Gå til innhold

Ønsker forslag til kaffemaskin


Anbefalte innlegg

Hei. Skal gifte meg i sommer, og sammen med min kommende fru sliter jeg litt med ønskelista. Vi har lenge pratet om å kjøpe oss en kaffemaskin, men er usikker på hva vi skal gå for. Siden vi skal ønske oss dette, vil vi helst ikke at den skal være veldig dyr, men samtidig skal den være bra. I hvilken prisklasse bør en legge seg for å få noe en er fornøyd med? Hvordan er Nespresso-maskiner ift de som kverner bønnene selv? Hva er det egentlig som skiller gode maskiner fra dårlige? Om noen har forslag på konkrete modeller, blir dette også satt pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Skal gifte meg i sommer, og sammen med min kommende fru sliter jeg litt med ønskelista. Vi har lenge pratet om å kjøpe oss en kaffemaskin, men er usikker på hva vi skal gå for. Siden vi skal ønske oss dette, vil vi helst ikke at den skal være veldig dyr, men samtidig skal den være bra. I hvilken prisklasse bør en legge seg for å få noe en er fornøyd med? Hvordan er Nespresso-maskiner ift de som kverner bønnene selv? Hva er det egentlig som skiller gode maskiner fra dårlige? Om noen har forslag på konkrete modeller, blir dette også satt pris på.

Min mening er at du får mye bedre kaffe om du kjøper en kvern, presskanne (eventuelt en god trakter) og ferskbrendt kaffe (maks 3 uker gammel), enn om du kjører Nespresso.

 

Om du ikke skal opp i 10-15 000 for å kjøpe en nesten profisjonell espressomaskin, er det skikreste valget en Rancilio Silvia og Rocky kvern. Med forskjellig utstyr du trenger kommer du kjapt opp i 8 000 og da er dette en god handel: http://www.teaandcoffee.no/presenter.asp?i...dRotKategori=17

 

Det er min mening at du ikke får skikkelig kaffe fra en Nespresso. Bare for å ta en ting. Kapselene inneholder 5 g. kaffe. Alle som har laget espresso vet at den alle minste mengde kaffe er 7 g. til ca. 30 mil espresso. Nestle avspiser deg med utvannet kaffe for å spare på allerede billig råvare! Jeg vil også nevne hvordan Nestle som en markedsdominant er med på å holde råvareprisene på kaffe nede slik at kaffebønder i fattige land ikke kan komme ut av fattigdommen ... Om du bryr deg om etikk og kaffe kan dette være et sted å starte: http://www.blackgoldmovie.com/#

 

Jeg er overbevist om at du kommer til å ha svært mye glede av å kjøpe allverdens forskjellige bønner i en spesialbutikk/kaffebar og kverne disse rett før du hiver dem i en god kaffetrakter!

Endret av Tobias Abrahamsen
Lenke til kommentar

Hei,

 

 

 

Jeg kjøpte en Siemens kaffemaskin for 2 år siden, kostet ca 6000. Leste en del tester før jeg kjøpte denne, og denne kom ut veldig bra i denne prisklassen. Er storfornøyd med denne. Kjøpte først en til kontoret, så en til å ha hjemme.

Lenke til kommentar

Hei og takk for tips begge to. Nestlé har jo mange svin på skogen opp gjennom årene, og dette er jo også et argument for å gå for "skikkelig kaffe". Jeg er dog interessert i å få tips til kaffemaskiner som er mye billigere enn 6000-8000. Dette er jo noe jeg skal ønske meg, og jeg tror nok det kan bli vanskelig å forklare besteforeldre hvorfor vi ønsker oss såpass dyre kaffemaskiner :) Jeg er jo heller ingen feinschmecker når det gjelder kaffe, og tror ærlig talt ikke jeg synes det er verdt å betale såpass mye for en maskin. Er det noen som har forslag til en bra maskin til ca halvparten? Rundt 3000-4000? Må en gå veldig mye ned i kaffekvalitet for å havne rundt der?

Lenke til kommentar

Du får en anstendig espressomaskin til 3-4000, men for at den skal kunne lage en god espresso må du ha en god kvern i tillegg. Malt espresso har en holdbarhet som måles i sekunder.. Og en espressokvern koster fort fra tusen kroner og oppover. Min personlige mening er at Nespresso lager bedre espresso enn en dårlig espressomaskin, men dårligere enn den det er link til, gitt at brukeren kan sakene sine. Det er ikke så lett å lage en god espresso, så jeg anbefaler å kjøpe en vanlig kaffekvern (de som ikke maler til espresso koster mindre, men kjøp en med ordentlig kvern, ikke en med roterende kniver) og en trakter som er godkjent av Norsk kaffeinformasjon eller en presskanne. Selv arvet jeg en Moccamaster som jeg er veldig fornøyd med.

 

På den siden jeg linket til er det også en test av espressomaskiner. I den får de billigste maskinene (<3000)ganske dårlig karakter.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Du får en anstendig espressomaskin til 3-4000, men for at den skal kunne lage en god espresso må du ha en god kvern i tillegg. Malt espresso har en holdbarhet som måles i sekunder.. Og en espressokvern koster fort fra tusen kroner og oppover. Min personlige mening er at Nespresso lager bedre espresso enn en dårlig espressomaskin, men dårligere enn den det er link til, gitt at brukeren kan sakene sine. Det er ikke så lett å lage en god espresso, så jeg anbefaler å kjøpe en vanlig kaffekvern (de som ikke maler til espresso koster mindre, men kjøp en med ordentlig kvern, ikke en med roterende kniver) og en trakter som er godkjent av Norsk kaffeinformasjon eller en presskanne. Selv arvet jeg en Moccamaster som jeg er veldig fornøyd med.

 

På den siden jeg linket til er det også en test av espressomaskiner. I den får de billigste maskinene (<3000)ganske dårlig karakter.

Enig med siste taler!

Du kan ikke be besteforeldrene om en kaffemaskin til mangfoldige tusen, men du kan be om en anstendig trakter (sjekk kaffeinformasjonen). Noen andre kan kanskje kjøpe en brukbar kvern (altså en som kverner og ikke hakker med kniver som ligner en ned-opp gressklipper!), og da har du plutselig utstyr nok til å prøve deg fram blandt all de ferskbrendte spesialkaffen som finnes i spesialbutikkene (hold deg unna matbutikkene for de har bare gammel kaffe). Blir du helt hekta og får lov av kona, kan du investere feripengene på en superfin espressomaskin og dertil kvern - en gang i fremtiden ...

Lenke til kommentar

For noen syke priser :ohmy:

 

Det holder vel egentlig med en Bialetti kanne og en Krups kvern, angående kverna fant jeg følgende info.

Kaffekværn med knusesystem, der forhindrer overopvarmning og bevarer aromaen, og finhedsindstilling

Bor man i en by med dårlig springvann så kan det også være en idé og gjøre noe med vannkvaliteten, billigste løsning såv idt jeg vet er Vivatap.

Lenke til kommentar
For noen syke priser :ohmy:

 

Det holder vel egentlig med en Bialetti kanne og en Krups kvern, angående kverna fant jeg følgende info.

Bor man i en by med dårlig springvann så kan det også være en idé og gjøre noe med vannkvaliteten, billigste løsning såv idt jeg vet er Vivatap.

Jeg mener at krupsen kan fungere til presskanne og traktekaffe, men bruk Bialetti /eller andre moccakanner, vil jeg ikke annbefale. Disse små greiene har ikke kontroll på temeraturen, og resultatet blir ofte at du skolder kaffen din, og dine kvalitetsbønner blir misshandlet og gir dårligere smak. Du er lettere å lage bedre kaffe om du kjøper krupsen og en presskanne/godkjent trakter ...

 

Vannkvalitet? Tja, i kaffekretser er det relativt enighet om at det ikke betyr mye i Norge. Det KAN være en faktor, spesielt om du vet at det er dårlig kvalitet der du bor. Om du bor et "vanlig sted", har sort, bearbeidelse av råvaren, brenning, ferskhet, kverning og ekstrahering mye mer å si for smaken på kaffen enn vankvaliteten.

Lenke til kommentar

Men er det traktekaffe trådstarter ønsker, eller en espressomaskin, slik at han kan lage de populære kaffene som Latte og Cappucino?

 

Isåfall selger de en mekanisk maskin på Cortada, som ligner på den jeg bruker. Den har bajonette og damparm, veldig lett å bruke. Den koster ca. 3000.

 

Min mening er at når du først har lært deg å lage espresso med maskin, vil du aldri tenke på traktekaffe igjen ;)

Lenke til kommentar

Tobias Abrahamsen: Den Krupsen maler litt ujevnt så passer ikke helt til espresso, men alternativene synes jeg er urimelig dyre. Hvilken kvern maler bra nok til espresso og koster ikke skjortefabrikken?

 

En behøver ikke nødvendigvis ødelegge aromaen med en Bialetti, følgende triks kan benyttes:

1. Om du bruker elektrisk ovn: sett på to plater den ene på fullt den andre på litt under middels varme litt avhengig av ovnen.

2. Hell på angitt mengde vann. Bruk friskt, kalt vann.

3. Sett i silen og fyll den overfull med kaffe.

4. Press kaffen ved å bruke en flat tallerken (el.), som presses 90 grader mot kaffetoppen.

5. Sett på toppen og stram lett til.

6. Sett kannen på den varme platen.

7. Nå er det viktig at du følger nøye med, og flytter kannen over på den andre platen (skru ned om du bruker gass) akkurat når kaffen begynner å komme.

8. Det er viktig at kaffen følger ”pinnen” og ikke spruter ut. Fra kaffen begynner å komme til den er ferdig bør ta ca 1,5 til 2 minutter (6 kopper Bialetti).

 

Når det gjelder vannkvalitet så liker jeg ikke vann som er tilsatt klor, blir man tørr i kjeften etter et glass vann så tror jeg nok de fleste merker en forskjell med Vivatap, da særlig på filterkaffe.

 

Dog klarer meg lenge med en Bialetti og en OBH Nordica "King of Coffee" til 500 spenn :)

Lenke til kommentar
Men er det traktekaffe trådstarter ønsker, eller en espressomaskin, slik at han kan lage de populære kaffene som Latte og Cappucino?

 

Isåfall selger de en mekanisk maskin på Cortada, som ligner på den jeg bruker. Den har bajonette og damparm, veldig lett å bruke. Den koster ca. 3000.

 

Min mening er at når du først har lært deg å lage espresso med maskin, vil du aldri tenke på traktekaffe igjen ;)

Trådstarter nevner kaffemaskin og Nespresso. Kan hende jeg har misforstått, men jeg kan ikke se noe forespørsel etter melkedrikker ...

 

Cortada? Mener du Cortado (feminin/maskulin a-o). Har googlet Cortada uten å finne noe, men Cortado er har jeg handlet fra på nett. De har mange forskjellige espressomaskiner, men det var det med å forklare besteforeldrene hvorfor de ønsker seg en kaffemaskin til 3000 i brylupspresang ....

 

Jeg har hatt espressomaskin i ca 10 år, og kan skrive under på at det er utrolig mye som skal stemme om du skal lage sikkelig god espresso. I dag starter VM i espresso/barista med over 50 deltagerland, og grunnen til at det arrangeres VM i "kaffekoking" er at det er et avansert håndtverk. Det finnes 1000-vis av espressomaskiner i norske hjem som aldri blir brukt fordi det er ganske mye arbeid, og det er vanskelig å få det til å smake like bra/bedre enn på espressobaren. Personlig vil jeg ikke annbefale noen å kjøpe espressomaskin om de ikke er villig til å få en ny hobby. Skal resultatet bli så godt som gode råvarer fortjener så må det investeres tid og interesse.

 

Jeg annbefaler derfor en ansendig kvern og en like anstendig trakter eller presskanne. Med dette utstyret kan den fantastiske verden av spesialkaffe utforskes. Det finnes 1000 forskjellige aromastoffer i kaffe og alle kan oppdages med hjelp av en grei kvern og en trakter.

 

Etter 10 år med bare espressomaskin, har jeg nå begynt å drikke litt presskanne-kaffe. Ekstaksjon med presskanne og trakter får frem andre smaker enn en espressomaskin. Mitt poeng er egentlig at det er fabtastisk mye deilig kaffe som kan nytes ved hjelp av relativt enkelt utstyr, og som det er mulig å ønske seg av besteforeldrene i presang ...

Lenke til kommentar

Hvis man ikke vil ut med 10 000 for en skikkelig espressomaskin, så er en god kvern og en bialettikanne det beste alternativet synes jeg.

 

Eventuellt også en presskanne. Presskannekaffe og espressokaffe bør ikke sammenlignes, det er bedre å ha begge deler tilgjengelig. Hvert til sitt bruk.

Lenke til kommentar
En behøver ikke nødvendigvis ødelegge aromaen med en Bialetti, følgende triks kan benyttes:
1. Om du bruker elektrisk ovn: sett på to plater den ene på fullt den andre på litt under middels varme litt avhengig av ovnen.

2. Hell på angitt mengde vann. Bruk friskt, kalt vann.

3. Sett i silen og fyll den overfull med kaffe.

4. Press kaffen ved å bruke en flat tallerken (el.), som presses 90 grader mot kaffetoppen.

5. Sett på toppen og stram lett til.

6. Sett kannen på den varme platen.

7. Nå er det viktig at du følger nøye med, og flytter kannen over på den andre platen (skru ned om du bruker gass) akkurat når kaffen begynner å komme.

8. Det er viktig at kaffen følger "pinnen" og ikke spruter ut. Fra kaffen begynner å komme til den er ferdig bør ta ca 1,5 til 2 minutter (6 kopper Bialetti).

Dette likte jeg!

Jeg er kaffenørd og kan bruke timesvis på kaffe hver dag, men andre burde kanskje kjøpe en enkel kvern og en trakter slik den du har (en er godkjent av Norsk kaffeinformasjon - ikke sant?).

 

Eventuellt også en presskanne. Presskannekaffe og espressokaffe bør ikke sammenlignes, det er bedre å ha begge deler tilgjengelig. Hvert til sitt bruk.

 

AMEN!

Lenke til kommentar

Ja, kan legge til at både den og Moccamaster (plastikkmodellen) fåes på tilbud for den prisen.

 

Kan nesten sammenligne kaffemaskiner med Hi-Fi, etter en viss sum så flater kurven ut når man tenker pris vs. ytelse. En klarer seg lenge med f.eks. en laptop, E-MU 0404 USB, Genelec og digital romkorreksjon (krever mikrofon), plassering av høytalere betyr så mye mer enn kabler med snakeoil.

 

Så for de fleste som ikke er kaffenørds så holder det vel med det enkle, m.m. man vil ha status..

 

God smak/ opplevelse kommer for det meste av lidenskap/ instilling, men skjønner godt at en kan ta av når det gjelder hobby/ besettelse :!:

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar
Men er det traktekaffe trådstarter ønsker, eller en espressomaskin, slik at han kan lage de populære kaffene som Latte og Cappucino?

 

Isåfall selger de en mekanisk maskin på Cortada, som ligner på den jeg bruker. Den har bajonette og damparm, veldig lett å bruke. Den koster ca. 3000.

 

Min mening er at når du først har lært deg å lage espresso med maskin, vil du aldri tenke på traktekaffe igjen ;)

Trådstarter nevner kaffemaskin og Nespresso. Kan hende jeg har misforstått, men jeg kan ikke se noe forespørsel etter melkedrikker ...

 

Cortada? Mener du Cortado (feminin/maskulin a-o). Har googlet Cortada uten å finne noe, men Cortado er har jeg handlet fra på nett. De har mange forskjellige espressomaskiner, men det var det med å forklare besteforeldrene hvorfor de ønsker seg en kaffemaskin til 3000 i brylupspresang ....

 

Jeg har hatt espressomaskin i ca 10 år, og kan skrive under på at det er utrolig mye som skal stemme om du skal lage sikkelig god espresso. I dag starter VM i espresso/barista med over 50 deltagerland, og grunnen til at det arrangeres VM i "kaffekoking" er at det er et avansert håndtverk. Det finnes 1000-vis av espressomaskiner i norske hjem som aldri blir brukt fordi det er ganske mye arbeid, og det er vanskelig å få det til å smake like bra/bedre enn på espressobaren. Personlig vil jeg ikke annbefale noen å kjøpe espressomaskin om de ikke er villig til å få en ny hobby. Skal resultatet bli så godt som gode råvarer fortjener så må det investeres tid og interesse.

 

Jeg annbefaler derfor en ansendig kvern og en like anstendig trakter eller presskanne. Med dette utstyret kan den fantastiske verden av spesialkaffe utforskes. Det finnes 1000 forskjellige aromastoffer i kaffe og alle kan oppdages med hjelp av en grei kvern og en trakter.

 

Etter 10 år med bare espressomaskin, har jeg nå begynt å drikke litt presskanne-kaffe. Ekstaksjon med presskanne og trakter får frem andre smaker enn en espressomaskin. Mitt poeng er egentlig at det er fabtastisk mye deilig kaffe som kan nytes ved hjelp av relativt enkelt utstyr, og som det er mulig å ønske seg av besteforeldrene i presang ...

 

Cortado ja stemmer. De selger en til 2000 kroner. Alle maskinene deres er godkjente igjennom en europeisk kaffeorganisasjon jeg ikke husker navnet på.

 

Desverre så synes jeg utsagnet ditt om espresso er til de grader elitistisk. Så vanskelig er det da ikke å lage en espresso som er kjempegod. Du kan ikke forvente at en person som liker espresso, skal avstå fra å bruke en billig hjemmemaskin, fordi den ikke produserer espresso god nok til verdensmesterskap. Som kaffekjenner bør du jo være klar over at det som kommer ut av en moccakanne, eller presskanne, ikke er espresso.

 

Jeg lager espresso på en spansk Demoka til 2000 kr, og den er like god som noen espresso jeg har fått på kaffebar. Og den får også crema. Så den ser ut som en espresso, smaker som en espresso, lages som en espresso og lukter som en espresso.

 

Jeg kverner bønner, kjøler ned melkemuggene og har til og med begynt å kjøle ned bajonetten. Men jeg er for eksempel ikke enig i at det er vitalt å ha ferskbrente bønner. Om de er brent for én uke siden eller 30 uker siden bryr jeg meg lite om. De får jo uansett en reaksjon på å bli kvernet opp, da de både utgir aroma og de naturlige oljene kommer frem.

 

Jeg har antageligvis ikke godt nok smaksorgang til å merke forskjellen heller. Det tror jeg gjelder for de fleste andre også, som bare er glad i en Cappucino uten å tenke noe mer over det.

 

Jeg sier ikke at en espresso med ferskbrente bønner og "de beste råvarene"...altså vann.... ikke er best, men det blir feil å sette standarden så høyt. Kaffe er en folkedrikk. Og når det gjelder gave til et bryllupp, bør det da ikke være noe problem å få en kaffemaskin til 2000 kroner. Man gir så flotte gaver i bryllupp.

 

http://cortado.no/Nettb/viperd.htm

Lenke til kommentar
Om de er brent for én uke siden eller 30 uker siden bryr jeg meg lite om. De får jo uansett en reaksjon på å bli kvernet opp, da de både utgir aroma og de naturlige oljene kommer frem.

 

Jeg var på en kaffesmaking hos Tim Wendelboe, og smakte to kopper. Jeg smakte klar forskjell, den ene hadde en mye "friskere syre". Det var samme plantasje, den ene var brent dagen før og den andre tre-fire uker før.. Og dette var vanlig kaffe, espressobrent kaffe holder seg enda dårligere.

Lenke til kommentar

Takk for en konstruktiv debatt, selv om det muligens ikke er kommet så mange konkrete forslag til kaffemaskiner. Som Ramius spør, er det en kaffemaskin, med muligheter for å lage seg ulike typer kaffedrikker jeg tenker på. Bialettikanne har jeg fra før. Om noen kan komme med linker til den type maskiner til rundt 3000 hadde det vært flott. Den skal selvsagt ikke være i den ypperste toppklasse, men det skal heller ikke være en gedigen nedtur å drikke sin første hjemmelagede cappucchino.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...