Aldebaran_ Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Har to skrivere i nettverket, hvor ingen av dem skriver ut fra laptop via trådløs ruter. Alt fungerer fint i kablet nett. Har D-Link DIR 615 ruter RJ45-kabelkoblet til svitsj, hvor også skriverne er koblet. Skriver 1: RJ45-kabelkoblet til svitsj Skriver 2: USB-koblet via printserver som er RJ45-kabelkoblet til svitsj Er det trådløs ruter som skaper problemet? Hva slags tiltak må jeg gjøre for å få utskrift? Håper noen har gode råd og hjelpende tips! Lenke til kommentar
Torefos Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 1. Får du pinga Skriver 1 fra laptop? 2. Får du pinga Printserver fra Laptop? Er Skriver 1 også lagt til på Printserver? Eller skriver du ut direkte via ip-adresse? Lenke til kommentar
Aldebaran_ Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 1. Får du pinga Skriver 1 fra laptop?2. Får du pinga Printserver fra Laptop? Er Skriver 1 også lagt til på Printserver? Eller skriver du ut direkte via ip-adresse? Ingen respons på pinging fra laptop. Finner ikke printserver i nettet. Skriver 1 er ikke lagt til printserver, direkte til svitsj i nettet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Du har ikke satt opp et gjestenett uten deling eller satt på WLAN Partition? Enabling WLAN Partition prevents associated wireless clients from communicating with each other? Lenke til kommentar
Aldebaran_ Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Du har ikke satt opp et gjestenett uten deling eller satt på WLAN Partition? Enabling WLAN Partition prevents associated wireless clients from communicating with each other? Jeg har installert etter veiviser på medfølgende cd-plate for DIR-615. Ikke noe annet er gjort. Lenke til kommentar
Torefos Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Muligens tatt en feil med wep/wpa krypteringa? Får laptopen nett i det hele tatt? Kan noen ganger se ut til at maskina er på 'nett' uten at den egentlig er det. Endret 12. april 2009 av Torefos Lenke til kommentar
Aldebaran_ Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Muligens tatt en feil med wep/wpa krypteringa? Får laptopen nett i det hele tatt? Kan noen ganger se ut til at maskina er på 'nett' uten at den egentlig er det. Det er vanlig wpa2-kryptering. I og med at jeg fører denne tråden her, så fungerer nok laptopen bra. Alt skrives derfra. Det er ikke noe problem med Internettbruk. Det er print til skrivere som er problemet! Se emnet i tråden. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Du må nå ikke stole på at oppsettet blir slik du ønsker ved å bruke CD. Logg inn manuelt på routeren og sjekk parametrene selv. Lenke til kommentar
Torefos Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Tydligvis noe i routeren ja. Du har forbindelse trådløst om du har nett. Du får kontakt med skrivere dersom du kobler til med kabel til router. Er du tilkobla med trådløst burde det i bunn og grunn være det samme. Du skulle fått pinga skriveren. Koble til laptopen med kabel til routeren, får du pinga skriveren nå? Lenke til kommentar
Aldebaran_ Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Du må nå ikke stole på at oppsettet blir slik du ønsker ved å bruke CD.Logg inn manuelt på routeren og sjekk parametrene selv. Nei, vel! Har vært inne og sett på haugvis med parametre. Ikke enkelt å vite hva det skal stå eller ikke være/være huket av. Jeg trodde faktisk at det ville fungere greit etter installasjonen og at parametre ble satt riktig for vanlig "husbruk". Jeg tar gjerne i mot tips fra deg på hva jeg skal sjekke nærmere, ettersom du har god kjennskap til slikt. Lenke til kommentar
Aldebaran_ Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Tydligvis noe i routeren ja. Du har forbindelse trådløst om du har nett.Du får kontakt med skrivere dersom du kobler til med kabel til router. Er du tilkobla med trådløst burde det i bunn og grunn være det samme. Du skulle fått pinga skriveren. Koble til laptopen med kabel til routeren, får du pinga skriveren nå? - Får pinget skriver 2 som er koblet printserver samt pinget maskiner i nettet. - Skriver 1 er direkte til svitsj. Har den egen ip-adresse da...hmm? Når jeg kjører install-cd for printserver på laptop via D-Link så kan ikke programvaren finne serveren på nettet. Fra kablete pc-er kommer den opp umiddelbart med ip etc. Det er også rart. Har vært inne i ruteren og sett på alskens parametre, uten å bli særlig klokere av den grunn. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Du kan jo klikke på advancedfanen og sjekke at WLAN partition ikke er haket av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå