med forstanden å gjøre, så mener jeg jo ikke at man må kaste fra seg sunn fornuft, men at det handler om noe annet enn ting man tenker, ord man leser eller hører osv.

Lenke til kommentar
tråden grenser til trolling

Hvis du mener det er trolling å stille kritiske spørsmål til kristne, håper jeg du også synes all kristenpreiken her på forumet er trolling.

Jeg mener at ingen av delene er trollinng. Det er faktisk en del kristne som oppriktig mener at vantro fortjener å brenne i Helvete fordi de har valgt feil tro, og de TRENGER å få innvendinger og kritiske spørsmål.

@ Bellicus: Bibelvers gjelder ikke når du diskuterer med ikke-kristne.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Når Jesus sa:

Matt11:15 Den som har ører, hør!

Så mente han ikke at de han forkynte til ikke hadde ører. Men han mente at det var noe man måtte høre etter på som ikke hadde med ord å gjøre.

En viss mengde metaforer kan man jo saktens tillate seg, men når et budskap er så innhyllet i metaforer at folk ikke riktig kan bli enige om hva budskapet er, da mener jeg hensikten er borte (med mindre hensikten er nettopp å skape forvirring). :)

Så når jeg sier at tro ikke har med forstanden å gjøre, så mener jeg jo ikke at man må kaste fra seg sunn fornuft, men at det handler om noe annet enn ting man tenker, ord man leser eller hører osv.

Hva da? :) Hvis hele Bibelen er en metaforisk historie, hva skiller den fra annen litteratur som da må sies å være poetisk? Og som du sikkert er blitt spurt før, hvorfor skulle ikke korsfestelsen så vel som hele vesenet Jesus Kristus, Gud og Den hellige ånd alle som én være metaforiske skikkelser? Jeg ser absolutt ingen grunn til å sette en strek for metaforene straks det er snakk om disse.

Dersom Bibelen er en rent metaforisk historie, er det ikke også selvmotsigende å kalle seg en kristen i den forstand at man regelrett tror Jesus Kristus er sønn av universets skaper, unnfanget ved Den hellige ånd, født av jomfru Maria, korsfestet av romerne under Pontius Pilatus, at han var død i tre dager for så å stå opp fra de døde og reise til himmelen? Gjør ikke det samtlige ikke-kristne mer kristne enn de egentlige kristne? :p

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
@ Bellicus: Bibelvers gjelder ikke når du diskuterer med ikke-kristne.

Det hadde blitt mer troverdig om jeg hadde snakket ut fra tomme luften mener du?

Nei. Kom med argumentene dine i stedet. Har du ingen saklige argumenter, er det vel ikke så interessant for oss å høre hva du mener? HVA folk mener er uinteressant. Det er HVORFOR de mener det som er interessant. Hvis Bibelen er begrunnelsen din, må du først forklare hvorfor du tror det som står i Bibelen er sant, for det er slett ingen selvfølge.

Lenke til kommentar
Dersom Bibelen er en rent metaforisk historie, er det ikke også selvmotsigende å kalle seg en kristen i den forstand at man regelrett tror Jesus Kristus er sønn av universets skaper, unnfanget ved Den hellige ånd, født av jomfru Maria, korsfestet av romerne under Pontius Pilatus, at han var død i tre dager for så å stå opp fra de døde og reise til himmelen? Gjør ikke det samtlige ikke-kristne mer kristne enn de egentlige kristne? :p

Hehe, jo. Ser ikke poenget med å bygge livet sitt rundt forestillingen om en jøde som døde metaforisk for å gjøre opp for en metaforisk synd begått i en metaforisk slange i en metaforisk hage for metaforiske 6000 år siden. Lol.

Lenke til kommentar

Om noen gidder, venligst forklar meg hvordan man kan velge å tro på noe. Deretter kan du tro jeg er kong harald som leker rundt på forumet for å ha anonym kontakt med mine undersåtter, mens jeg sitter her i min lilla jumpsuit og tinfoliehatt. Prøv da!

Om ingen gidder så går jeg ut ifra at det ikke går ann.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om metaforer.

Joh 6:63 Det er Ånden som gjør levende, kjøtt og blod duger ikke. De ordene jeg har talt til dere, er ånd og liv.

Bibelen forklarer at Gud er Ånd. Så kristendom handler altså ikke om metaforer, men om Ånd.

Lenke til kommentar
Om noen gidder, venligst forklar meg hvordan man kan velge å tro på noe. Deretter kan du tro jeg er kong harald som leker rundt på forumet for å ha anonym kontakt med mine undersåtter, mens jeg sitter her i min lilla jumpsuit og tinfoliehatt. Prøv da!

Hvis du kan velge å spotte kristendommen, så kan du vel også velge å ta den alvorlig og behandle den på lik linje med andre ting og undersøke den selv og gjøre deg opp din egen mening.

Lenke til kommentar

Joh 6:63 Det er Ånden som gjør levende, kjøtt og blod duger ikke. De ordene jeg har talt til dere, er ånd og liv.

Bibelen forklarer at Gud er Ånd. Så kristendom handler altså ikke om metaforer, men om Ånd.

Da gjenstår det bare å forklare hva Ånd er ;)

Hvis du kan velge å spotte kristendommen, så kan du vel også velge å ta den alvorlig og behandle den på lik linje med andre ting og undersøke den selv og gjøre deg opp din egen mening.

Poenget er at Hamnli ikke kan velge å ta den alvorlig, mens du ikke kan velge å spotte den.

Lenke til kommentar

Har jeg gjort for lenge siden. Det jeg fant ut er at å tro er ikke et valg, og kristendommen er, på lik linje med alle andre religioner jeg har kommet over, ulogisk, og derfor ikke til å tro!

Forøvrig er det lenge siden jeg har spottet kristendommen, hvor ser du det?

Lenke til kommentar

Og denne ånden må du vite om før den gjør nytten sin? Skulle tro den var i deg enten du liker'n eller ei.

Lenke til kommentar

Da gjenstår det bare å forklare hva Ånd er ;)

Vil anbefalle å lese Johannes Evangeliet og å tilbringe tid i bønn. F.eks. kan du be om å få tro, om å få "ører til å høre med", om å forstå det du leser osv. Lykke til :)

(Ja, det er et valg)

Lenke til kommentar
Hvis det å tro er et valg, hvorfor klarer du ikke å tro at månen er en ost?

Det er fordi der er forskjell på konkrete og abstrakte ting.

Månen er en konkret ting, vi kan se den, den gir oss flo og fjære og mennesker har gått på den. Så derfor kan månen aldri være en ost for en oppegående og informert person.

Tro er en abstrakt ting vi bruker på å forklare ting som ikke kan forklares med ved hjelp av sunn fornuft, rasjonalitet eller realisme.

Derfor kan en velge å tro fordi det er en personlig opplevelse som ikke er noe du kan vise til noen, veie eller holde i hånden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...