Gå til innhold

Kan kjøttspising forsvares etisk?

Anbefalte innlegg

Kjøtt er en del av menneskers grunnlag for overlevelse.

1. Kjøtt er en lagringsmetode

Mat er energi. Og ved at mennesker kan lagre energi på forskjellige måter gjør at man sprer risikoen for å sulte ved en spesiell tid på året. De dyr mennesker har gjort til husdyr lever på en diett (opprinnelig) som mennesker ikke er i stand til. Dermed nyttegjør man seg mer av planterike for menneske sitt beste.

2. Bruke de ressurser man har

Alternativ matkilde som bruker som for plantematriale som ikke er menneskeføde. Dermed øker man sjansen for å overleve.

3. Planter Vs Kjøtt

Planter og kjøtt gir forskjellige næringsstoffer. For å erstatte kjøtt må man variere i mye større grad med planter for å oppnå den samme mengde næringsstoffer. Dvs man må dyrke et enormt større antall plantesorter i landet, eller importere en vesentlig større andel av maten til landet. Ikke smart tatt i betraktning matforsyningssikkerhet. Det er også geografiske forskjeller på hvor man kan dyrke planter, og hvor man kan f.eks ha dyr.

Argumentet om at man ikke skal drepe levende vesner for eget konsum er en ønsketekning tilbake til steinalderen. Mennesker vil uansett hva vi gjør påvirke naturen, og direkte og indirekte forårsake død. I tillegg må man også mene at dyr har en "menneskelig" egenskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En intresang artikkel om vegis.

Vis skjult innhold

Lenke til kommentar
  Spenol skrev:
  Hans-o skrev:
Å ikke drepe dyr for å spise dem er noe den moderne sivilisasjonen har funnet på.

Er dette virkelig et argument i en diskusjon om etikk? Hvis vi skal se til eldre siviliasjoner for å sette standarden, kan vi like godt gjeninnføre ofring av mennesker, heksebrenning, steining, osv. Vi kan også slutte å tro på vitenskap, og begynne å dyrke avguder.

Jeg har da aldri påstått at dette var et argument. Jeg bare påpekte det. Hva du gjør er vitterlig ikke min sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...