Gå til innhold

In vitro kjøtt - ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Kunstig menneskekjøtt er nå en mulighet. Første spørsmål er imidlertid omvi bør satse på laboratoriekjøtt i stedet for kjøtt fra levende dyr? Og når er det sannsynlig at det kommer i butikkene?

Argumenter for:

- Renere kjøtt, mindre smittefare

- Kontroll over fettinnhold, dermed mindre helseskader

- Ingen ben

- Reduksjon av nitrat- og metan-utslipp fra tradisjonell kjøttproduksjon

- Mer effektiv utnyttelse av energi

- Sparer dyr for lidelse

- Vegetarianere kan spise kjøtt

- Økt tilbud på kjøttmarkedet (alt fra løve- og neshornkjøtt til pumakjøtt vil bli mulig uten å sette truede arter i faresonen)

- Kanibalisme er ikke lenger en trussel siden menneskekjøtt også kan produseres naturlig.

- Kan dyrkes på lange romreiser slik at astronauter også kan spise kjøtt.

- Mer økonomisk produksjon.

Argumenter mot:

- Tukling med Guds skaperverk

- Ukjente negative konsekvenser. Bedre føre var. La oss holde oss til det gamle!

Argumenter som kan brukes både for og imot:

- Ser, lukter og smaker annerledes enn tradisjonelt kjøtt

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ben og fett - det man får fra dyrene - er faktisk det som gir kjøttet smak, så jeg holder meg til det. Vegetarianere får kose seg med salaten sin. :)

At et stykke kjøtt har mye fett er en god ting, ikke en negativ ting.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Argumenter mot:

- Tukling med Guds skaperverk

Argumenter som kan brukes både for og imot:

- Ser, lukter og smaker annerledes enn tradisjonelt kjøtt

Det øverste greier jeg fint å se at religiøse kan bruke som et argument mot, men jeg ser ærlig talt ikke problemet med det likevel. At det ser lukter og smaker annerledes vil nok regnes som nesten utelukkende negativt en god stund om det innføres.

Lenke til kommentar
- Renere kjøtt, mindre smittefare

Hum, så vi kommer til å få kjøttpakker påklistret "May contain traces of nuts" mens folk humrer "Soylent green is people!" i bakgrunnen ? :D

Bedrifter og laboratorier har ikke så langt vist at de har så veldig kontroll med sykdom - så argument for at dette er med mindre smittefare tar jeg med en klype salt... Sjangsen for at noe gale skjer er liten, men etter hvert så får vi veldig mange lab'er.

Har du noen linker beskrivende hvordan dette er tenkt evt hvor langt teknologien er kommet ?

Evt, er vi på stadiet der vi stivner grøt og så tilsetter biffsmak ?

Tror ikke markedet kommer til å være der for kunstig spesial kjøtt - biff er biff, og sausen gir smaken. Nærbutikken min selger krokodille og antilope - og jeg har vel egentlig bare kjøpt det en gang for å smake. Kjøttet's tekstur er mye viktigere for meg enn smaken.

Lenke til kommentar

Ser ingen ting galt i dette, så sant det blir gjort forsvarlig og sikkert.

Nå vil jeg benytte sjansen til å reise et etisk spørsmål omkring dette:

I tilfellet, vil det være greit å spise og selge menneskekjøtt produsert i laboratorium?

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Ser ingen ting galt i dette, så sant det blir gjort forsvarlig og sikkert.

Nå vil jeg benytte sjansen til å reise et etisk spørsmål omkring dette:

I tilfellet, vil det være greit å spise og selge menneskekjøtt produsert i laboratorium?

Forsåvidt, men det er ikke godt for deg!

Lenke til kommentar

Hehe, tenkte på det samme. Er det ikke slik at det er farlig for mennesker å spise menneskekjøtt? Hvis ikke, ser jeg ingen betenkeligheter med dette. Det er tross alt snakk om KUNSTIG kjøtt. At mange vil synes det er ekkelt, er ikke et argument.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Hehe, tenkte på det samme. Er det ikke slik at det er farlig for mennesker å spise menneskekjøtt? Hvis ikke, ser jeg ingen betenkeligheter med dette. Det er tross alt snakk om KUNSTIG kjøtt. At mange vil synes det er ekkelt, er ikke et argument.

Usunnt er mer passende, men ikke som sjokolade eller røyk. Det ligger på et litt annet nivå, litt som å spise noe som helst i fallout egentlig. Mett blir du, men godt for deg er det ikke :p

Lenke til kommentar
At mange vil synes det er ekkelt, er ikke et argument.

Jo - i den måte at hvis flertallet føler det er ekkelt, så vil ikke butikker selge det.

Ta for eksempel Smala-håve. Jeg aner absolutt ikke hvor jeg skulle få tak i råvarene...

Det er nok en aldri så liten reklamekampanje som må få til før produktlansering, og så må en sørge for at folk enten er desperate nok, eller at produktet smaker godt nok.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tro at du faktisk vurderer menneskekjøtt! Har du ingen prinsipper over hodet? Har du ingen grenser eller moralske blocker for hva du er villig til å puttte i munnen? Hvis du kan framstille hvilket som helst kjøtt, hvorfor skal du da gå etter menneskekjøtt? Tenk etter hvor sykt det forslaget egentlig er.

En annen grunn til å spise dyr: Populasjon. Vi har ikke plass til å la alle dyr formere seg og spre seg over alt. Og hvorfor skal dyr være de eneste som får lov til å spise dyr? Skal vi liksom heve oss over og si at vi er for gode til å livnære oss en på av våre naturlige næringskilder? Helt på trynet...

Lenke til kommentar

Er ikke populasjon en av grunnene til at en ser etter kunstig kjøtt?

Antall mennesker øker så sterkt at vi før eller siden kommer til et punkt der vi ikke greier å produsere nok kjøtt til alle.

Vi sier ikke at vi er for prektige til å spise dyr - vi sier at det ikke finnes nok dyrket mark til å tilfredstille oss alle.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke tro at du faktisk vurderer menneskekjøtt! Har du ingen prinsipper over hodet? Har du ingen grenser eller moralske blocker for hva du er villig til å puttte i munnen? Hvis du kan framstille hvilket som helst kjøtt, hvorfor skal du da gå etter menneskekjøtt? Tenk etter hvor sykt det forslaget egentlig er.

Forklar hva som er sykt med det da.

Lenke til kommentar
At mange vil synes det er ekkelt, er ikke et argument.

Jo - i den måte at hvis flertallet føler det er ekkelt, så vil ikke butikker selge det.

Nei! Da får de heller la være å kjøpe det. Jesus...Du kan ikke innskrenke på enkeltmenneskers frihet på den måten. Jeg er overbevist om at flertallet av nordmenn synes homofili er ekkelt. Forby det, eller?

Butikker selger dersom det er profitt å hente. Det kan det være selv om flertallet ikke handler.

Lenke til kommentar

Det er riktignok menneskekjøtt, men ikke kjøtt fra mennesker! Se forskjellen! Jeg skjønner overhodet ikke hvilke prinsipper du snakker om, all den tid ingen menneskeliv går tapt. At menneskekjøtt ikke er like sunnt som annet kjøtt, ser jeg ikke problemet med. Det er nok sunnere enn en burger på maccern uansett. Skal vi forby alt som er usunt?

Merk: Jeg vurderer ikke SELV å begynne å spise menneskekjøtt, men jeg vil ikke nekte andre det. Når jeg vurderer om noe bør bli lovlig, spør jeg alltid først: "Skader du andre enn deg selv, og er skaden du påfører deg selv større enn skaden fra andre lovlige usunne varer som eksisterer i dag?" Hvis svaret er nei, er det ingen grunn til å forby det.

hvorfor skal dyr være de eneste som får lov til å spise dyr? Skal vi liksom heve oss over og si at vi er for gode til å livnære oss en på av våre naturlige næringskilder? Helt på trynet...

Hvis du absolutt skal ned på dyrenes nivå, så kjøp deg en klase bananer på Rimi og klatre opp i et tre og klø deg under armen. For øvrig har Sondring tilbakevis argumentet ditt.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk overrasket over at jeg må forklare hva som er sykt med det.

Fordi det er kannibalisme...du trenger ikke drepe et menneske for å være kannibal. Du spiser kjøtt fra din EGEN art. Dette kommer ikke ut fra intet, det er framstilt fra virkelige mennesker og selv om du ikke tar kjøttet direkte fra kroppen deres så spiser du fortsatt kjøttet til et annet menneske.

Og hva skjer når folk finner ut at menneskekjøtt smaker best, og vil prøve ut the real deal? Vi har allerede folk som stjeler organer i diverse shady hjørner av verden for transplantasjon, og jeg garanterer deg at vi vil få en økt interesse for ekte menneskekjøtt når det blir akseptert å spise den falske versjonen. Fordi ja, det finnes allerede mennesker som spiser menneskekjøtt som en delikatesse. Reis til visse steder i østen så kan du prøve selv.

Jeg vet at det er lite konstruktivt å kalle andre debattanters meninger for "syke", men i dette tilfellet vil jeg faktisk anbefale folk som vurderer menneskekjøtt å tenke seg godt om både 2 og 3 ganger før de legger ut om hvor fint det kan bli å spise homo sapiens. Få beina ned på jorda.

Ang. populasjon så må vi drepe visse dyr for å holde bestanden på et bærekraftig nivå. Holde dem unna byer, sørge for at naturen har en god balanse og at andre dyr skal slippe å konkurrere for mye om ressurser. Mat har vi mye av, men den er skeivt fordelt. Defor er lab-kjøtt et bra tillegg på sitt beste, men bør ikke ta over for ekte kjøtt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...