Gå til innhold

Kan kjøttspising forsvares etisk?


Anbefalte innlegg

Jeg blir, som tigeren, vill og gal, om jeg ikke spiser kjøtt :)

 

Hva andre dyr gjør var tenkt litt som et eksempel på at det er naturens gang at vi spiser kjøtt, vi er altetende, og spiser derfor alt. Som at det er naturens gang at planteetende dyr spiser planeter, og kjøttetende spiser kjøtt.

 

Hvorfor skal vi menneske være de eneste som er forbannet med og ha et 'valg'

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vell egentlig enig med Blunder.

Det er naturens gang, me eter kjøtt på grunn av proteiner etc.

 

Hvorfor skal vi menneske være de eneste som er forbannet med og ha et 'valg'

Fordi me har høgare utvikla hjerne en dei fleste andre dyr, derfor kan me tenka over kva me gjer frå ein etisk vinkling. Me må ta litt ansvar, fordi me er klokast.

Lenke til kommentar
*

Hvorfor skal vi menneske være de eneste som er forbannet med og ha et 'valg'

Fordi me har høgare utvikla hjerne en dei fleste andre dyr, derfor kan me tenka over kva me gjer frå ein etisk vinkling. Me må ta litt ansvar, fordi me er klokast.

Vi sier jo f.eks at dumhet/uvitehet ikke er noem unnskylding for å bryte loven osv..

 

Men da gjelder tydligvis bare for oss mennesker det også?

 

Eller skal vi ha IQ tester for å kjøpe kjøtt?

"Nei ,desverre, testen viser at du burde vite bedre enn og kjøpe kjøtt"

Mens nesten kunden kanskje er dum nok til og kjøpe?

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg blir, som tigeren, vill og gal, om jeg ikke spiser kjøtt :)

 

Hva andre dyr gjør var tenkt litt som et eksempel på at det er naturens gang at vi spiser kjøtt, vi er altetende, og spiser derfor alt. Som at det er naturens gang at planteetende dyr spiser planeter, og kjøttetende spiser kjøtt.

 

Hvorfor skal vi menneske være de eneste som er forbannet med og ha et 'valg'

 

 

Jeg vil ikke si at noe kan kalles "naturens gang" fordi det antyder at mennesker og vår adferd ikke er naturlig.

Det er en stor forskjell på oss og tigere:

Tigere, og andre kattedyr, er ikke istand til å effektivt fordøye planter eller frukt. De er avhengig av å spise kjøtt.

 

Vi er ikke avhengig av kjøtt, og vi har også muligheten til å vurdere etiske problemer forbundet med det.

Lenke til kommentar

Dyra kan takke oss for att vi spiser dem. Hadde det ikke vært for oss så hadde dem aldri levd, og det er bedre og leve en og ikke ha levd samme hvor dårlig man har det. Det mener nå jeg. Mellom valget å dø eller være innesperret i ett lite bur hadde jeg valgt buret.

Lenke til kommentar
Er vell egentlig enig med Blunder.

Det er naturens gang, me eter kjøtt på grunn av proteiner etc.

 

Hvorfor skal vi menneske være de eneste som er forbannet med og ha et 'valg'

Fordi me har høgare utvikla hjerne en dei fleste andre dyr, derfor kan me tenka over kva me gjer frå ein etisk vinkling. Me må ta litt ansvar, fordi me er klokast.

Det er ikke sikkert vi har valg engang, så meh.

Lenke til kommentar
Dyra kan takke oss for att vi spiser dem. Hadde det ikke vært for oss så hadde dem aldri levd, og det er bedre og leve en og ikke ha levd samme hvor dårlig man har det. Det mener nå jeg. Mellom valget å dø eller være innesperret i ett lite bur hadde jeg valgt buret.

Betyr dette at foreldrene dine har rett til å drepe deg? Hadde det ikke vært for dem, hadde du aldri levd.

Lenke til kommentar
Er vell egentlig enig med Blunder.

Det er naturens gang, me eter kjøtt på grunn av proteiner etc.

 

Hvorfor skal vi menneske være de eneste som er forbannet med og ha et 'valg'

Fordi me har høgare utvikla hjerne en dei fleste andre dyr, derfor kan me tenka over kva me gjer frå ein etisk vinkling. Me må ta litt ansvar, fordi me er klokast.

Det er ikke sikkert vi har valg engang, så meh.

Da er det vel fritt frem for å voldta og spise menneskebarn, er det ikke? Hvis drap av dyr kan forsvares med at vi ikke har fri vilje, kan vel saktens alle andre umoralske handlinger forsvares i samme slengen?

Lenke til kommentar
Å ikke drepe dyr for å spise dem er noe den moderne sivilisasjonen har funnet på.

Er dette virkelig et argument i en diskusjon om etikk? Hvis vi skal se til eldre siviliasjoner for å sette standarden, kan vi like godt gjeninnføre ofring av mennesker, heksebrenning, steining, osv. Vi kan også slutte å tro på vitenskap, og begynne å dyrke avguder.

Lenke til kommentar
Lidelse er ikke en uting. Moralsk sannhet finnes ikke. Muslimske land henger etter oss ifølge vår standard. Ifølge dem henger vi langt etter. Å bruke "barbarisk" om andre samfunn hører ikke hjemme noen steder.

Moralrelativisme er en uting. Alle dyr med sentralnervesystem prøver å unngå smerte - det er et vitenskapelig faktum. Mennesker som ikke tar hensyn til dette er enten psykopater eller på annet vis mentalt tilbakestående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...