Kirchhoff Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg var ikke bevist i de 13.7 milliarder årene før jeg ble født, og da er det relativt rimelig å anta at det er like lite etterpå også. Hvis du var død før du ble født - er ikke det faktisk et bevis for at liv etter døden er mulig? Det er bevis for at det er mulig å skape liv, nemlig noe universets 4 former for vekselvirkning har gjort. Men for at jeg skal bli skapt krever et helt bestemt genetisk potensial, de riktige forholdne and so on. Jeg er jo bare en sum av protoner, elektroner og nøytroner i en helt bestemt orden, det er selvsagt mulig å lage flere av meg ved å sette sammen partikllene korrekt men det er svært usansynlig at jeg blir født en gang til, rett og slett fordi de samme forholdne og de samme genetiske kriteriene er svært vanskelig å gjennskape. Desuten så ville ikke den neste "meg" som ble født være "Meg" fordi den ikke kan spores kontinuerlig tilbake i tidrommet til meg. Det er et bevis for liv, at noe blir født. Men det er ikke bevis for liv etter noe. Fordi når jeg dør så vil ordenen av materie som definerer meg bli oppløst, og dermed kan ikke "jeg" som et ordnet fysisk system spores i tidrommet. Om en gravid løve spiser meg slik at all massen min "legger seg på" løve babyen vil ikke løvebabyen være meg gjenfødt, fordi den sammensetningen av de fysiske fenomene som definerer meg opphørte å eksisterer når jeg ble spist. Hva er liv da? At vi kan formere oss? Det eneste som skiller meg og en stein er at jeg kan formere meg. Vi er laget av det samme. Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Bevissthet finnes jo i alle skapninger i mindre eller større grad, ellers hadde det ikke eksistert. For alt eksisterer jo for å eksistere. Rent biologisk sett veit vi jo ingenting enda, men ser for meg at alt er mulig her i verden, også liv etter døden. Stiller meg dog helt nøytral til det. Som trådstarter sa så fint, eneste vi veit er at vi ikke veit. å ikke vite er noe man må rett å slett akseptere. For' mange mennesker bytter ut svaret på slike spørsmål med svaret religion tilbyr fordi de favoriserer en teori uten bevis men som likevel er komfortabelt og gir dem forsikring. Dette hindrer folk i å undersøke sanheten bla. Hva er liv da? At vi kan formere oss? Det eneste som skiller meg og en stein er at jeg kan formere meg. Vi er laget av det samme. en stein har ikke selvkopierende celler med DNA kode for din biologiske struktur... Lenke til kommentar
Harribo Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Er det ingen som har tenkt på at energi ikke kan forsvinne? Energi kan bare forandre form, og om vi er noen energiklumper, så hvor går all energien i det øyeblikket vi dør? Eller va omvandles energien vi har i oss til ? Kilde Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Se for dere universet. Det blir større og større hele tiden. Men hva blir det større I? Det må jo fortrenge noe. Sett at det er ingenting. Akkurat det samme er vi før vi blir født. Når vi dør stopper alt som holder hjernen vår igang, og vi blir hjernedøde, vi kan ikke tenke. Vi blir.. Ingenting? Jeg tror mennesket er redd for at ingenting skal skje, at.. jeg vet jo ikke selv da, så jeg kan ikke forklare mer Men det er min teori iallefall... Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Er det ingen som har tenkt på at energi ikke kan forsvinne? Energi kan bare forandre form, og om vi er noen energiklumper, så hvor går all energien i det øyeblikket vi dør? Eller va omvandles energien vi har i oss til ? Kilde Dette har de aller fleste tenkt på, jeg tenker et steg lenger. Energi er bevart i et system, men ikke entropi, det øker med tiden. Energien i oss er av høy kvalitet, når tiden går blir energien omgjort til lav kvalitets energi, i stor grad varme. For å kompensere for dette "tapet" av høy orden når vi er i livet spiser vi andre levende ting for å "stjele" deres kvalitetsrike energi. Når vi dør stopper vi å spise, og energien vår avgies delvis til omgivelse i form av varme, og vi blir selv spist og råtner for å forsyne andre livsformer med høy kvalitets energi. Energien vår blir spredt for alle vinder, i stor grad som bidrag til økosystemet av levende ting, men den ordenen og tillstanden energen er i for å kunne kalle "meg" en levende ting, slutter å opphøre når energien og massen blir spredt for alle vinder. Derfor er ikke jeg i livet selv om all energien min kan telles i Joule i etterkant. Edit: Tenk på det på denne måte, du består av energi og masse som stammer fra utallige tildligere livsformer, dinosaurer, egne tippoldeforeldre, fisker og kuer du har spist osv osv. Er de i livet selv om du sitter på deler av massene og deler av energiene deres ? Hva er liv da? At vi kan formere oss? Det eneste som skiller meg og en stein er at jeg kan formere meg. Vi er laget av det samme. Liv er enkelt og greit en definisjon vi har lagd, for deretter å kalle fenomener som opfyller definisjonen for levende. Verken mer eller mindre. Endret 13. april 2009 av Ceburger Lenke til kommentar
MrL Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Jeg tror bevisstheten vår ble skapt samme dag som vi ble født, eller med engang vår hjerne ble "laget" i magen. Vi har ikke eksistert før, og vi vil ikke eksistere etter, fordi vi bare er et resultat av vår smarte hjerne som har "oppfunnet" oss. Vi er derfor alle helt unike, og når vi dør vil all vår bevissthet forsvinne, og vi vil aldri eksistere igjen. Trist, men sant tror jeg. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Er det ingen som har tenkt på at energi ikke kan forsvinne? Energi kan bare forandre form, og om vi er noen energiklumper, så hvor går all energien i det øyeblikket vi dør? Eller va omvandles energien vi har i oss til ? Kilde Det er ikke at argument for at bevisstheten lever videre etter døden. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Hva er liv da? At vi kan formere oss? Det eneste som skiller meg og en stein er at jeg kan formere meg. Vi er laget av det samme. en stein har ikke selvkopierende celler med DNA kode for din biologiske struktur... Hvorfor slutter du på cellenivå? Eneste forskjell er jo at vi er sammensatt av forskellige grunnstoffer, og ingen grunnstoffer er mer "levende" enn andre. Når vi snakker om celler så er det det jeg mener med at vi er en utrolig godt utviklet cellesuppe. Det er jo så logisk, så godt som alle(om ikke alle) funksjoner vi har før fruktbar alder er kun laget for å formere din rase. Når vi blir eldre så blir ting litt annerledes, da får lett alle rare former for sykdommer. Og om noen mener vi har "energi" i oss er det like dumt som The Matrix(bruke menneskers energi liksom), da energi ikke kan oppstå og all høyverdig energioverføing betyr tap til laverdige energiformer. Den bevistheten vi har er faktisk bare utviklet fordi den gir oss bedre overlevelses evne(ikke nødvendigvis for individet, men rasen) enn raser som ikke hadde det. Endret 13. april 2009 av O:M:A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå