Gå til innhold

Kan kjøttspising forsvares etisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo en smule brutalt å ta uskyldige vesener som bare går rundt og spiser gress eller svømmer rundt i vannet, og kutte dem opp, flå tarmene ut av dem, halshugge, partere i småbiter og ete de.

 

Hvis man likestiller dyr og mennesker, så er det ikke bare uetisk, men det er jo tvers gjennom sykt hva man finner på med de stakkars dyrene.

Lenke til kommentar
Så det er greit å drepe mennesker om de som blir drept ikke merker det, og ingen andre får vite om det?

 

Jeg ser ingen umiddelbare moralske betenkeligheter med det, nei. Forutsetter riktignok at ingen kjente kommer til å savne vedkommende, og at offeret dør momentant uten engang å bli skremt. Jeg må innrømme at det ikke FØLES riktig å si at et slikt drap er greit, men jeg kan ikke argumentere mot det. Så foreløpig konklusjon er JA.

 

Edit: "Greit" må ikke misforstås som "riktig". "Ikke uetisk" passer bedre.

 

Edit: Ved nærmere ettertanke, har jeg kommet fram til at det likevel er uetisk, fordi det eksisterer en fare for at vedkommende kommer til å lide (for eksempel blir liggende halvdød og lide). Da det ikke er noe positivt å oppnå ved et slikt attentat, kan det ses på som en eneste stor uetisk risikotagelse. I teorien kan det tenkes en situasjon hvor man var 100% sikker på at offeret ville dø momentant, men teori og praksis er to forskjellige ting.

 

Så endelig konklusjon er: NEI.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Vi er ikke avhengig av kjøtt. Stoffene kan fås på andre måter enn ved å drepe dyr.

 

Jeg vet heller ikke om hindring av overpopulasjon er et argument, men jeg noterer det i parentes.

 

Det jeg som oftest får til svar, er at kjøttetere faktisk er snillere med dyra, fordi vegetarianerne spiser maten til dyra.

 

Hvorfor er ikke overpopulasjon et argument? Skal vi leve med kyllinger på gata liksom? Dyr parer seg.

Lenke til kommentar
Tenk deg all lidelsen du forårsaker for myggens familie og myggsamfunnet for øvrig! (Gitt at mygg har evnen til å oppleve lidelse da.)

 

Noe jeg ikke tror den har. Myggen har neppe familiefølelse og empati på samme nivå som et menneske. Suger den ikke blod for så bare å dø?

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke overpopulasjon et argument? Skal vi leve med kyllinger på gata liksom? Dyr parer seg.

 

Da holder det å drepe de én gang. Hvis overpopulasjon er et argument, lar man de ikke reprodusere før man dreper dem. Lol.

 

Åja, så du mener man skal la populasjonen dø ut? Det er jo ihvertfall bare sykt.

Lenke til kommentar
Noe jeg ikke tror den har. Myggen har neppe familiefølelse og empati på samme nivå som et menneske. Suger den ikke blod for så bare å dø?

Lever ikke du bare for å dø? For alt du vet finner myggen enorm nytelse i det å fly rundt i det fri. Dessuten er det all grunn til å anta at myggen er i stand til å føle, da det er vanskelig å få til konsekvent oppførsel (spising, parring) i avanserte livsformer uten å involvere en eller annen form for nytelse — eller smerte, hvis målet er avhold fra en eller annen aktivitet.

Lenke til kommentar
Åja, så du mener man skal la populasjonen dø ut? Det er jo ihvertfall bare sykt.

 

Ja, hvorfor ikke? 100 kg tunge griser vil ikke ha sjangs til å klare seg ute i naturen uansett. Disse dyrene var opprinnelig superfitte dyr på savanner rundt omkring i verden, men har blitt misbrukt av mennesker for at vi skal få så mye kjøtt som mulig per gris. Samme gjelder belgisk blå. La de dø ut én gang for alle, så slipper utallige fremtidige generasjoner å lide.

Lenke til kommentar
Lever ikke du bare for å dø?

 

Biologisk sett, ja. Men et menneske er mer enn biologi. Jeg ser ingen grunn til å anta at en lite drittmygg har mening med tilværelsen.

 

 

Celler deler seg, og utrolige mekanisker rundt DNA lager et unikt eksemplar av en:

 

- ku

- blomkål

 

Dyrecelle eller plantecelle, jeg vet ikke med dere, men jeg spiste begge til middag.

Næringskjeden er jo bare en del av systemet, er det ikke?

 

Det er viktig med litt etikk i verden, og ikke bare naturvitenskap. Det er ingen naturlover som forbyr det å bli massemorder.

Lenke til kommentar
Åja, så du mener man skal la populasjonen dø ut? Det er jo ihvertfall bare sykt.

 

Ja, hvorfor ikke? 100 kg tunge griser vil ikke ha sjangs til å klare seg ute i naturen uansett. Disse dyrene var opprinnelig superfitte dyr på savanner rundt omkring i verden, men har blitt misbrukt av mennesker for at vi skal få så mye kjøtt som mulig per gris. Samme gjelder belgisk blå. La de dø ut én gang for alle, så slipper utallige fremtidige generasjoner å lide.

 

Å herregud.. Det har med at vi skal ha en bærekraftig utvikling, og dør en populasjon, vil det igjen gå ut over andre dyrepopulasjoner. Er jo en grunn til at det finnes en lov imot dette.

Lenke til kommentar

Ja sant det thai-mat. Etikk er viktig.

 

Men poenget mitt var det at en plante er like spesiell. Det er jo samme systemet som lager den som en ku. Er det noe bedre å massemorde en salathage?

 

Dyr har nå smerte, og man bør ikke la dem lide. Vi må ha humane slaktere. Dessverre er the demand for mat noe større enn hva man kan klare levere uten å la slakteprosessen bli for stygg.

 

Så jeg rettsferdiggjør spising av kjøtt forutsatt human slakting. :)

Endret av Torefos
Lenke til kommentar
dør en populasjon, vil det igjen gå ut over andre dyrepopulasjoner.

 

Jesus...Hvilke dyrepopulasjoner vil det gå utover om slaktegriser og belgisk blå tas av dage?

 

Er det noe bedre å massemorde en salathage?

 

Hvis du ser forskjell på menneske og gris, håper jeg du også ser forskjell på gris og plante. Spør du meg, er forskjellen større mellom sistnevnte.

Lenke til kommentar
Istedenfor å plage oss andre med dette bør thai-mat bli veganer og leve på bønnespirer og tomatjuice resten av livet.

 

Bare ikke tenk på at du må drepe organismer okke som, planter lever jo de og.

 

Slutt å trolle. Planter har ikke hjerne, og lider ikke.

Pot, meet kettle.

 

En ting til, hva med kaviar? Abortmotstandere bør få hetta av kaviar.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
jeg rettsferdiggjør spising av kjøtt forutsatt human slakting. :)

 

Jeg er enig i at kjøttspising kan forsvares dersom dyrene lever et fritt og godt liv og ikke lider når de blir slaktet. Derfor mener jeg at verken dagens kjøttproduksjon elller jakt kan forsvares etisk. Jo forresten, jakt kan forsvares dersom dyret blir bedøvd, og man sikrer at ungen klarer seg.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Biologisk sett, ja. Men et menneske er mer enn biologi.

Ok, få høre. I tillegg: Hvilke grunnlag har du for å hevde at myggen er «bare biologi» i så måte?

 

Jeg ser ingen grunn til å anta at en lite drittmygg har mening med tilværelsen.

Jeg ser ingen grunn til at en liten drittsekk som deg har mening med tilværelsen.

 

Ikke alvorlig ment, bare for å demonstrere et poeng. Håper du ser det. Jeg er derimot oppriktig talt dypt fornærmet på myggens vegne.

 

Det er viktig med litt etikk i verden, og ikke bare naturvitenskap. Det er ingen naturlover som forbyr det å bli massemorder.

Korrekt. Men siden det ville gjøre deg svært upopulær, er det en slags uskreven lov i at dette er noe du ikke bør gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...